آفتاب

گام تازه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 98

گام تازه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 98

تهران- ایرنا- وزارت آموزش و پرورش تلاش دارد با تغییر شیوه مشارکت‌پذیری فرهنگیان در شورای عالی به عنوان مرجع سیاستگذاری نظام آموزش، فضا را برای آنها باز کند تا حضور فعال‌تری در تصمیم‌گیری‌های کلان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، این شورا که دارای 22 عضو است پیش از این سه عضو آن توسط شورای معاونان به وزیر آموزش و پرورش معرفی و در نهایت وارد شورای عالی می‌شد اما این بار سید محمد بطحایی به عنوان مسئول ارشد دستگاه تعلیم و تربیت تصمیم گرفته تا با رویکردی متفاوت به انتخاب فرهنگیان در این مرجع مهم سیاستگذاری بنگرد.
وزیر آموزش و پرورش با استناد به بند 14 ماده 9 قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش و با استفاده از اختیارات خود پیش از این بدون برگزاری انتخابات و با نظر شورای معاونان نسبت به انتخاب نمایندگان فرهنگیان در شورا اقدام می‌کرد اما در تازه‌ترین تصمیم در ادامه رویکردهای جدید دستگاه تعلیم و تربیت در سال 97، اعلام کرد که انتخاب نمایندگان فرهنگیان در شورای عالی باید در قالب یک انتخابات و به صورت عادلانه انجام شود تا آنها از میان خود اصلح‌ترین را برگزیده و راهی شورا کنند که این تصمیم از دو جنبه حائز اهمیت است.
اول اینکه حضور حداکثری فرهنگیان در این انتخابات به عنوان نامزد را شاهد هستیم که شانس خود را برای حضور در شورای عالی آموزش و پرورش امتحان می‌کنند و از سوی دیگر همه آنها امکان شرکت در رای‌گیری را دارند که نگاه به هر دو زاویه این نتیجه را به دنبال دارد که وزارت آموزش و پرورش درصدد است تا مشارکت فرهنگیان را در تصمیم‌گیری‌های کلان نظام آموزش به حداکثر برساند.
البته پیش از این نیز وزیر آموزش و پرورش از اختیارات خود استفاده کرده و دو نفر از اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان و یک بازرس را با برگزاری انتخابات و با انتخاب فرهنگیان راهی صندوق کرد و اکنون در گام دوم تلاش دارد تا برای دومین تجربه، انتخاب سه نفر از اعضای شورای عالی را به عهده فرهنگیان بگذارد تا با این کار میدان را برای اعتماد به نفس و توانمندی افرادی که وارد شورا می‌شوند و میزان مشارکت فرهنگیان در رای گیری را باز کند.
به همین خاطر کار ثبت نام از نامزدهای عضویت در شورای عالی از 29 دی ماه سال 97 آغاز و به دلیل استقبال فرهنگیان این فرصت چندین بار تمدید شد تا اینکه سرانجام پرونده ثبت نام و بررسی مدارک و صلاحیت متقاضیان در این انتخابات 26 بهمن ماه بسته شد و از 27 بهمن تا دهم اسفندماه سال گذشته امکان رای‌گیری الکترونیکی فراهم شد.
حداقل شرایط لازم برای نامزدی (معلمان و مدیران رسمی و شاغل مدارس با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر و حداقل سنوات خدمت 12 و حداکثر 31 سال) اعلام شد و افراد می‌توانستند وارد سامانه‌های انتخابات به نشانی http://medu.ir و http://Sinarubik.ir شده و نسبت به اعلام نامزدی خود اقدام کرده و تبلیغات خود را در سامانه در قالب سه محور مدیریتی، فرهنگی - آموزشی و اجتماعی در معرض دید همکاران فرهنگی قرار دهند.
در هر استان بنا به جمعیت آماری فرهنگیان سهمیه‌ای تعیین شد و رای‌دهندگان این امکان را داشتند که به صورت الکترونیکی نسبت به انتخاب افراد مورد وثوق در استان محل خدمت خود اقدام کنند.
مسئولان وزارت آموزش و پرورش در میانه برگزاری این انتخابات به فرهنگیان اطمینان خاطر دادند که تمامی نکات امنیتی در فرایند ثبت نام و اخذ رای صورت گرفته و راه هرگونه تخلف مسدود است زیرا بنا به درخواست وزیر آموزش و پرورش از قوه قضاییه، یک نماینده از طرف دادستانی کشور و یک نماینده از سازمان بازرسی نظارت کامل بر اجرای انتخابات و رای‌گیری شورای عالی آموزش و پرورش داشتند ضمن اینکه رمز ورود برای رای‌گیری صرفا از طریق شماره تلفنی که همکاران فرهنگی حقوق ماهانه خود را دریافت می‌کنند در اختیار آنها قرار می‌گرفت.
ستاد راهبری انتخابات نماینده معلمان در شورای عالی آموزش‌ و پرورش با پایان زمان ثبت نام اعلام کرد که در مجموع 118 هزار نفر دارای شرایط لازم برای ثبت‌نام در انتخابات شورای عالی بودند.
پس از پایان زمان رای‌گیری و در کوتاه‌ترین زمان نتایج مرحله اولیه انتخابات نمایندگان فرهنگیان در شورای عالی آموزش و پرورش اعلام و اسامی 161 نفر از افرادی که بیشترین آرا را به دست آورده بودند روی پرتال وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.
اکنون فرهنگیان منتظر برگزاری مرحله دوم این انتخابات در اوایل اردیبهشت ماه سال 98 هستند که به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود تا در نهایت از میان 161 نفر برگزیده مرحله اول، سه نفر برای مدت چهار سال و با حکم رئیس جمهوری به عضویت ثابت شورای عالی آموزش و پرورش درآیند.
قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی در خصوص جزئیات و این تصمیم وزیر به خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: اکنون که در آغاز چهل ساله دوم انقلاب قرار داریم، چهل سالگی که توام با عقلانیت، پختگی، فکر و تعلق است و احساس ما این است که آیندگان حتما از مشارکت مستقیم همکاران فرهنگیان در قالب انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش و تصمیماتی از این دست بهره‌مند خواهند شد.
«امیرعلی نعمت الهی» اظهار داشت: تاکنون ورود فرهنگیان به شورای عالی به این نحو بوده که شورای معاونان سه نفر را انتخاب و به وزیر معرفی می‌کردند و در حقیقت این فرآیند انتصابی بود اما اکنون تدبیر جدیدی اتخاذ شده و با تغییر در روند گزینش فرهنگیان برای حضور در شورا، شاهد مشارکت مستقیم همه همکاران هستیم.
وی ادامه داد: پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات نمایندگان فرهنگیان در شورای عالی آموزش و پرورش، میزان کارآیی و اثربخشی این همه‌پرسی مشخص خواهد شد و به طور قطع هر اقدام و فرآیند نوین مطلوب توسط آیندگان دنبال می‌شود.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه روند جدید ورود نمایندگان فرهنگیان به شورای عالی چگونه می‌تواند قانونی شود نیز توضیح داد: بعد از نهایی‌شدن نتیجه این انتخابات در صورت نیاز، اصلاحاتی در قانون انجام می‌شود تا تعیین نمایندگان به صورت برگزاری انتخابات همچنان ادامه پیدا کند و با تغییر وزرا نیز همین روش دنبال شود.
علمی**1883** 1055
کد N2134691

وبگردی