آفتاب
برنامه هندبال در سال ۹۸؛

مربی ایرانی حاضر، لژیونرها غایب/ راه «آسیا» از المپیک می‌گذرد!

مربی ایرانی حاضر، لژیونرها غایب/ راه «آسیا» از المپیک می‌گذرد!

هندبال با رئیس جدیدش قدم در سالی می‌گذارد که باید به خاطر مخاطرات سالهای قبل به رقابتهای انتخابی المپیک تنها به دید یک تورنمنت تدارکاتی برای حضور موفق در مسابقات قهرمانی آسیا نگاه کند.

به گزارش خبرنگار مهر، انتخابات فدراسیون هندبال در دهه آخر اسفند ماه سال ۹۷ در حالی برگزار شد که خانواده متزلزل این رشته فردی را به عنوان رئیس برای چهار سال مدیریت این مجموعه انتخاب کرد که از جنس خودشان است. هندبالی که روزی با ثبات مدیریت بر روی سکوی نایب قهرمانی بازی‌های آسیایی ایستاد و جواز حضور در جام جهانی را از آن خود کرد و یکی از افتخاراتش حضور ده لژیونر در لیگ‌های مطرح اروپاست چند سالی است به دلیل عدم ثبات مدیریت روزگار خوبی را سپری نمی‌کند و از بدهی‌های میلیاردی، تا تنش در لیگ، دو دستگی در درون خانواده، افت شدید تیم‌های پایه، شرایط بد مالی تیم‌های باشگاهی و… را تجربه کرد.

حالا هندبال صاحب یک رئیس جوان از جنس خودش شده است. سال ۹۸ به عنوان اولین سال کاری «علیرضا پاکدل» سالی است که تنها می‌تواند برنامه‌ریزی و پایه‌ریزی خوبی برای سال‌های آینده کند.

یکی از برنامه‌های مهم پیش روی هندبال در این سال می‌تواند رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰( آبان ماه- قطر) باشد اما با در نظر گرفتن اینکه تنها یک سهمیه از آسیا مستقیماً راهی المپیک توکیو می‌شود و بررسی همه جوانب به نظر می‌رسد تیم ملی توفیق چندانی در این رویداد به دست نمی‌آورد.

پاکدل با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی این روزهای ورزش به صراحت عنوان کرده که از مربیان ایرانی در رأس تیم‌های ملی بهره خواهد گرفت. از آن سو رقابت‌ها آبان ماه برگزار می‌شود و این به این معناست که احتمال همراهی لژیونرها در تمامی مراحل اردوها بسیار کم و حتی شاید این نفرات مانند دوره‌های قبل نتوانند تیم را در مسابقات انتخابی همراهی کنند. به این ترتیب مربی تیم ملی باید به فکر بهره بیشتر از توان بازیکنان حاضر در داخل کشور باشد و همین مسئله کار را برای تیمی که مدتهاست اردوهایش تعطیل شده سخت می‌کند.

طبق تقویم کنفدراسیون هندبال آسیا، مسابقات قهرمانی آسیا در رده سنی بزرگسالان و انتخابی جام جهانی نیز اواخر سال جاری برگزار خواهد شد. با توجه به شانس کم صعود تیم ملی به المپیک، شاید بهترین گزینه این باشد که فدراسیون به این دیدارها به چشم یک تورنمنت خوب تدارکاتی برای حضور موفق در مسابقات قهرمانی آسیا نگاه کند تا شاید بتواند سکویی در آسیا کسب کرده و برای دومین بار راهی جام جهانی شود.

تیم‌های نوجوانان و جوانان پسر و تیم ملی هندبال زنان کشورمان امسال برنامه‌ای ندارند اما تجربه تلخ سال‌های قبل ثابت کرده که اگر اردوهای این رده‌ها از سال قبل شروع شود می‌تواند به بالا بردن سطح فنی تیم کمک کند. اما در این بین رقابت‌های قهرمانی دختران آسیا در دو رده سنی نوجوانان (هند) و جوانان (لبنان) برگزار می‌شود و حتی چند اردوی تدارکاتی آن قبل از سال نیز برگزار شده اما باید دید در نهایت اولویت فدراسیون برای اعزام این دو تیم کدام یک بوده و با توجه به شرایط اقتصادی این روزها آیا سرمایه گذاری روی تیم‌های پایه‌ای که به طور قطع هیچ سکویی کسب نمی‌کنند ارزشی خواهد داشت یا خیر؟

اما یکی از مهمترین برنامه‌های فدراسیون در سال ۹۸ برنامه ریزی برای حضور موفق تیم ملی هندبال ساحلی در مسابقات قهرمانی آسیاست. ساحلی بازان هندبال در دوره قبل این بازی‌ها موفق شدند بر روی سکوی آسیا ایستاده و راهی مسابقات قهرمانی جهان شوند. اما این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا (خردادماه - چین) متفاوت است. قهرمان این دوره از مسابقات جواز حضور در اولین دوره بازی‌های ساحلی جهان (۲۰۱۹- آمریکا) را کسب می‌کند و سه تیم اول هم جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان هندبال ساحلی (۲۰۲۰- ایتالیا) را به دست می‌آورد. تیم هندبال ساحلی کار سختی پیش رو دارد چرا که غیر از دفاع از عنوان قبلی می‌تواند به فکر سکوی اول هم باشد تا شاید بتواند با یک تیر دونشان بزند!

برگزاری جام باشگاههای آسیا هم طبق روال هر ساله در تقویم کنفدراسیون هندبال آسیا قرار دارد. در سال ۹۷، نمایندگان باشگاههای ایران در بخش مردان از حضور در این دیدارها به دلیل عدم تأمین منابع ارزی و ریالی انصراف دادند و تنها تیم بانوان شهید چمران لارستان در رقابت‌ها حاضر شد. با این وصف تکلیف اعزام تیم‌ها به این دیدارها تا لحظه آخر مشخص نیست.

تعیین تکلیف روساء و برنامه‌های کمیته‌ها، سر و سامان دادن به کمیته فنی و معرفی مربیان تیم‌های ملی در بخش‌های مختلف، مشخص شدن تکلیف نایب رئیس فدراسیون هندبال در امور بانوان و از همه مهم‌تر برگزاری مطلوب لیگ برتر هندبال در بخش زنان و مردان و کاهش حواشی از دیگر برنامه‌های این فدراسیون در سال ۹۸ خواهد بود.

کد N2133465

وبگردی