آفتاب

ایران و ویتنام بر گسترش همکاری ها تاکید کردند

ایران و ویتنام بر گسترش همکاری ها تاکید کردند

تهران- ایرنا- روسای مجالس ایران و ویتنام در حاشیه اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی ضمن دیدار بر ضرورت گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، علی لاریجانی امروز- دوشنبه- در حاشیه اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) با نگوئیم تای کیم نگان همتای ویتنامی خود دیدار و گفت وگو کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی در این دیدار درباره گسترش همکاری های اقتصادی ایران و ویتنام اعلام آمادگی کرد.
لاریجانی یادآور شد: پایه همکاری های اقتصادی دو کشور برقراری سیستم بانکی است و تا زمانی که مبادلات پولی و بانکی بین دو کشور صورت نگیرد، امکان گسترش همکاری ها وجود ندارد.
وی درخصوص همکاری های فرهنگی بین ایران و ویتنام و بزرگداشت روز ویتنام در ایران و همچنین روز ایران در ویتنام اعلام آمادگی کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارتخانه آموزش و پرورش درخصوص همکاری های فرهنگی می توانند به دنبال گسترش فعالیت های مشترک باشند.

**گسترش روابط اقتصادی ویتنام و ایران ضروری است
رییس مجلس ویتنام نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت گسترش روابط اقتصادی بین ویتنام و ایران عنوان کرد: برای گسترش روابط تجاری ایران و ویتنام باید ساز وکار جدید بانکی میان دو کشور تعریف و عملیاتی شود که این موضوع را از اولویت های خود پس از بازگشت به ویتنام قرار خواهیم داد.
وی همچنین خواستار برگزاری بزرگداشت روز ویتنام در ایران و روز ایران در ویتنام شد و عنوان کرد: ویتنام علاقه مند به گسترش همکاری های فرهنگی و حتی آموزش زبان فارسی در ویتنام است تا از این طریق بتوانیم روابط فرهنگی با ایران را گسترش دهیم.
به گزارش ایرنا، یکصد و چهلمین نشست بین المجالس از ششم تا دهم آوریل (17 تا 21 فروردین) به میزبانی قطر برگزار می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از عزیمت به قطر برای شرکت در اجلاس بین المجالس گفت: در این اجلاس که قریب 200 نفر از روسای مجالس و هیات های پارلمانی کشورها شرکت می کنند، شبیه به مجمع عمومی سازمان ملل است که دولت ها در آن حضور می یابند.
سیام*3061*1535
کد N2133716

وبگردی