آفتاب

مسابقات ملی کشتی باچوخه در اسفراین آغاز شد

مسابقات ملی کشتی باچوخه در اسفراین آغاز شد

بجنورد - ایرنا - مسابقات ملی کشتی باچوخه، روز چهارشنبه، 14 فروردین، با حضور 268 چوخه کار از استان های مختلف کشور در گود چشمه زینل خان اسفراین آغاز شد.

به گزارش ایرنا، این رقابت ها با حضور چوخه کارانی از 14 استان کشور در پنج وزن 66، 74، 84، 94 و بالای 94 کیلوگرم در حضور حدود 50 هزار تماشاگر برگزار می شود که تا عصر چهارشنبه ادامه دارد.
به افراد برتر هر وزن هدایای نقدی به ارزش 20 ،30 و 50 میلیون ریال و نیز سفره گلیم کردی به ارزش هشت میلیون ریال اهدا می شود.
رئیس و نائب رئیس کنفدراسیون بازی های بومی و محلی جهان و روسای فدراسیون های جودو، ورزش های روستایی و بازی بومی و محلی از مهمانان ویژه رقابت های کشتی با چوخه 14فروردین در گود زینل خان اسفراین هستند.
به گزارش ایرنا همه ساله در روز 14 فروردین، شهرستان اسفراین طبق سنتی دیرین و کهن، میزبان بزرگترین مسابقات ملی کشتی باچوخه کشور است که با حضور نام آوران این رشته از مناطق مختلف برگزار می شود.
این رویداد ورزشی به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری تک مکانی و تک زمانی کشور شناخته می شود که بیش از 50 هزار تماشاگر مشتاق از شهرستان های دور و نزدیک برای دیدن آن در محل حضور می یابند.
کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است که به عنوان میراث معنوی در سال 87 به شماره 30 در فهرست آثار ملی میراث ناملموس کشور ثبت شده است.
چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از گذشته های دور در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادت ها و دلاوری های پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا از پیشکسوتان این رشته است، کشتی را آغاز می کنند.
کشتی باچوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و به تدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.
شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی مهد کشتی با چوخه است و تاکنون پهلوانان و قهرمانی زیادی از این خطه برای کشور در میادین ملی و بین المللی افتخارآفرینی کرده اند.
5132/7189
کد N2128984

وبگردی