آفتاب
بازخوانی عملیات های دفاع مقدس؛

ضربه به سازمان رزمی دشمن در بیت المقدس پنج

ضربه به سازمان رزمی دشمن در بیت المقدس پنج

تهران - ایرنا - عملیات بیت المقدس پنج از دیگر عملیات های دفاع مقدس است که در 22 فروردین سال 1367 با هدف وارد کردن ضربه به سازمان رزمی دشمن در منطقه عمومی پنجوین آغاز و به فتحی عظیم و الهی منجر شد.

به گزارش ایرنا، این عملیات که با تلاش جان برکفان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با هدف وارد کردن ضربه به سازمان رزمی دشمن صورت گرفت، 78 روز طول کشید.
رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عبور از میدان های مین، موانع ایذایی و طبیعی به مواضع دشمن هجوم بردند و پس از درگیری سخت، خطوط مقدم دشمن را درهم کوبیده و آنها را وادار به فرار و عقب نشینی از ارتفاعات مرزی کردند.
در اجرای این عملیات، ارتفاعات حساس و مهم منطقه از چنگال نیروهای بعثی ارتش صدام پاکسازی شد که در این میان و با حمایت خلبانان شجاع نیروی هوایی ارتش، در حدود 40 کیلومتر مربع از منطقه عملیاتی پنجوین آزاد و تحریکات بعدی دشمن نیز در منطقه یادشده خنثی شد.
همچنین در این عملیات، ارتفاعات 1680، 1823، 1470، 1540، 1560 و 1830 از اشغال ارتش متجاوز صدام آزاد و تمام ارتفاعات غربی پنجوین از وجود نیروهای دشمن پاکسازی شد.
این عملیات در آخرین ماه های جنگ هشت ساله ایران و عراق و هنگامی که نیروهای ایران با پیروزی کامل، موفق به پیشروی در خاک دشمن و آزادسازی مناطق و شهرهای مهمی همچون «حلبچه» کردستان عراق شده بودند، برنامه ریزی شد و طی آن قرار شد یک عملیات انهدامی برای ضربه زدن به ماشین جنگی ارتش عراق در منطقه عمومی پنجوین صورت بگیرد.
این منطقه پیوسته صحنه رویارویی قوای خودی و دشمن، از جمله عملیات «والفجر چهار بود.
این یورش بی امان را نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی و هدایت قرارگاه «رمضان» به اجرا گذاشت که طی این عملیات، یگان های عمل کننده خودی در شامگاه 22 فروردین سال 1367 با رمز «یا اباعبدالله الحسین(ع)» به مواضع نیروهای عراقی حمله برده و طی روزها درگیری و نبرد، 45 دستگاه تانک و نفربر و صدها خودروی نظامی و دهها قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین دشمن را منهدم و به لشکر 27 ارتش عراق تلفات و خسارات چشمگیری وارد آوردند.
همچنین در عملیات بیت المقدس پنج، تعداد سه هزار و 810 نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شده یا به اسارت نیروهای خودی درآمدند.
در این درگیری، تعدادی از ادوات زرهی دشمن توسط تانک های ایرانی مورد هدف قرار گرفته و به آتش کشیده شد و تعدادی نیز به غنیمت رزمندگان دلیر اسلام در آمد.
اجرای آتش سنگین آتشباری ایران، پیروزی رزمندگان را تسریع کرد، بطوریکه در نخستین ساعات عملیات، ارتفاعات یادشده در بالا به دست توانای ارتشیان جان برکف آزاد و تعدادی از بعثیان کشته یا زخمی و شمار دیگری از آنان نیز به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.
با روشن شدن هوا، هواپیمایی نیروی زمینی ارتش(هوانیروز) و نیروی هوایی ارتش(نهاجا) نیز وارد عمل شده و به انهدام امکانات و ادوات زرهی دشمن پرداخته و ضربات سنگینی را به آنها وارد آوردند.
در ادامه این عملیات، تنگه «نال یاری» تحت کنترل کامل ارتش اسلام درآمد و دو تیپ و پنج گردان ارتش بعثی عراق متلاشی شدند.
در این عملیات ارتفاعات حساس و مهم 1670 و 1380 معروف به شاخ شوکت در شمال غربی پنجوین مشرف بر شهر نظامی بوبان آزاد شدند.
سیام*9612 ** 1200
کد N2137377

وبگردی