آفتاب

سرمایه گذار کویتی مجذوب گردشگری چابهار شد

سرمایه گذار کویتی مجذوب گردشگری چابهار شد

زاهدان - ایرنا - برای نخستین بار سرمایه گذار عرب کویتی با مشارکت یک بلوچ ایرانی وارد عرصه گردشگری شده و با ساخت کمپ تفریحی در ساحل رَمین چابهار اقدام به سرمایه گذاری کرده که مورد استقبال مسافران نوروزی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا سفر به چابهار و گذراندن تعطیلات نوروزی در این بندر زیبا با ساحل بکر و کم نظیر، آب و هوای بهاری و تفریحات دریایی و خرید در بازارهای سنتی و جدید منطقه آزاد بسیاری از هموطنان را مشتاق به بستن بار سفر و عزیمت به سمت تنها بندر اقیانوسی ایران کرد.
خیل مسافران نوروزی و کمبود اماکن اقامتی و زیر ساختی موجب شده بود تا شمار زیادی از مسافران در کنار ساحل و برخی بوستان ها و میدان ها چادر برپا و در کنار خانواده اوقات خوشی را سپری کنند، البته برخی مسافران علاقه مند به چادر زدن در کنار ساحل و پلاژهای ساحلی بودند به طوری که از کمبود اقامتگاه و هتل بی خبر بودند و گفتند: از مبدا حرکت قصد ما چادر زدن در کنار ساحل بود به همین سبب دنبال هتل یا ویلای اجاره ای نبودیم.
در نشست با فرماندار و برخی مسئولان چابهار شنیدیم یک سرمایه گذار کویتی در حوزه گردشگری و ایجاد اقامتگاه اقدام به سرمایه گذاری و ایجاد کمپ مسافری در ساحل بندر رمین کرده است.
با وجودی که تبلیغاتی در شهر و یا از طریق رسانه ها در مورد ایجاد کمپ ساحلی نشده بود اما «چادرهای کویتی در ساحل بندر رمین» در شهر چابهار مشهور شده بود و به همین سبب برای دیدن این کمپ عازم رمین شدیم.
روستای بندری رمین در 10 کیلومتری جنوب شرق شهر چابهار در مسیر بندر گواتر و پایین تر از دریا بزرگ واقع شده است.
در ابتدای ورودی روستا تعدادی چادر بر بالای تپه مشرف به دریا نظر ما را جلب کرد و احتمال دادیم کمپ تفریحی مورد نظر ما همین است.
بیش از 30 دستگاه چادر سفید و رنگی در ردیف های منظم در محوطه ای مشرف به دریا با مناظر بدیع و دیدنی نصب شده بود و در هر چادر خانواده ای اتراق کرده بودند.
با وجودی که به گفته مدیر داخلی کمپ؛ این مجتمع در کمتر از 20 روز ایجاد شده اما برخی زیرسازیها، نصب چادرها و ساخت سرویس بهداشتی و حمام، تانکر آب و سایر نیازها قابل توجه بود.

** ظرفیت حوزه گردشگری چابهار موجب جذب سرمایه گذار کویتی شد
سرمایه گذار بلوچ ایرانی این پروژه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از آنجایی که علاقه مند به سرمایه گذاری در استان خودم (سیستان و بلوچستان) هستم در مرحله نخست پیگیر ساخت شهربازی در زاهدان بودم که پیگیری ها تاکنون نتیجه بخش نبوده است.
بهمن ریگی افزود: وقتی تصمیم به سرمایه گذاری در چابهار گرفتم یکی از مسئولان استانداری پیشنهاد کرد در صورت مشارکت با سرمایه گذار خارجی سریع تر مجوزها صادر می شود.
وی بیان کرد: از آنجایی که با یکی از تجار و سرمایه داران کویتی داد و ستد داشتم موضوع را با وی در میان گذاشتم و او نیز که از ظرفیت و توانمندی حوزه گردشگری چابهار آگاه بود مشتاق به سرمایه گذاری مشارکتی در این بندر شد و از آن استقبال کرد.
ریگی ادامه داد: این طرح با 50 میلیارد تومان سرمایه گذاری به صورت مشارکتی با سرمایه گذار کویتی از 25 اسفند 97 در ساحل زیبای رمین کلید و استارت خورد.
این سرمایه گذار سیستان و بلوچستانی افزود: مساحت زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح 60 هکتار است که با توجه به فوریت کار و تاکید مسئولان در زمینه آماده کردن طرح برای تعطیلات نوروز در مدت کوتاهی در 2 هکتار آن 31 دستگاه چادر عربی با امکانات اولیه و سرویس های بهداشتی و حمام برپا شده است.
وی مشخصات این طرح را ایجاد سوئیت آپارتمان، پارک جنگلی، شهربازی، رستوران و دیگر اماکن و فضاهای تفریحی و گردشگری ساحلی عنوان کرد و گفت: در صورت واگذاری قطعی زمین در این مکان ظرف مدت یکسال طرح مورد نظر راه اندازی خواهد شد.
این سرمایه گذار ایرانی گفت: یکی از اهداف اصلی این پروژه ساخت آکواریوم در دریا است که نمونه آن در ایران وجود ندارد و علاوه بر این کاشت درختان بارور استوایی و گرمسیری مانند موز، انبه، نارگیل، گوواوا و فضاهای سبز و با نشاط جدید و کم نظیر از دیگر اهداف و برنامه های در نظر گرفته شده است.
ریگی افزود: هم اینک 20 نفر در این پروژه مشغول فعالیت هستند که در صورت اجرا و راه اندازی کامل آن برای بیش از 200 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
وی بیان کرد: تمامی امکانات و تجهیزات و حتی درخت های استوایی که با طبیعت خشک و سوزان این منطقه سازگار باشد از کویت وارد می شود.
این سرمایه گذار که علاقه مند به سرمایه گذاری در زمینه ایجاد شهربازی در زاهدان نیز است، گفت: امکانات و تجهیزات موجود از کویت به آبادان وارد شد که برای ترخیص آنها 6 روز زمان برد و گمرک آبادان همکاری لازم را نداشت.
وی از همکاریهای مسئولان بویژه فرماندار چابهار تقدیر کرد و اظهار داشت: تاکنون فرماندار چابهار، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، مدیر کل دفتر جذب سرمایه گذاریهای خارجی استانداری و دهیاری رمین چابهار همکاری های بسیار خوبی داشتند که امیدواریم سایر دستگاهها در آینده نیز این همکاریها را ادامه دهند.
ریگی افزود: مسئولان استان و چابهار این مکان را بطور موقت و آزمایشی برای 2 ماهه در اختیار گذاشته و اعلام کرده اند در صورت رضایت مردم و پس از بررسی های لازم و کسب رضایت نسبی در زمینه واگذاری قطعی زمین اقدام خواهند کرد.
وی تصریح کرد: چنانچه روال به همین صورت پیش رود و مجوزهای لازم اخذ شود ظرف یکسال آینده این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.
ریگی اظهار داشت: برای ساخت شهربازی در زاهدان نیز اقدام های اولیه انجام شده و اگر منابع طبیعی و جهاد کشاورزی مجوز لازم را صادر کنند شهربازی با امکانات رفاهی و اقامتگاه برای مردمی که از شهرستان های مختلف به زاهدان سفر می کنند، ایجاد خواهد شد.
وی افزود: طرح توجیهی شهربازی زاهدان ارائه شده و در صورت راه اندازی 30 نفر مشغول به کار خواهند شد.

** میراث فرهنگی از سرمایه گذاران طرح های گردشگری استقبال می کند
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: توسعه صنعت گردشگری از اهداف و برنامه های مهم این اداره کل در سراسر استان است و به همین سبب از سرمایه گذاران داخلی و خارجی استقبال و تسهیلات لازم در اختیارشان قرار می گیرد.
علیرضا جلالزایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجوز طرح ایجاد کمپ تفریحی ساحلی و اقامتگاه در روستای بندری رمین چابهار با سرمایه گذاری مشارکتی بخش خصوصی ایرانی و کویتی بطور موقت صادر و فضای مورد نیاز به صورت آزمایشی در اختیار آنان قرار گرفته است.
وی بیان کرد: این سرمایه گذاران با برپایی چادرهای بسیار زیبا و شکیل تنوع خاصی به ساحل رَمین داده و در صورتی که سازو کارها و مجوز قانونی از سایر دستگاه ها دریافت کنند می توانند مجوز موقت خود را به دائمی تبدیل کنند.
وی افزود: این چادرها مجهز و دارای امکانات لازم است که رضایت مسافران را به همراه داشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه در حال حاضر رکورد بوم گردی در چابهار زده شده است، گفت: در زمینه ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در چابهار از صفر تا صد به سرمایه گذارانی که علاقه مند باشند کمک خواهد شد.
وی بیان کرد: زمین از طریق شهرداری به صورت قانونی به سرمایه گذار واگذار می شود یا از طریق ارگان های دیگر در اختیار میراث فرهنگی قرار می گیرد که با فراخوان به واجدین شرایط واگذار می شود.
9923 **6081
کد N2129440

وبگردی