آفتاب

افشاگر ویکی لیکس بازداشت و محاکمه شد

افشاگر ویکی لیکس بازداشت و محاکمه شد

برای کسانی که طرفدار شفاف سازی سیاست دولت ها هستند از جمله فعالان حقوق بشر، جولیان آسانژ قهرمانی است که پرده ها را کنار می زند و اسرار پشت پرده قدرت های بزرگ را بر ملا می کند. اما دولت ها او را مردی خطرناک می دانند که امنیت ملی را با چالش مواجه می کند.

پلیس لندن طی سه سال از سال 2012 تا 2015، تمام وقت و 24 ساعته مقابل سفارت اکوادور نگهبانی می داد تا اگر آسانژ از این سفارت خارج شود او را دستگیر کند و سرانجام روز پنجشنبه موسس سایت ویکی لیکس پس از نزدیک به هفت سال پناهندگی در سفارت اکوادور در لندن، مجبور به ترک این سفارتخانه شد. دولت اکوادور پناهندگی جولیان آسانژ را لغو کرد و او توسط پلیس انگلیس بازداشت شد و با دست های بسته از سفارتخانه اکوادور خارج شد.
اسکاتلندیارد، پلیس بریتانیا اعلام کرده است که پس از لغو پناهندگی جولیان آسانژ،‌ سفیر اکوادور از پلیس خواسته که برای بازداشت او به داخل سفارت بروند. پلیس بریتانیا اعلام کرده است که بازداشت او به دلیل خودداری از حضور در دادگاه و نقض مقررات است.
روز پنجشنبه آسانژ پس از دستگیری در دادگاهی در لندن حاضر شد، او اتهامات وارده علیه خود را نپذیرفت، با این حال قاضی پرونده او را به دلیل حاضر نشدن در دادگاه مجرم شناخت و به 12 ماه حبس محکوم کرد. آسانژ همچنین به دلیل اتهاماتی که آمریکا علیه او مطرح کرده است با درخواست استرداد رو به روست و قرار است در روز دوم ماه مه (12 اردیبهشت)،‌ در دادگاهی از طریق ارتباط تصویری اینترنتی در رابطه با این اتهامات حاضر شود و تا زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه در بازداشت به سر خواهد برد.
ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا توییت کرد: تایید می‌کنم که جولیان آسانژ در بازداشت پلیس است و عادلانه محاکمه می‌شود. او همچنین از همکاری سفارت اکوادور در لندن و عملکرد حرفه‌ای پلیس لندن قدردانی کرد و نوشت: هیچکس فراتر از قانون نیست.
لنین مورنو، ‌رئیس جمهوری اکوادور اعلام کرد که به دنبال نقض مکرر مقررات بین‌المللی توسط آسانژ،‌ دولت اکوادور پناهندگی او را لغو کرده است. رئیس جمهوری اکوادور گفت که پس از آنکه مشخص شد که جولیان آسانژ در مسائل داخلی کشورهای دیگر مداخله می‌کند، اکوادور تحملش درباره رفتارهای تمام شد.
مورنو گفت: آخرین مورد مربوط به ژانویه امسال (2019) بود که ویکی‌لیکس اسناد واتیکان را فاش کرد. این مورد و موارد دیگری از این نوع تاییدی بود بر نگرانی جهانی درباره این که آسانژ همچنان با ویکی‌لیکس ارتباط داشته و در حال دخالت در امور داخلی کشورها بوده است.
این در حالی است که در طول سالهای گذشته سفارت اکوادور دسترسی آسانژ به اینترنت را قطع کرده بود.
رافائل کورا، رئیس جمهوری سابق اکوادور بخاطر لغو وضعیت پناهندگی جولیان آسانژ از سوی لنین مورنو (رئیس جمهوری کنونی اکوادور) او را بزرگترین خائن تاریخ خواند و گفت: مورنو یک مرد فاسد است، اما آنچه که او مرتکب شد، جرمی است که بشر هرگز فراموش نخواهد کرد.
سایت ویکی‌لیکس نیز در توییتی اقدام دولت اکوادور در پایان دادن به پناهندگی آسانژ را نقض قوانین بین‌المللی خواند. آسانژ هنگام بازداشت در سفارت اکوادور مقاومت کرد و فریاد کشید که این غیرقانونی است. من اینجا را ترک نمی‌کنم.
همزمان با بازداشت آسانژ و برگزاری دادگاه او در مرکز لندن،‌ گروهی از هواداران او در مقابل در دادگاه تجمع کردند. هواداران آسانژ خواهان آزادی او و عدم استرداد او به آمریکا شدند. کریستین هراسنسون، سردبیر ویکی‌لیکس نیز در مقابل دادگاه حضور یافت و به خبرنگاران گفت که امروز روز سیاه روزنامه‌نگاری است. او گفت که آسانژ به دلیل انجام کار روزنامه نگاری و افشا جنایات جنگی به توطئه متهم شده است.

آمریکا تقاضای استرداد آسانژ را کرده است. او به دلیل انتشار اطلاعاتی که چلسی منینگ در سال 2010 در اختیار سایت ویکی لیکس گذاشت از سوی دولت آمریکا متهم شناخته شده است. منینگ که در سال 2013 به جرم اینکه مکاتبات دیپلماتیک و گزارش‌های نظامی ارتش را در اختیار سایت ویکی لیکس قرار داده بود، به 35 سال حبس محکوم شد،‌ منینگ در زمان انتشار آن اسناد در سال 2010 به ویکی لیکس به عنوان تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریکا در عراق خدمت می‌کرد.
ترزا می،‌ نخست وزیر بریتانیا، پس از بازداشت آسانژ در جلسه پارلمان این کشور گفت که بازداشت جولیان آسانژ نشان می‌دهد که در بریتانیا هیچکس فراتر از قانون نیست.
جرمی هانت،‌ وزیر خارجه بریتانیا هم اعلام کرد که بازداشت آسانژ نتیجه سال‌ها مذاکرات دیپلماتیک دقیق بوده است و قابل قبول نیست که کسی بتواند از دست عدالت فرار کند.
اما دایان ابوت، عضو حزب کارگر بریتانیا و وزیر کشور دولت در سایه این کشور گفت که جولیان آسانژ به دلیل فاش کردن جنگ‌های غیرقانونی،‌ کشتار جمعی، قتل عام غیرنظامیان و فساد در سطح گسترده هدف حمله دولت آمریکا قرار گرفته است.
جولیان آسانژ در سال 2012 به سفارت اکوادور پناهنده شد. او به آزار جنسی دو زن در سوئد متهم شده بود و کشور سوئد نیز از بریتانیا درخواست کرده بود که آسانژ را بازداشت کرده و به سوئد بازگرداند. آسانژ،‌47 ساله که اسناد محرمانه دولت آمریکا را در وب‌سایتش منتشر کرده است،‌ از ترس استرداد به آمریکا به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود و حاضر به ترک سفارت اکوادور نبود.
کد N2137984

وبگردی