آفتاب

شرح وظایف قوای سه‌گانه برای تحقق شعار سال از زبان حدادعادل

شرح وظایف قوای سه‌گانه برای تحقق شعار سال از زبان حدادعادل

تهران- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح وظایف قوای سه‌گانه در راستای تحقق شعار سال، بر ضرورت اصلاح نظام بانکی، وضع قوانین متناسب با شرایط جنگ اقتصادی، اصلاح سیستم قضایی و مقابله با مفسدان اقتصادی و در کنار آن رسالت ملت برای تحقق رونق تولید تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی حداد عادل در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن ابراز تاسف از حادثه سیل اخیر در برخی نقاط کشور اظهار داشت: همبستگی مردم و مسئولان باعث شد دشمنانی که از طریق فضای مجازی می خواهند ماهی صید کنند موفق به تشویش افکار عمومی موفق نشوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار امسال یادآور شد: شعار امسال «رونق تولید» است، شعارهای سال از جنس فرهنگ عمومی است یعنی مخاطب آن همه مردم هستند، امسال رونق تولید، سال قبل حمایت از کالای ایرانی، یک سال مدیریت جهادی و یک سال اصلاح الگوی مصرف، مخاطب این شعارها قشر خاصی نیست.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: شعار سال گذشته «حمایت از کالای ایرانی» خوب بود و در تمام سال مرتب تکرار شد و نتایجش را هم در تمام سال دیدیم، چه بسا فروشندگان و خریدارانی که به این شعار عمل کردند و به نظر می رسد شعار امسال هم مکمل شعار سال قبل باشد.
حدادعادل ادامه داد: رهبری در پیام نوروزی به صراحت اعلام کرد که مساله اول کشور مساله اقتصاد است، شعار امسال هم یک شعار اقتصادی است، به دلیل وضع خاص کنونی چند سال است که شعار سال، حول مساله اقتصاد می چرخد چون دشمن در حال جنگ اقتصادی با ماست که از اول انقلاب این جنگ شروع شد.
وی افزود: این جنگ را آمریکا و همدستان او و مزدوران منطقه ای که نتوانسته اند انقلاب ما را تحمل کنند، آغاز کرده اند و هر روز با یک بهانه و وسیله خواسته اند با این انقلاب مقابله کنند، هشت سال جنگ تحمیلی، فتنه 88، بهانه هسته ای و تحریم اقتصادی و به قول خودشان فلج کننده ترین تحریم تاریخ را علیه ما و انقلابمان اعمال کردند.
حدادعادل تاکید کرد: پس از همه ناکامی ها در چهار دهه گذشته، دشمن امروز روی فشار و تحریم اقتصادی متمرکز شده و در کنار جنگ اقتصادی برای از پا در آوردن انقلاب یک جنگ رسانه ای هم راه انداخته است، بعضی ها هم در داخل با تصمیم گیری غلط به این جنگ رسانه ای دشمن کمک کرده اند.
وی افزود: نگران کردن مردم و تشویش اذهان هدف دشمن برای رودررویی مردم با انقلاب است اما ملت ایران دشمنان را ناکام گذاشته و نمونه اش حضور پرشور مردم در همین شرایط اقتصادی در راهپیمایی 22 بهمن 97 بود.
رئیس بنیاد سعدی گفت: رهبری هدایت ملت ما در برابر انواع توطئه ها و تحریم ها را به عهده دارد و راهبرد ایشان برای مقابله با تحریم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است و شعارهای سال های اخیر در منظومه اقتصاد مقاومتی جا می گیرد و مثل حلقه های زنجیر به هم مرتبط است.

** وظیفه قوه مجریه در راستای تحقق شعار سال سنگین تر است
حدادعادل در ادامه در رابطه با شعار امسال گفت: هم حکومت به معنای قوای سه گانه و هم ملت برای تحقق شعار سال وظیفه دارد، همه وظیفه داریم به رونق تولید کمک کنیم، دولت به عنوان قوه مجریه مخاطب اصلی است برای اینکه بار اداره و اختیارات کشور بر عهده قوه مجریه است.
وی افزود: 90 درصد اختیارات کشور به قوه مجریه تعلق دارد و سنگین ترین وظیفه را در بین قوا، قوه مجریه دارد بنابراین وظایفش در راستای تحقق شعار سال نیز سنگین تر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یکی از وظایف دولت برای رونق تولید جلوگیری از واردات بی رویه است، اگر قرار است اجناس خارجی به سهولت در دسترس قرار بگیرد و وارد شود و خارجی ها برای اینکه بازارشکنی کنند و در داخل قیمت را کاهش دهند تولیدکننده داخلی ورشکست می شود چون مردم به دنبال جنس ارزانتر ولو با کیفیت کمترند.
حدادعادل تاکید کرد: دولت باید در واردات چه در صنعت و کشاورزی ملاحظه تولید داخلی را بکند، میوه و سایر محصولات کشاورزی گاهی از خارج وارد می شود و محصولات داخلی روی دست تولیدکننده باقی می ماند و در صنعت هم چنین است، رونق تولید ایجاب می کند از واردات بی رویه جلوگیری شود.
وی افزود: وظیفه دیگر دولت جلوگیری از قاچاق کالاست، صادرات کالای داخلی باید مدیریت شود و نیز تامین منابع مالی، وام و تسهیلات حتما برای رونق تولید لازم است.
وی کاهش هزینه ها از جمله در زمینه مالیات، بیمه، ارزش افزوده و عوارض برای تولیدکننده داخلی جهت افزایش قدرت رقابت با خارجی ها را الزامی برشمرد و خاطرنشان کرد: می شود اینها را تدبیر و عاقلانه وضع کرد، دولت اگر کمی دریافتی خود از تولیدکننده را کاهش دهد در جای دیگری سود می برد، باید صنایع ما از نظر علم و فناوری به روزرسانی شود تا تولید ما قدرت رقابت داشته باشد.
حدادعادل بر توسعه شرکت های دانش بنیان نیز تاکید کرد و ادامه داد: مدیریت باید کارآمد و باانگیزه و جهادی باشد، مخصوصا بدنه کارشناسی دولت که محل رجوع تولیدکنندگان است باید همدلی کنند نه اینکه پشت میزنشین باشند و به محض ملاحظه کمی مغایرت با قانون به جای رفع اشکال و راهنمایی و برخورد مثبت، تولیدکننده را مایوس کنند.

** رسالت قوه مقننه برای رونق تولید
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: مجلس هم وظیفه دارد، باید قوانینی متناسب با شرایط جنگ اقتصادی وضع کند، بسیاری از قوانین موجود برای وضع عادی وضع شده در حالی که امروز دشمن تمام توان خود را برای مقابله با ما مجهز کرده است.
حدادعادل افزود: یکی از مهمترین مشکلات کشور همچنین نظام بانکی است، اصلاح نظام بانکی از اهم امور است، دولتها همه وعده اصلاح دادند اما هیچوقت عمل نکردند و نتیجه ای نگرفتند، مجلس باید بر این موضوع نظارت کند.

**قوه قضاییه و وظیفه مقابله با مفسدان اقتصادی
وی همچنین افزود: قوه قضاییه هم باید با مفسدان اقتصادی مقابله کند، کسانی هستند که از تحریم برای غارت جامعه سوء استفاده می کنند، قوه قضاییه باید اینها را شناسایی کند و با آنها برخورد قاطع صورت گیرد.
حدادعادل گفت: نمونه هایی از این برخورد را در ماههای گذشته دیده ایم اما مردم انتظار برخورد دقیق تر و بیشتری دارند و اگر در دستگاه های دولتی و یا خود قوه قضاییه هم عواملی هستند که با مفسدان اقتصادی همدستی می کنند باید با آنها برخورد قاطع تری صورت گیرد.
وی تاکید کرد: انتظار ملت اصلاح خود قوه قضاییه در درجه اول و مقابله با فساد در بقیه دستگاه‌هاست.

** رسالت مردم برای تحقق رونق تولید
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان وظایف مردم در برابر شعار سال را یادآور شد و افزود: ملت هم در برابر شعار رونق تولید وظیفه دارد، ملت دو دسته اند؛ اقلیت ها که سرمایه دارند و می توانند تولید کنند، وظیفه آنها این است که سرمایه خود را علیرغم زحمت داشتن، به میدان تولید بیاورند، نه اینکه پول و سرمایه خود را صرف درآمدهای کاذب مثل سکه و ارز و دلار کنند، کشور با اینگونه فعالیتها رشد نمی کند.
حدادعادل با تاکید بر اینکه خود بانکها هم نباید تبدیل به بنگاه اقتصادی شوند با پول مردم درآمدزایی کنند، گفت: کارآفرینان باید همت کنند، عامه مردم هم که خریدار و مصرف کننده هستند باید خریدار تولیدات داخلی باشند، تولید رونق نمی گیرد مگر اینکه مردم خریدار تولید داخلی باشند، مردم باید الگوی مصرف خود را اصلاح و از اسراف و تبذیر خودداری کنند.
وی افزود: ایرانیان همواره برای آزادی و استقلال خود غیرت به خرج داده اند این غیرت ملی باید خودش را در تولید و مصرف هم نشان دهد، رونق تولید به معنای رونق اقتصاد است و رونق اقتصاد باعث اشتغال می شود و اشتغال یعنی کاهش بیکاری و مفاسد و لطمه ها و جرائم آن.
حدادعادل خاطرنشان کرد: شعار رونق تولید را مهم و این را جزئی از برنامه اقتصاد مقاومتی بدانیم، برای مقابله با جنگ اقتصادی مقاومت اقتصادی لازم است و راه مقاومت اقتصادی داشتن اقتصاد مقاومتی است و برای پیروزی در این جنگ نباید به امریکا اعتماد کرد و به اروپا امید بست.
وی افزود: راه برون رفت از توطئه تحریم اقتصادی به جای اعتماد به دشمنان و امید بستن به دیگران توکل به خداوند و امید به نیروی ملت همچون 40 سال گذشته است، به این شکل از این تنگنا هم عبور خواهیم کرد.
فراهنگ**3009** 1055
کد N2130331

وبگردی