آفتاب

ملی شدن صنعت نفت؛ پیش درآمدی بر توسعه ایران

ملی شدن صنعت نفت؛ پیش درآمدی بر توسعه ایران

خرم آباد - ایرنا - 29 اسفندماه سالروز یک رویداد ملی برای ایرانیان و یک الگوی مقاومت و مبارزه برای کشورهای جهان سوم و در حال توسعه ای است که سالها مورد استثمار واقع شده بودند.

به گزارش ایرنا ، امروز نیز می توان با الهام از این نهضت مردمی در راستای منافع ملی و افزایش هرچه بیشتر جایگاه سیاسی و اقتصادی خود در جهان گام برداشت.
مبارزه دیپلماسی دکتر محمد مصدق به پشتوانه مردم و روحانیت نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران به شمار می آید که تنها و تنها می توانست از سوی فرزندی از این مرز و بوم برآید و سرمشق مبارزه و وطن گرایی برای بسیاری از کشورهای منطقه باشد تا به تاسی از این شیوه هوشمندانه در حفظ منابع ملی به نفع کشور های خود باشد.
اکنون 69 سال از پیروزی دکتر محمد مصدق در عرصه بین الملل و نسل های متعددی از این رویداد ملی منطقه ای می گذرد ؛ بدون شک نام محمد مصدق نه تنها با ملی شدن صنعت نفت گره خورده بلکه شخصیت دولتی است که فراتر از مرزهای ایران درخشید و در اذهان باقی مانده است.
در سالروز صنعت ملی شدن نفت با یکی از کارشناسان تاریخ ایران در خصوص این شخصیت ملی وبین المللی انجام شده تا ضرورت و اهمیت این اقدام محمد مصدق مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر سمیه خانی پور با اشاره به دستاوردهای ملی وبین المللی ملی شدن صنعت نفت در این زمینه گفت: 29 اسفند همواره یادآور حماسه ای ملی و درخشان برای ایرانیان است و در این روز به پشتوانه و همت والای بزرگ مرد تاریخ ایران زمین دکتر محمد مصدق صنعت نفت ایران ملی شد.
وی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه نوع پیگیری و نحوه پردازش موضوع در شرایط آن زمان قابل تامل است اظهار داشت: عقلانیت دکتر مصدق با پیگیری به موقع حق دولت و ملت ایران در برابر انگلستان با درایت و تدبر در دادگاه بین المللی لاهه توانست به پیروزی قاطع در برابر یکی از ابرقدرت های جهانی دست یابد.
کارشناس تاریخ ایران به دستاوردهای بزرگ پیروزی در دادگاه لاهه اشاره کرد و افزود: این امر بازتاب گسترده ای در رسانه های گروهی جهان داشت بطوریکه نیویورک تایمز دکتر مصدق را به عنوان مرد سال 1951 لقب داد و اهمیت این موضوع باعث شد که دیگر کشورهای تازه استقلال یافته به الگوبرداری از این نهضت مردمی -ایرانی بپردازند.
وی با بیان اینکه صنعت ملی شدن نفت ایران یک نهضت منطقه ای ایجاد کرد گفت: بررسی های تاریخی نشان می دهد که دول قدرتمند هراسناک از این امر؛ درصدد مقابله با آن پرداختند.
این پژوهشگر تاریخ افزود: در واقع چون آنها نمی توانستند دست روی دست بگذارند و شاهد از دست دادن مناطق حیاتی و شاهرگ های اقتصادی خود در مناطقی چون خاورمیانه و خلیج فارس باشند، به همین منظور و با کمک دوستان و رقبای خود چون آمریکایی ها و همچنین عناصر داخلی علیه دولت قانونی و مردمی دکتر مصدق توطئه کردند.
وی یادآور شد: اگر چه نبابد خیانت عناصر توده ای و همکاری های پنهان دولت روسیه را نیز در این امر نادیده گرفت؛ چنانکه با طرح کودتای 28 مرداد 1332 زمینه سقوط دولت ملی دکتر مصدق را فراهم آوردند.
خانی پور با بیان اینکه مصدق با وجود آگاهی از کودتا ولی بدلیل جلوگیری از خونریزی علیه مردم، خود را فدای منافع ملی کشور کرد اظهار داشت: این کودتا بی شک لکه ننگی بر تاریخ دول قدرتمند و استثمارگران است.
این محقق تاریخ با اشاره به اینکه نهضت ملی مصدق برای ما ایرانیان مایه مباهات و الگوبرداری است گفت: ما اگر بخواهیم همواره می توانیم تاریخ ساز شویم و از منافع خود در مقابل ابرقدرت ها دفاع کنیم اما پیش شرط ان هم وحدت، انسجام و جامعه هدف مطمئن و بابرنامه است.
پژوهشگر تاریخ افزود: اکنون که ما در یکی از حساس ترین بزنگاههای تاریخی در مقابل ابرقدرت ها هستیم می توانیم با الهام از این نهضت مردمی در راستای منافع ملی و افزایش هر چه بیشتر جایگاه سیاسی و اقتصادی خود در جهان گام برداریم.

**دستاوردهای نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران
نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران از مهم‏ترین‏ خیزش‏های انقلابی در جهت مبارزه با استعمار انگلستان،در طول قرن‏ بیستم بود و کوتاه کردن دست این استعمار از منابع حیاتی‏ ایران،نقطه‏ ی عطفی در تاریخ جنبش‏ های مردمی رهایی ‏بخش‏ منطقه‏ خاورمیانه به‏ شمار می ‏رود.
پایداری و مقاومت رهبر نهضت،دکتر محمد مصدق و حمایت‏ یکپارچه‏ ی مردم از وی،به ابرقدرت استعمار فهماند که عصر قیم‏سالاری به پایان رسیده و ملت ایران با آشنایی کامل به حقوق خود، در صدد احقاق حقوق خود است.به همین دلیل،انگلیسی ‏ها پس از این‏که در مقابل یک عمل انجام شده قرار گرفتند،به خیال شکایت به‏ سازمان ملل و تصاحب پالایشگاه آبادان و دیگر تاسیسات نفتی‏ خوزستان افتادند.
ولی با دفاع حق‏طلبانه دکتر محمد مصدق، آخرین تیر ترکش آنان بی ‏نتیجه ماند و مجبور به تسلیم در مقابل رای‏ دیوان بین المللی لاهه شدند.
29 اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران پیش درآمدی بر توسعه ایران ؛ به امید ایرانی آبادتر و توسعه یافته تر
1920/6060
کد N2120160

وبگردی