آفتاب
مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا تاکید کرد؛

لزوم جلوگیری از انتشار مواد شیمیایی در اثر وقوع سیلاب

لزوم جلوگیری از انتشار مواد شیمیایی در اثر وقوع سیلاب

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر، گفت: ممکن است در اثر سیلاب، مخازن ذخیره سازی یا لوله‌های حامل مواد شیمیایی تخریب و موجب نشت مواد شیمیایی در سیلاب شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اسماعیل مطلق، افزود: محتویات معادن نیز مانند معادن زغال سنگ ممکن است در سیلاب رها شده و آب را با اسید سولفوریک ترکیب کنند.






وی گفت: مواد شیمیایی آزاد می‌توانند با مخلوط شدن در آب، باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی گردند و خطر انفجار و یا آتش سوزی را رقم بزنند.






مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا افزود: در مناطق روستایی نیز در اثر افزایش سیلاب، مواد شیمیایی از طریق کود، علف کش و حشره کش‌ها وارد روان آب شده و یا اینکه روان آب بزرگراه‌ها و جاده و پل‌ها هم می‌تواند حامل فلزات سنگین، هیدروکربن‌های نفتی و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای باشد.






عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، بیان کرد: انتشار زباله صنایع شیمیایی در اثر سیلاب ممکن است باعث جدا شدن روغن زباله‌ها و یا سایر مواد شیمیایی شود. همچنین محل دفن زباله و سایت دفن هم می‌تواند با روان آب شدید، مواد شیمیایی خطرناک را در محیط رها کند.






مطلق در پایان گفت: این موارد، از آثار مخرب و پنهان از دید سیلاب هستند که ضروری است از همان ابتدا تمامی ارگان‌ها و متخصصین در شرایط بحرانی تعامل و هم اندیشی داشته باشند تا هیچ خطر کوتاه مدت و دراز مدتی از نظر دور کند.







           
کد N2126950

وبگردی