آفتاب

تاکیدایران برضرورت همکاری جهانی برای مقابله با جرائم سایبری

تاکیدایران برضرورت همکاری جهانی برای مقابله با جرائم سایبری

لندن – ایرنا – نمایندگی دائم کشورمان در پنجمین نشست گروه کارشناسی مطالعه جامع جرائم سایبری در وین بر ضرورت همکاری بین‌المللی به‌منظور پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری تأکید کرد.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، «کاظم غریب آبادی» در این نشست که از 7 تا 9 فروردین و از سوی دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر ملل متحد برگزار شد، دستاورد ها و اقدامات داخلی در مقابله با جرائم سایبری در کشور را مورد توجه قرارداد.
وی عنوان کرد که پلیس سایبری در سال 2011 در جمهوری اسلامی ایران به‌ منظور پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری، انجام تحقیقات، تعقیب مجرمان سایبری و حفاظت از ارزش‌های جامعه و آزادی‌های حقوقی و در سطح بین‌المللی، همکاری نزدیکی با اینترپل و یوروپل برقرار نموده و با 134 کشور درزمینهٔ جرائم سایبری، ارتباطات آنلاین ایجاد کرده است.
غریب آبادی بعنوان یک اصل اساسی در خصوص پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری یادآور شد، جمهوری اسلامی ایران در زمینهٔ پذیرش مدارک الکترونیک و آئین دادرسی جرائم کامپیوتری اقدامات مؤثری را ازجمله به‌منظور پذیرش مدارک مذکور و آیین دادرسی جرائم کامپیوتری به عمل‌آورده است.
وی افزود: آیین دادرسی جرائم کامپیوتری که قبلاً بخشی از قانون سال 2009 بوده ، به بخشی از آئین دادرسی کیفری تبدیل شده تا شعبات ویژه قضایی به‌منظور تحقیق، تعقیب و محاکمه متهمان جرائم سایبری، تشکیل شود.
سفیر کشورمان عنوان کرد: مقررات و شرایط مربوط به تحقیق و ضبط اطلاعات مرتبط با مدارک الکترونیک به منظور حفاظت از حقوق خصوصی افراد تدوین‌شده است.
همچنین در خصوص شناسایی مدارک الکترونیک در سال 2004 مقرراتی تدوین شد تا زمینه حفاظت از اطلاعات شخصی افراد فراهم شود.
غریب آبادی اهمیت نقش رسانه‌های اجتماعی در جمع‌آوری مدارک الکترونیکی در تحقیق و تعقیب متهمان جرائم سایبری و همچنین مسئولیت ارائه‌دهندگان خدمات به این رسانه‌ها به دلیل بهره‌گیری از این ظرفیت از سوی برخی مجرمان نیز تأکید کرد.
شبس**اروپام ** هـ ن ** 1917
کد N2126649

وبگردی