آفتاب

تاکید تهران - جاکارتا برهمکاری حوزه گفت‌وگوهای ادیان

تاکید تهران - جاکارتا برهمکاری حوزه گفت‌وگوهای ادیان

تهران - ایرنا - مدیر کنسرسیوم مطالعات ادیان اندونزی در دیدار با رایزن فرهنگی ایران در این کشور، دوطرف بر توسعه همکاری تهران - جاکارتا در حوزه گفت‌وگوهای بین ادیانی تأکید کردند.

به گزارش سه شنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «سیتی شمسیتون» با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی کشورمان، دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار درباره اهمیت روابط بین دانشگاه‌های دو کشور بحث و تبادل نظر شد و در ادامه شمسیون، در خصوص فعالیت‌های کنسرسیوم مطالعات ادیان توضیحاتی ارایه داد.
وی ابراز امیدواری کرد تا در حوزه مطالعات ادیان با کشورش با جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های گسترده‌تری داشته باشند و به همین دلیل مقرر شده تا تعدادی از اساتید در مهرماه امسال با هماهنگی کالج صدرا، سفری به ایران داشته باشند.
در ادامه این رایزن فرهنگی کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران تجارب بسیار خوبی در برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی و بین ادیانی با کشورهای اسلامی و غیراسلامی داشته و دارد و ثمرات آن بسیار در مرتفع کردن برخی ابهامات و تندروی‌ها، ملموس بوده است.
مهرداد رخشنده ادامه داد: از طرفی تبادل هیأت‌های دانشگاهی به یقین فرصت مغتنمی است که باید حداکثر بهره را از آن برد و با مراکز علمی و فرهنگی متعددی مرتبط شد ازاین رو آمادگی داریم که در زمان حضور با هماهنگی میزبانی این کشور، ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مسئولان مرکز گفت‌وگوی ادیان این سازمان نشستی را داشته باشید.


** کنسرسیوم مطالعات ادیان
به گزارش ایرنا، کنسرسیوم مطالعات ادیان، مرکزی است متشکل از سه دانشگاه گاجامادا (UGM)، اسلامی دولتی سونان کالیجاگا و مسیحی دوتا واچانا (UKDW) که برنامه‌های دکتری در مطالعات ادیان را ارایه می‌دهند. این برنامه شامل مطالعات درباره فرهنگ و تاریخ ادیان، مطالعات ادیان و مسایل معاصر و همچنین تفسیرهای مقایسه‌ای متون مقدس است.

** ایجاد فضای جدید روابط فرهنگی و علمی
همچنین گیلانگ چِمپاکا، رییس دانشکده مهندسی، آیونینگسیه دیاه وولانداری، رییس برنامه تحصیلی طراحی ارتباطات بصری، دوی کورنیاتی، مدیر همکاری‌های بین‌المللی و ارتباطات فارغ‌التحصیلان و پیپیپ احمد رفاعی حسن، رییس برنامه فوق‌لیسانس مطالعات اسلامی و رییس مؤسسه اخلاق و تمدن دانشگاه پارامدینه، ضمن حضور در سفارت ایران در اندونزی با مهرداد رحشنده، رایزن فرهنگی کشورمان دیدار کردند.
در این دیدار مهرداد رخشنده، توضیحاتی در خصوص برنامه‌های رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی ارایه داد و در آن گفت: با توجه به جایگاه و اهمیت مراکز علمی و ارتباطات خوب فیمابین رایزنی فرهنگی و دانشگاه پارامدینه، در سال جدید امیدوار هستیم که بتوانیم با فعالیت‌های مشترک فضای جدیدی از روابط فرهنگی و علمی دو کشور را شاهد باشیم.
در ادامه احمد رفاعی حسن، رییس برنامه فوق‌لیسانس مطالعات اسلامی و رییس مؤسسه اخلاق و تمدن دانشگاه پارامدینه توضیحاتی از سفر اخیر خود به جمهوری اسلامی ایران بیان و به خاطرات خوب و بیادماندنی آن اشاره کرد و در ادامه آیونینگسیه دیاه وولانداری، رییس برنامه تحصیلی طراحی ارتباطات بصری این دانشگاه هم توضیحاتی از فعالیت‌های گروه خود بیان کرد.
وی گفت: از نمایشگاه فرهنگی و هنری رایزنی فرهنگی ایران در شورای هنری جاکارتا بازدید داشتم و بسیار برایم جذاب بود و به همین دلیل از شما درخواست داریم به دلیل علاقمندی و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران و عدم آشنایی دانشجویان با آن، برنامه‌های مشترکی را با برگزاری نمایشگاه و یا کارگاه‌های آموزشی در حوزه هنر در دانشگاه پارامدینه انجام شود.

** روابط فرهنگی تهران - جاکارتا در یک نگاه
ایران و اندونزی علاوه بر روابط سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی، در زمینه فرهنگی و هنری نیز روابط خوب و دیرینه ای دارند بطوریکه که در سفرهای دوجانبه وزرای فرهنگ دو کشور تفاهمنامه های مختلفی در زمینه های توسعه همکاریهای فرهنگی ، هنری و رسانه ای به امضا رسیده و همچنان در حال اجراست.
برگزاری هفته های فرهنگی ایران در اندونزی و متقابلا هفته های فرهنگی آن کشور در ایران طی سال های گذشته تاکنون گواه این مدعاست.
علاوه بر این همکاریهای سینمایی خوبی میان هنرمندان دو کشور وجود دارد و توافقنامه هایی نیز در این زمینه به امضا رسیده است.
برگزاری هفته های فیلم دو کشور با ترجمه و زیر نویس و همچنین چاپ و انتشار کتابهای مختلف به زبانهای فارسی و انگلیسی و اندونزیایی نیز طی سال های گذشته میان دو کشور وجود داشته و رو به گسترش است.
دو کشور دوست و مسلمان جمهوری اسلامی ایران و اندونزی همواره بر توسعه و همکاری ها و گفتگوی میان ادیان نیز تاکید داشته و بر استمرار این مهم تاکید کرده و می کنند.
پخش فیلم های ایرانی به ویژه فیلم های تاریخی و مذهبی مانند یوسف پیامبر(ع) ، امام علی (ع)، مختارنامه ،ملک سلیمان ، مسافر ری، سفیر مورد استقبال ملت مسلمان این کشور قرار گرفته است.
فراهنگ ** 1355 **
کد N2124117

وبگردی