آفتاب
معاون وزیر بهداشت در گفت و گو با ایرنا:

807 مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت دچار آب گرفتگی شدند

807 مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت دچار آب گرفتگی شدند

تهران- ایرنا- معاون وزیر بهداشت گفت: بر اساس آخرین آمارها در مجموع 807 مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت دچار آب گرفتگی شدند که از این تعداد، 422 مورد دچار صدماتی از 10 تا 100 درصد شده و حدود 100 مرکز نیز از خدمت خارج شدند.

علی رضا رئیسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره آسیب های وارده به مراکز جامع سلامت و خانه های بهداشت در مناطق سیل زده افزود: پس از آسیب های وارده به علت سیل، مراکز جایگزین تعریف شدند که 14 مورد جایگزینی با کانکس انجام شد و در بقیه موارد، بهورزها به صورت ارائه خدمت در کمپ ها فعالیت می کنند.

* برآورد اولیه خسارت به مراکز بهداشت
معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: بر اساس برآوردهای اولیه احتمال می دهیم به طور متوسط حدود سه تا چهار میلیارد تومان خسارت فقط به خانه های بهداشت مناطق سیل زده وارد شده باشد. البته تعیین میزان دقیق این خسارت ها نیازمند بررسی و برآوردهای بیشتری است.

* هرجا مردم هستند، تیم های بهداشتی حاضر می شوند
وی در پاسخ به این سوال که آیا آسیب وارده به مراکز بهداشت منجر به کاهش خدمات بهداشتی نمی شود، اظهار داشت: در تمام مناطقی که مردم در آنها اسکان دارند، خدمات بهداشتی ارائه می شود، ولی ممکن است مکان هایی وجود داشته باشند که تیم های ما اطلاعی از آن محل ها نداشته باشند و برخی افراد در آن مکان ها ساکن شده باشند. اگر مشکل بهداشتی در این محل ها وجود داشته باشد و به نیروهای بهداشتی اطلاع بدهند، تیم های بهداشتی در آن محل حاضر می شوند و خدمات سلامت را ارائه می کنند.

* مراقبت از بروز سالک و شپش
رئیسی گفت: یکی از مواردی که سازمان جهانی بهداشت در تمام دنیا در رابطه با سیل و بلایای طبیعی توصیه می کند، هشدارهایی در مورد بیماری ها یا آلودگی هایی مانند شپش یا بیماری های بومی منطقه است. به طور مثال ممکن است در منطقه ای سالک یا مالاریا بومی باشد. در بحران ها توصیه می شود که باید از شیوع این نوع بیماری ها پیشگیری کرد.
وی افزود: در همین راستا، همه تیم های بهداشتی حاضر در مناطق سیل زده، نسبت به این بیماری ها آگاهی کامل دارند و آموزش های لازم را نیز به افراد منتقل می کنند. مراقبت ها در این رابطه در مناطق سیل زده به صورت سخت گیرانه اعمال می شود. همچنین در صورت آلودگی، داروهای مورد نیاز هم ارائه می شود.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین تیم های ویژه ای به مناطق سیل زده استان های گلستان، ایلام، خوزستان و لرستان اعزام شده و بیماری ها را رصد می کنند. نکته مهم این است که تا زمان ثبات وضعیت مناطق سیل زده باید مراقب این نوع بیماری ها بود، اما در حال حاضر شیوع غیرطبیعی بیماری ها در مناطق سیل زده وجود ندارد و اگر سالک یا شپش در این مناطق باشد، مانند گذشته بوده و تغییری در این رابطه رخ نداده است.
وی بیان کرد: همچنین تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بروز بیماری های پوستی مانند سرخک و سرخجه از مناطق سیل زده گزارش نشده است.

* حضور سه تیم تخصصی بهداشتی در مناطق سیل زده
رئیسی اظهار داشت: سه تیم تخصصی بهداشتی در مناطق سیل زده حضور دارند که شامل تیم های مبارزه با بیماری های واگیر، تیم های بهداشت محیط و تیم های مراقبت بهداشت روان هستند. این تیم ها در همه مناطق سیل زده حضور داشته و به صورت روزانه گزارش ها را ارائه می دهند.
وی درباره حضور تیم های سلامت روان بیان کرد: تیم های مراقبت بهداشت روان به همه استان های سیل زده اعزام شدند. بر اساس تجربه سال های اخیر در زمینه بلایای طبیعی، همه تیم های بهداشتی در دانشگاه های علوم پزشکی حضور دارند و از طرفی دانشگاه های علوم پزشکی معین نیز تعریف شده تا در صورت نیاز تیم های دیگری هم به منطقه اعزام شوند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر تیم های مراقبت بهداشت روان در استان های گلستان، ایلام، خوزستان و لرستان مستقر هستند و بر اساس برنامه ریزی انجام شده، مدیرکل بهداشت روان وزارت بهداشت نیز به خوزستان اعزام می شود تا وضعیت منطقه را بررسی کند.
وی اظهار داشت: در حوزه بهداشت روان حساسیت زیادی داریم، زیرا پس از وقوع سیل و بلایای طبیعی، مردم واکنش هایی نسبت به فاجعه دارند و در نتیجه باید در این شرایط پیشگیری های لازم در زمینه سلامت روان انجام شود.

* فاضلاب اهواز و نگرانی ناشی از بروز بیماری ها
معاون وزیر بهداشت درباره نگرانی های موجود در مورد فاضلاب شهر اهواز و بروز بیماری های ناشی از این اتفاق گفت: قسمت هایی از شهر اهواز سیستم فاضلاب خیلی قوی حتی قبل از وقوع سیل هم نداشت و پس از سیل، این فاضلاب ها که به صورت چاه بودند، بالا زدند. در این زمینه هشدارهای پیوسته ای از طرف تیم های بهداشت محیط به مردم داده شد. همچنین آب بسته بندی شده بین مردم توزیع و نظارت شدیدی بر تانکرهای آب رسانی انجام شد.
وی بیان کرد: به هر حال با فروکش کردن آب، ممکن است مشکلات دیگری مانند اجساد طیور و دام به وجود بیاید که می توانند بالقوه منشا بیماری هایی باشند. در این زمینه با شهرداری ها و دامپزشکی هماهنگی هایی انجام شده و در حال حاضر در استان گلستان، جمع آوری لاشه حیوانات و پسماندها در حال انجام است و پس از فروکش کردن آب در خوزستان، این اقدام در آنجا نیز انجام می شود. البته هنوز در بخش هایی از گلستان، لاشه حیوانات به سختی جمع آوری می شود، اما در حال انجام است.
اجتمام*9482*1834
کد N2139455

وبگردی