آفتاب
درخواست مرکز استعدادهای درخشان از وزارت علوم :

تسهیلات مدال‌آوران المپیادهای دانش‌آموزی به حالت قبل برگردد

تسهیلات مدال‌آوران المپیادهای دانش‌آموزی به حالت قبل برگردد

تهران- ایرنا- معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: وزارت علوم اسفند سال 97 در مصوبه‌ای شرط ورود به دانشگاه مدال‌آوران نقره و برنز المپیادهای دانش‌آموزی را کسب 85 درصد نمره و تنها در رشته مرتبط تعیین کرد که درخواست می‌شود این مصوبه به حالت قبل برگردد.

«عنایت سالاریان» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: مرکز استعدادهای درخشان وزارت علوم مصوبه‌ای داشته با این مضمون که این 80 درصد نمره قبولی مدال‌آوران نقره و برنز را 85 درصد تعیین و رشته زیر مجموعه انتخابی توسط این مدال‌آوران برای ورود به دانشگاه را رشته مرتبط اعلام کرده است و با این کار عملا دایره انتخاب رشته به رشته‌های خاص محدود شده است.
وی با بیان اینکه این دو محدودیت، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است زیرا در بخشنامه‌ای مصوبات پیشین به داوطلبان شرکت در المپیادهای علمی 9 گانه دانش‌آموزی اعلام شده بود، از مسئولان وزارت علوم درخواست کرد این مصوبه را به حالت قبل یعنی همان 80 درصد و رشته‌های زیر گروه تغییر دهند.
معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تاکید کرد: اگر وزارت علوم بر اجرای این مصوبه اصرار دارد در صورت امکان مصوبه جدید را برای دانش‌آموزانی که امسال در المپیادها شرکت می‌کنند، اعمال نکند.
سالاریان اضافه کرد: البته در مصوبه جدید وزارت علوم به گونه‌ای تنظیم شده بود که گویی مدال‌آوران طلا هم باید برای ورود به دانشگاه در کنکور شرکت کنند در حالی که همچنان تسهیلات کنکور برای این افراد به غیر از مدال‌آوران رشته جغرافیا همانگونه که پیش از این اعلام شده بود، برقرار است.

** تسهیلات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدال‌آوران طلا همچنان برقرار است
وی با بیان اینکه تسهیلات دیگری نیز برای مدال‌آوران المپیادهای علمی دانش‌آموزی وجود دارد، تصریح کرد: یکی دیگر از این تسهیلات ورود بدون کنکور مدال‌آوران طلای کشوری در المپیادهای 9 گانه (شیمی، زیست شناسی، نجوم و اختر فیزیک، ریاضی، فیزیک، کامپیوتر و ادبی) به جز رشته جغرافیا در دانشگاه و رشته مورد نظر افراد است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و لازم الاجراست.
سالاریان عنوان کرد: امتیازات دیگری نیز از سوی بنیاد ملی نخبگان برای مدال‌آوران طلا، نقره و برنز در نظر گرفته شده مبنی بر اینکه تسهیلات مالی و پژوهشی در اختیار این مدال‌آوران قرار می‌دهد و آنها را به عضویت بنیاد درمی‌آورد.
بر اساس گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان نیز در مطلبی اعلام کرد که تسهیلات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مدال‌آوران طلا در المپیادهای علمی کشوری کما فی‌السابق به قوت خود باقی است.
«فاطمه مهاجرانی» اظهار داشت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تمامی مدال‌آوران طلای کشوری المپیادهای علمی (شیمی، زیست شناسی، نجوم و اختر فیزیک، ریاضی، فیزیک، کامپیوتر و ادبی) می‌توانند از تسهیلات پذیرش بدون آزمون در زیر گروه رشته‌های خود بهره‌مند شوند.
وی تصریح کرد: مصوبه شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (تسهیلات 85 درصدی) ارتباطی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد.
علمی**1883** 1055
کد N2134822

وبگردی