آفتاب
پایان انتخابات ۹۷؛

گزارش مهر از انتخاباتِ ۹۸ ورزش/۴+۹ فدراسیون در انتظار تصمیم وزارت

گزارش مهر از انتخاباتِ ۹۸ ورزش/۴+۹ فدراسیون در انتظار تصمیم وزارت

وزارت ورزش طی سال آینده به خاطر بلاتکلیفی فدراسیون‎های مشمول قانون بازنشستگی یا اتمام دوره مدیریت برخی روسا، برگزاری حداقل ۱۳ مجمع انتخاباتی را در دستور کار خواهد داشت.

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: اگرچه عموماً پایان دوره ریاست چهار ساله، فدراسیون‌های ورزشی را وارد فاز انتخاباتی می‌کند اما بعضاً دلایلی دیگر مانند اجرای قوانین ابلاغی یا کنار رفتن پیش از موعد رؤسا باعث می‌شود تا برگزاری انتخابات برای فدراسیون‌ها در برنامه وزارت ورزش قرار بگیرد.

همین موضوع امسال تعداد مجامع انتخاباتی برای فدراسیون‌ها را از ۱۳ به ۱۷ مجمع افزایش داد چراکه لزوم عمل به قانون منع به کار گیری بازنشسته‌ها باعث شد تا در برخی فدراسیون‌ها جا به جایی زودهنگام مدیریتی ایجاد شود.

والیبال، جودو، ووشو، کاراته، قایقرانی، هندبال، ناشنوایان، هاکی، سه گانه و چوگان از جمله فدراسیون‌هایی بودند که رؤسای آنها پیش از اتمام دوره قانونی ریاست و به خاطر بازنشستگی جای خود را به سرپرست دادند. بر همین اساس وزارت ورزش برگزاری انتخابات این فدراسیون‌ها را پیگیری کرد اما هنوز هستند فدراسیون‌هایی که مشمول قانون بازنشستگی شده اند اما انتخابات آنها برگزار نشده است.

والیبال و چوگان از جمله این فدراسیون‌ها هستند. علاوه بر این، فدراسیونی مانند کشتی هم ماه‌ها است در بلاتکلیفی مدیریتی به سر می‌برد همان طور که این وضعیت برای فدراسیون کونگ فو وجود دارد.

قاعدتاً انتخابات این فدراسیون‌ها که ماه هاست با سرپرست اداره می‌شوند باید سال آینده برگزار شود. به غیر از این اما هستند فدراسیون‌های دیگری که قانونا باید در سال ۹۸ مجمع انتخاباتی برای آنها برگزار شود.

پایان دوره ریاست ۹ فدراسیون در سال ۹۸
مدت زمان ریاست فدراسیون‌های ورزشی برای هر دوره، چهار سال است. بر این اساس سال آینده عُمر مدیریت آن دسته از روسایی که سال ۹۴ از مسیر انتخاباتی به صندلی ریاست در فدراسیون خود رسیدند، به پایان می‌رسد.

این موضوع شامل حال ۹ فدراسیونِ بیماری‌های خاص، وزنه برداری، ورزش‌های رزمی، دوومیدانی، پزشکی ورزشی، تنیس روی میز، موتورسواری، شطرنج و ورزش‌های دانشگاهی می‌شود که طی سال ۹۸ به ترتیب و در ماه‌های مختلف دوره ریاست آنها به پایان می‌رسد.

از میان این فدراسیون‌ها وزارت ورزش تا به امروز فقط برای فدراسیون وزنه برداری و با نام نویسی از کاندیداهای این فدراسیون، برنامه انتخاباتی خود را آغاز کرده در حالی که در فدراسیون‌های بیماری‌های خاص و ورزش‌های رزمی، دوره قانونی رؤسای فعلی به ترتیب فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده تمام می‌شود و قانونا باید حداقل ثبت نام کاندیداهای آنها انجام شده باشد.

لزوم برگزاری ۱۳ مجمع انتخاباتی برای فدراسیون‌ها
به گزارش خبرنگار مهر، در مجموع اینکه وزارت ورزش سال آینده باید برای ۹ فدراسیونی که دوره مدیریت آنها تمام می‌شود و چهار فدراسیون دیگری که این روزها به دلایل مختلف با سرپرست اداره می‌شوند، مجمع انتخاباتی برگزار کند. وضعیت مدیریت این ۱۳ فدراسیون‌ها به این شرح است:

فدراسیون بیماری‌های خاص
فاطمه هاشمی رئیس این فدراسیون است. وی در مجمع انتخاباتی ۲۵ فروردین ماه ۹۴ با کسب آرای کامل مجمع (۳۲ رأی) به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

فدراسیون وزنه برداری
علی مرادی رئیس این فدراسیون است. وی در مجمع انتخاباتی ۷ اردیبهشت ماه سال ۹۴ با کسب ۲۴ رأی از ۳۷ رأی مأخوذه به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

فدراسیون ورزش‌های رزمی
محمود رشیدی رئیس این فدراسیون است. وی در مجمع انتخاباتی ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۴ با کسب ۲۹ رأی به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

فدراسیون دوومیدانی
مجید کیهانی رئیس این فدراسیون است. وی در مجمع انتخاباتی ۱۵ شهریورماه سال ۹۴ با کسب ۲۴ رأی از ۴۰ رأی مأخوذه به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

فدر اسیون پزشکی ورزشی
غلامرضا نوروزی رئیس این فدراسیون است. وی در مجمع انتخاباتی ۶ آبان ماه ۹۴ با کسب ۲۹ رأی به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

فدراسیون تنیس روی میز
مهرداد علی قارداشی رئیس این فدراسیون است. وی در مجمع انتخاباتی ۱۶ آبان ماه سال ۹۴ با کسب ۳۵ رأی از ۳۹ رأی مأخوذه به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

فدراسیون موتورسواری
محمود صیدانلو رئیس این فدراسیون است. وی در مجمع انتخاباتی ۳ بهمن ماه ۹۴ با کسب ۳۴ رأی از ۳۹ رأی مأخوذه به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

فدراسیون شطرنج
مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون است. وی در مجمع انتخاباتی ۲۴ اسفندماه ۹۴ با کسب ۲۴ رأی از ۴۳ رأی مأخوذه به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی
محمدرضا دهخدا رئیس این فدراسیون است. وی در مجمع انتخاباتی ۱۷ اسفندماه ۹۴ که به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور نماینده وزارت ورزش برگزار شد، با کسب ۳۹ رأی از ۵۲ رأی مأخوذه رئیس شد.

فدراسیون کشتی
آخرین مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی ۲۸ آذرماه سال ۹۶ برگزار شد. در این مجمع که به خاطر ورود عباس جدیدی و د ر نهایت قهر کردن وی با حاشیه‌های زیادی همراه بود، رسول خادم با ۴۰ رأی از کل آرای مأخوذه برای دومین دوره متوالی به عنوان رئیس انتخاب شد. وی که اسفندماه سال گذشته استعفایش با مخالفت وزیر مواجه شد، ۹ آبان ماه امسال به صورت رسمی ترک پست کرد. بدین ترتیب از ۱۵ آبان ماه حمید بنی تمیم سرپرستی این فدراسیون را عهده دار شد. نام نویسی از کاندیداهای کشتی از ۱۵ اسفندماه آغاز شد و تا ۲۸ اسفندماه ادامه دارد.

فدراسیون والیبال
احمد ضیایی ۷ دی ماه سال ۹۶ در مجمع انتخاباتی فدراسیون والیبال ۴۳ رأی از مجموع ۴۴ رأی را به خود اختصاص داد و رئیس جدید این فدراسیون شد اما وی به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها کمتر از یک سال این مسئولیت را عهده دار بود. ضیایی ۱۶ آذرماه امسال جای خود را به افشین داوری داد که با حکم وزیر ورزش به عنوان سرپرست معرفی شد. برای انتخابات والیبال هنوز ثبت نام از کاندیداها انجام نشده است.

فدراسیون چوگان
مجمع انتخاباتی فدراسیون چوگان ۱۰ دی ماه سال گذشته برگزار شد اما حجت الله دهخدایی که در آن مجمع با کسب ۱۹ رأی به عنوان رئیس انتخاب شد، به خاطر بازنشستگی خیلی زود ترک پست کرد. یاشار بی غم از ۲۹ مهرماه امسال به عنوان سرپرست جایگزین وی شد. در مهلت قانونی تعیین شده برای نام نویسی از کاندیداهای فدراسیون چوگان هشت نفر ثبت نام کردند اما هنوز نتیجه تأیید صلاحیت نهایی آنها اعلام نشده است.

فدراسیون کونگ فو
یک سال از اتمام دوره ریاست رضا حیدری در فدراسیون کونگ فو می‌گذرد و او همچنان در این فدراسیون است. حیدری در مجمع انتخاباتی سال ۹۲ فدراسیون کونگ فو رئیس این فدراسیون شد. سال گذشته دوره چهارساله او به پایان رسید اما هنوز به عنوان سرپرست مدیریت دارد. نام نویسی از کاندیداهای تصدی پست ریاست کونگ فو انجام شده اما نه نتیجه تأیید صلاحیت آنها مشخص است و نه زمان برگزاری مجمع.

زمان برگزاری مجمع انتخاباتی ۱۳ فدراسیون در سال ۹۸

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت ورزش امسال برای ۱۶ فدراسیون ورزشی مجمع انتخاباتی برگزار کرد. هفدهمین و آخرین مجمع انتخاباتی هم امروز برای فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان برگزار می‌شود. به این ترتیب پرونده مجامع انتخاباتی در سال جاری بسته می‌شود.

اینکه سال آینده برگزاری مجامع انتخاباتی با کدام فدراسیون آغاز می‌شود، هنوز مشخص نیست اما آنچه مسلم است از میان فدراسیون‌هایی که دوره مدیریت آنها به پایان می‌رسد، انتخابات ۴ فدراسیون در نیمه نخست سال برگزار می‌شود و انتخابات ۵ فدراسیون هم در نیمه دوم سال انجام می‌شود.

سایر فدراسیون‌هایی که بنا به دیگر دلایل با سرپرست اداره می‌شوند هم باید در بازه‌های زمانی مختلف تعیین تکلیف شوند.

کد N2118190

وبگردی