آفتاب

آخرین وضعیت وقوع سیل در مازندران

آخرین وضعیت وقوع سیل در مازندران

ساری -ایرنا- وقوع سیل اوایل هفته جاری و درآخرین روزهای زمستان سال 97 به حدود 200 روستا و یکهزار و 500 خانوار روستایی و شهری به خصوص در مناطق مرکزی و شرق مازندران خسارت وارد کرد و سه نفر نیز در این حادثه جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگارایرنا، اگرچه این بارش آخر زمستانی طبق گزارش هواشناسی در سه دهه اخیر در مازندران بی سابقه بود و غافلگیری مدیران دستگاههای اجرایی در این خطه شمال کشور را به دنبال داشت، ولی تشکیل ستاد مدیریت بحران با مسوولیت استاندار مازندران بسیج امکانات دولتی و غیر دولتی به خصوص نیروهای مسلح مستقر برای خدمات رسانی به سیلزدگان به همراه داشت.

*** فروکش کردن بحران سیل
براساس این گزارش با بسیج امکانات و تجهیزات در مازندران تاکنون گام اساسی برای خدمات رسانی به سیلزدگان برداشته شد و تا حد زیادی بحران سیل در این استان فروکش کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: برای خدمات رسانی به سیلزدگان تمام نیروهای امداد و نجات راهی روستاها و شهرهای سیلزده شدند به طوری که به حدود 6 هزار نفر از سیلزدگان خدمات رسانی شد.
دکتر مجتبی اکبری افزود : علاوه بر آن به افزون بر یک هزار خانوار خسارت دیده ناشی از سیل بسته غذایی توزیع شد و حدود 200 خانوار خسارت دیده نیز در اسکان اضطراری اقامت داده شدند.
وی اضافه کرد: خدمات رسانی به سیلزدگان تا پایان بحران ادامه خواهد داشت.

*** اتصال برق و آب
همچنین طبق گزارش ستاد مدیریت بحران مازندران هم اکنون آب و برق و گاز اکثرروستاها و شهرهای خسارت دیده وصل شد و مشکلی در تامین خدمات عمومی وجود ندارد.
براساس این گزارش برق حدود 28 روستا همچنان قطع است و نیروهای شرکت توزیع برق با وجود بارش باران و برودت هوا سرگرم رفع مشکل هستند.
ستاد مدیریت بحران اعلام کرد محور ساری- کیاسر به عنوان یکی از محورهای اصلی که براثر وقوع سیل و برف در ارتفاعات این محور مسدود بود با حضور راهداران باز شد و تردد در آن برقرار است.
همچنین گروههای راهداری برای بازگشایی راههای روستایی مناطق کوهستانی در شهرستان ساری ، بهشهر و نکاء اعزام شدند و تلاش برای بازگشایی این مسیر ها ادامه دارد.

*** آماده باش ستاد مدیریت بحران
جانشین شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران گفت: با وجود فروکش کردن سیل در اکثر مناطق این استان، کار خدمات رسانی برای برقراری برق، آب و گاز در روستاها ادامه دارد و ستاد مدیریت بحران همچنان برای ساماندهی خدمات دهی به مردم در آماده باش است.
مهدی رازجویان افزود: براساس برآورد اولیه حدود یکهزار500 واحد مسکونی در این سیل دچار خسارت 30 تا 100 درصد شد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای شناسایی این واحدها و خدمات رسانی وارد کارزار شد.
وی خاطرنشان کرد: براساس تصمیم شورای مدیریت بحران استان به خانوارهای خسارت دیده حدود 40 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای معیشت و تعمیرات پرداخت می شود.
معاون عمرانی استاندارمازندران گفت : همچنین برای مرمت واحدهای مسکونی 100 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت در اختیار خسارت دیدگان قرار می گیرد و تسهیلات برای ساخت مسکن نیز برای هر واحد مسکونی در روستاها 350 میلیون ریال و شهری نیز 500 میلیون ریال پیش بینی شده است.
رازجویان افزود : با پاکسازی مناطق سیلزده از گل و لای و شناسایی دقیق واحدهای مسکونی خسارت دیده کار پرداخت تسهیلات برای ساخت و مرمت واحدهای مسکونی به روستاییان و شهرنشینان شروع خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنان رایزنی با سطح ملی برای جبران خسارت های ناشی از سیل به مردم و تاسیسات زیربنایی ادامه دارد و امیدواریم با تخصیص به موقع بتوانیم علاوه بر جبران خسارت ها، طرح های پیشگیرانه را برای سیل در استان اجرایی کنیم.
معاون استاندارمازندران خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی هواشناسی این استان همچنان ناپایداری جوی تا اواسط هفته آینده به طور متناوب ادامه خواهد داشت و ستاد مدیریت بحران نیز برای خدمات رسانی به مردم کارش را ادامه می دهد.
6982/1899
کد N2120301

وبگردی