آفتاب

شهید صیادشیرازی؛ شیر بیشه های ایران

شهید صیادشیرازی؛ شیر بیشه های ایران

تهران- ایرنا- بیست و یکم فروردین، بیستمین سالروز شهادت امیر شجاع سپاه اسلام سپهبد «علی صیاد شیرازی» است؛ دلاورمردی که سال ها برای حفظ یکپارچگی کشور با تمام توان جنگید و از سوی رهبر معظم انقلاب «شیر همه بیشه ها» نام گرفت.

علی صیاد شیرازی در چهارم خرداد 1323 هجری خورشیدی در شهرستان درگز استان خراسان رضوی و در خانواده ای متدین دیده به جهان گشود. پدرش نظامی بود و به همین دلیل، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در شهرهای مختلف گذراند.
وی پس از دریافت دیپلم ریاضی در تهران، در 1343 هجری خورشیدی در آزمون ورودی دانشکده افسری پذیرفته شد و به تحصیل علوم نظامی پرداخت و سه سال بعد با درجه ستوان دومی در رسته توپخانه فارغ تحصیل شد.
صیاد شیرازی دوره رنجر و چتربازی را با رتبه عالی به پایان رسانید و در اصفهان دوره تخصصی توپخانه دید و از 1348 هجری خورشیدی به لشکر زرهی تبریز پیوست و خدمت رسمی خود را در نیروی زمینی آغاز کرد.
وی پس از برچیده شدن لشکر تبریز در اسفند 1349، به لشکر 81 زرهی کرمانشاه منتقل شد و در گردان 317 توپخانه به عنوان فرمانده آتشبار خدمت کرد.
این مجاهد راه حق با پذیرفته شدن در آزمون اعزام به خارج دانش آموختگان دانشکده افسری در 1352 هجری خورشیدی به آمریکا اعزام شد تا دوره ی هواسنجی بالستیک را بگذراند. او این دوره آموزشی را در شهر فورت سیل در ایالت اوکلاهما، با موفقیت به پایان رساند و به ایران بازگشت و به مرکز توپخانه اصفهان منتقل شد.
وی قبل از از پیروزی انقلاب اسلامی در سازماندهی و فعالیت نیروهای انقلابی در ارتش تلاش گسترده ای کرد که با این اقدام حساسیت اداره ی ضد اطلاعات رژیم را برانگیخت و از آن پس وی مورد مراقبت شدید قرار گرفت و به دلیل انجام تبلیغات ضد رژیم و مخالفت علنی و غیر علنی با حکومت، از در اختیار قرار دادن جنگ افزار به وی جلوگیری شد.
صیاد شیرازی پس از پیام امام خمینی(ره) مبنی بر شناسایی نیروهای مخلص ارتش طاغوت، همکاری خود را اعلام کرد و به خاطر توان بالای سازماندهی‏اش مورد توجه حضرت امام و یاران انقلاب اسلامی قرار گرفت. وی از 19 بهمن 1357 تا شامگاه پیروزی انقلاب اسلامی به اتهام تشویق جوانان و سربازان برای پیوستن به موج خروشان ملت و انقلابی ها در بازداشت بود.
وی در روزهای پرالتهاب و حساس نخست انقلاب، با همکاری دیگر نیروهای مخلص و انقلابی از پادگان های اصفهان حفاظت می کرد و در سازماندهی نیروهای انقلابی ارتش نقش بسزایی داشت. با آغاز فعالیت های دهشت افکنی (تروریستی) ضد انقلاب در کردستان در 1358 هجری خورشیدی، وی به این منطقه اعزام و موفق شد تا به همراه دیگر همرزمانش در ارتش و سپاه، سنندج را آزاد کند. موفقیت های صیاد شیرازی در این عملیات سبب شد او با درجه سرهنگی به فرماندهی عملیات غرب برگزیده شود.
این سرباز راه حق با آغاز جنگ تحمیلی، برای پایان دادن به ناهماهنگی میان ارتش و سپاه، قرارگاه مشترک عملیاتی را با عنوان حمزه سید الشهدا راه اندازی کرد و امام خمینی در مهر 1360 هجری خورشیدی او را به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی برگزید و فرماندهی نیروهای ارتش اسلام در عملیات‏های پیروزمندانه ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس را بر عهده داشت.
امیر شجاع سپاه اسلام در عملیات رمضان، مسلم بن عقیل، مطلع الفجر، محرم، والفجر ،2،1 ،3، 4، 8، 9، عملیات خیبر، بدر و قادر شرکت و به همراه رزمندگان دلاور ایران پیروزی های به یادماندنی را در تاریخ کشور ثبت کرد.
وی در مرداد 1365 هجری خورشیدی از فرماندهی نیروی زمینی ارتش استعفا کرد و با پیشنهاد آیت الله خامنه ای رییس جمهوری وقت و تایید امام خمینی به عنوان نماینده ی امام در شورای عالی دفاع منصوب شد و اردیبهشت 1366 به درجه سرتیپی رسید.
سرتیپ صیاد شیرازی با طرح ریزی عملیات مرصاد توانست، به همراه دیگر رزمندگان دلاور ایرانی هجوم گروهک منافقان به مرزهای غربی کشور را در 1367 هجری خورشیدی متوقف کند.
بنا به درخواست رییس ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم‏ رهبری، وی در مهر 1368 به سمت معاونت‏ بازرسی این ستاد منصوب شد و در شهریور 1372 هجری خورشیدی به سمت جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح و در 16 فروردین، 1378 همزمان با عید غدیر خم به وسیله ی فرمانده کل قوا به درجه سرلشکری نایل آمد که این درجه پس از شهادت وی به سپهبدی ارتقا یافت.
سرانجام امیر شجاع سپاه اسلام، پس از عمری مجاهدت در راه حق و دفاع از این مرز بوم در 21 فروردین 1378 هجری خورشیدی به وسیله عامل گروهک منافقین که در پوشش رفتگر به او نزدیک شده بود، ترور شد و به آرزوی دیرینه خویش که همانا شهادت در راه معبود و وصال معشوق بود رسید.

** پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیت شهادت سپهبد صیاد شیرازی تصریح کردند: «امیر سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداکار دین و قرآن، نظامی مؤمن و پارسا و پرهیزکار، سپهبد علی صیاد شیرازی به دست منافقین مجرم و خونخوار و روسیاه به شهادت رسید. این نه نخستین و نه آخرین باری است که دلی نورانی و سرشار از عشق و ایمان و وفاداری به آرمان های بلند الهی هدف تیر خشم و عناد و عصبیت از سوی زمره جنایتکار و فاسدی که ادامة حیات خود را به دشمنان اسلام دانسته است قرار می گیرد و دست خائن و خودفروخته ای نهال ثمره بخش این انسان والایی را قطع می کند. او مانند دیگر مردان حق از روزی که قدم در راه انقلاب نهادند همواره سر و جان خود را برای نثار در راه خدا به روی دست داشتند. سرزمین های داغ خوزستان و گردنه های برفراشته کردستان سال ها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه های دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و خودگذشتگی او حفظ کرده است. خطر مرگ کوچک تر از آن است که بندگان صالح خدا را از راه او بازگرداند و عشق به منال دنیوی حقیرتر از آن است که در دل نورانی شایستگان جایی بیابد. کوردلان منافق بدانند که با این جنایت ها روز به روز نفرت ملت از آنان بیش تر خواهد شد و خون مردان پاکدامن و پارسا همچون صیاد شیرازی و شهید لاجوردی بدنامی و سیاه رویی آنان را در تاریخ و در دل این ملت همیشگی خواهد کرد و سردمداران استکبار که با وجود لاف زنی های ضدتروریستی خود به امید آن نشسته اند که تروریست های مزدورشان در ایران اسلامی با شهید کردن مردان استوار و مقاوم انقلاب، راه تسلط بر ایران اسلامی را هموار کنند، بدانند که خون شهیدان راه حق، ملت مؤمن ما را راسخ تر و آشتی ناپذیرتر و مقاوم تر می سازد، رحمت و فضل بیکران الهی بر روح شهید عزیزمان علی صیاد شیرازی و لعنت و نفرین خدا و فرشتگان و بندگان صالحش بر ایادی منفور و مطرود استکبار.
اینجانب شهادت این بنده برگزیدة خدا را به ملت ایران بخصوص به یاران دفاع مقدس و ایثارگران جبهه های نور و حقیقت و خانواده های گرامی و فداکار و بازماندگان محترمش تبریک و تسلیت می گویم و صمیمی ترین درود خدا را به روح پاک او و خون به ناحق ریختة او نثار می کنم.»

** خدایا، عاشق شهادتم
صیاد شیرازی در وصیتنامه خود اینگونه با خدای خود راز و نیاز می کند: خداوندا، این تو هستی که قلبم را مالامال از عشق به راهت، اسلامت، نظامت و ولایت قرار دادی؛ خدایا، تو خود می دانی که همواره آماده بوده ام آن چه را که تو خود به من دادی در راه عشقی که به راهت دارم نثار کنم. اگر جز این نبودم آن هم خواست تو بود.
پروردگارا رفتن در دست توست، من نمی دانم چه موقع خواهم رفت ولی می دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمانم قرار دهی و آن قدر با دشمنان قسم خورده دینت بجنگم تا به فیض شهادت برسم.

** یک نظامی مومن
امیر سرتیپ دوم خلبان فرهاد حمیدی نیا از پیشکسوتان هوانیروز در دوران دفاع مقدس و از همرزمان شهید صیاد شیرازی در گفت وگو با ایرنادرمورد شخصیت آن شهید اظهارداشت: شهید صیاد شیرازی یک نظامی مومن و بسیار معتقد به ولایت فقیه بود.
وی گفت: شهید صیاد شیرازی اجرای نماز جماعت در جبهه ها را با حضور روحانی یا عدم حضور آن بر پا می کردند و اگر روحانی نبود خودشان به عنوان امام جماعت می ایستادند و ما هم به ایشان اقتدا می کردیم.
این یادگار دوران دفاع مقدس ادامه داد: زمانی که شهید صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش شدند تمامی فرماندهان ارتش از ایشان قدیمی تر و مسن تر بودند؛ مثلا در عملیات بیت المقدس امیر حسین حسنی سعدی، فرمانده قرارگاه نصر بود و خیلی از ایشان ارشدتر بودند. در واقع ایشان (شهید صیاد شیرازی) با فرماندهانی خدمت کرد که شاید سال ها فاصله با او داشتند و ایشان نیروی زمینی را بسیار عالی و خوب فرماندهی کرد.
امیر حمیدی نیا توضیح داد: شهید صیاد شیرازی راه دوستی با مردم و بسیج را با بوسه زدن به روی آنان آغاز کرد و این محبت بسیار زیاد را بین خودش و مردم به وجود آورده بود؛ در آموزش بسیجیان، سپاهیان، در میادین نبرد بسیار کوشا بود و زحمات زیادی در این راه کشید.

** شیر همه‌ بیشه‌ها
رهبر معظم انقلاب 25 فروردین ماه سال 78 در جمع فرماندهان ارتش در خصوص شهید صیاد شیرازی فرمودند: «کشتن کسی مثل «صیّاد شیرازی» خیلی هنر و توانایی و پیچیدگی تشکیلاتی نمی خواهد. آدمی از خانه‌اش بیرون میآید، سوار اتومبیلش می شود و بدون محافظ راه میافتد و میرود. در این میان اگر دو نفر آدم، نامردانه و مخفیانه و با فریبگری تصمیم بگیرند او را به قتل برسانند، کار ساده‌ای است، والّا اگر میخواستند مردانه جلو بیایند، صیّاد شیرازی یک نفری جواب امثال آنها را میداد.
کسی مثل امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام را هم یک نفر آدم با یک همدست میتواند بکشد؛ چون او شیر همه‌ی بیشه‌های مردانگی و شجاعت بود. بنابراین کشتن کسی مثل صیّاد شیرازی، نه دلیل قوّت سازمانی و نه دلیل طرفدار داشتن کسی است. این کار جز خباثت و شقاوت و دوری روزافزون آنها از مردم و ارزش‌ها، چیز دیگری را نشان نمیدهد.
وقتی مردم به این حادثه، این طور جواب میدهند، خیلی چیزهای بزرگ به دست ملت میآید. خون شهید حقیقتاً چیز مبارک و عجیبی است. شما ببینید در تشییع شهید صیّاد شیرازی چه اجتماعی تشکیل شد! همه متأثّر بودند و گریه میکردند. هیچ کس به خاطر رودربایستی و برای نشان دادن خود نیامده بود؛ همه با یک انگیزه‌ی قلبی آمده بودند».

**نبوغ نظامی صیاد از زبان رهبری
ایشان همچنین سوم خرداد ماه سال 84 در دیدار با خانواده شهدا در خصوص شهید صیاد شیرازی گفتند: «شاید امروز هم بعضی خیال کنند - که عملیاتی مثل عملیات بیت‌المقدّس، فقط یک هجوم انبوه انسانی بود! اینها سخت در اشتباهند. هیچ امواج انسانی، بدون فرماندهیِ قادرِ قاطعِ هوشیار، نمیتواند هیچ عملی را انجام دهد. در جنگ نظامی، سازماندهی و عملیات و فرماندهی و تاکتیک و دقّت‌نظر و موقع‌شناسی و دهها عامل در کنار هم، دانش نظامی را به وجود میآورد و استعداد و نبوغ نظامی را نشان میدهد. این اتّفاق، در عملیات فتح خرّمشهر - یعنی همان عملیات بیت‌المقدّس - روی داد، که همین شهید عزیزِ اخیرِ ما - شهید صیّاد شیرازی - یکی از کارگردانان اصلی این عملیات بود و خودِ او مثل ظهر چنین روزی، از آن‌جا با تلفن با بنده تماس گرفت و مژده پیروزی را داد و گفت سربازان عراقی صف طولانی کشیده‌اند تا بیایند اسیر شوند! ببینید این عملیات چقدر هوشمندانه و قوی و همه‌جانبه بود که نیروهای دشمن احساس اضطرار میکردند که برای حفظ جان خودشان بیایند خود را تسلیم اسارت کنند! که در آن روز هزاران نفر از نیروهای دشمن متجاوز - که آن همه با غرور و تکبّر، فریاد سر داده بودند - آمدند دودستی خودشان را تسلیم رزمندگان اسلام کردند!»
سیام*9612**1336
کد N2135941

وبگردی