آفتاب

بازگشت کرکس پس از 20 سال به «لشگردَر» ملایر

بازگشت کرکس پس از 20 سال به «لشگردَر» ملایر

همدان- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست ملایر گفت: به دنبال بارندگی های اخیر و پرآب شدن چشمه های منطقه حفاظت شده «لشگردَر» پس از 20 سال کرکس یکی از گونه های پرندگان شکاری لاشخور به این منطقه بازگشت.

مجید شعبانلو روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: سابقه وجود انواع گونه های کرکس در منطقه حفاظت شده «لشگردَر» در سال های گذشته بوده است، اما به دلیل خشکسالی و کم آب شدن چشمه ها، چند سالی این گونه پرندگان را در منطقه مشاهده نکرده ایم.
وی افزود: با توجه به اینکه منطقه لشگردَر جمعیت بالایی از وحوش را در خود جای داده است، وجود انواع گونه های پرندگان همچون کرکس و کفتار در منطقه عجیب نیست.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ملایر بارندگی های بهاری را برای این منطقه بسیار مساعد دانست و بیان کرد: بیش از 15 دهنه چشمه در منطقه حفاظت شده لشگردَر وجود دارد که همگی به واسطه بارندگی های اخیر پرآب شده اند.
شعبانلو ادامه داد: منطقه لشگردَر هم اکنون وضعیت بسیار خوبی دارد و تنها برخی از مسیرهای دسترسی توسط سیلاب شسته شده است.
وی افزود: میزان خسارت ها به راه های دسترسی به مناطق داخلی لشگردَر و دسترسی به پست های محیط بانی خیلی جدی نیست و بلافاصله پس از بارندگی ها، اصلاح مسیرهای دسترسی انجام می شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ملایر با بیان اینکه بارندگی و سیلاب مشکل خاصی را برای گونه های جانوری منطقه ایجاد نکرد گفت: سیلاب بیشتر در مناطق پایین دست منطقه اتفاق افتاد و گونه های جانوری به دلیل قرار گرفتن در نقاط بالایی منطقه، آسیب ندیدند.
شعبانلو یادآور شد: منطقه حفاظت شده «گلپرآباد» نیز وضعیت بسیار خوبی دارد و بارندگی های اخیر موجب پرآب شدن حدود 10 دهنه چشمه در این منطقه شد.
وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون هیچ مشکلی توسط شکارچیان و متخلفان این 2 منطقه حفاظت شده به ویژه «لشگردَر» را تهدید نکرده است و محیط بانان فعالیت مستمری برای حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی منطقه دارند.
به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده «لشگردَر» با وسعت 15542 هکتار در مجاورت شرق و جنوب شرقی ملایر واقع شده است و از سال 1363 به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام و در اسفند سال 1369 با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست عنوان «منطقه حفاظت شده» اعلام شد.
بیش از 16 روستا در اطراف این منطقه است و تاکنون حدود 266 گونه گیاهی، 18 گونه پستاندار و 75 گونه پرندگان در منطقه حفاظت شده لشگردَر شناسایی شده است.
منطقه حفاظت شده «لشگردَر» در 90 کیلومتری همدان واقع شده است.
7528/2087
کد N2140031

وبگردی