آفتاب
یک مقام مسئول

یک پنجم ظرفیت آموزشگاه های فنی و حرفه ای فعال است

یک پنجم ظرفیت آموزشگاه های فنی و حرفه ای فعال است

تهران-ایرنا- معاون آموزشی سازمان فنی حرفه ای کشور اعلام کرد :امروز حدود یک پنجم ظرفیت آموزشگاه های فنی و حرفه ای کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد و بقیه خالی است و ضرورت دارد در رویه فعالیت این بخش تغییر ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علیرضا حاتم زاده» روز چهارشنبه در آیین رونمایی از نظام نوین مدیریت آموزشگاههای فنی و حرفه ای، در محل این سازمان یادآور شد: اکنون 11 هزار و 500 آموزشگاه فنی حرفه ای آزاد در کشور فعالیت دارند.
وی افزود: سال های 96- 1390، آموزشگاههای آزاد فنی حرفه ای توسعه کمی نداشتند و نمی توانستند پاسخگوی نیازهای مهارتی باشند.
به گفته حاتم زاده، برای فعالیت آموزشگاههای فنی حرفه ای آزاد، پنج هدف طراحی شد، اما به سه هدف « پوشش‌دهی اوقات فراغت»، «آموزش به کارجویان بی هدف» و اخذ مدرک فنی حرفه ای برای خروج از کشور می توانستند پاسخ دهند.
وی اضافه کرد: تغییر در روند فعالیت آموزشگاه ها در دو زمینه آموزش محوری و مربی محوری انجام می شود که منجر به افزایش کیفیت مهارت آموزی خواهد شد.

**مهارت آموزی سخت تر از احداث زیرساخت
رئیس سازمان فنی حرفه ای نیز در این آیین، مهارت آموزی و افزایش توانمندی افراد را، دشوارتر از احداث زیرساخت برای کشور دانست و گفت: احداث زیرساخت یک رابطه تعریف شده با ابزار است، اما مهارت آموزی به مطالعه، گفت وگو و تعقل نیاز دارد.
«سلیمان پاک سرشت» افزود: بدون شک ورود بخش خصوصی با ورود به عرصه مهارت آموزی می‌تواند، عرصه رشد و توسعه اقتصادی را هموار کند.
به گفته وی، تغییراتی در عرصه نظام مدیریتی آموزشگاه های فنی حرفه ای رخ داده و روابط جدیدی بین کنشگران حوزه مهارت آموزی در حال شکل گیری است که این روابط بازتعریف شده تا بنگاه‌ها بتوانند نقش موثرتری در مهارت آموزی داشته باشند و به نیازهای آنها توجه شود.
وی یادآور شد: اختیارات آموزشگاهها در عرصه مهارت آموزی افزایش یافته و ماموریت سازمان فنی حرفه ای به آنها محول شده که این امر می‌تواند سرآغاز تحولات بزرگی در حوزه مهارتی کشور باشد.
به گزارش ایرنا، آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، همان موسسه های کارآموزی موضوع ماده 13 قانون کارآموزی مصوب اردیبهشت ماه 1349 است که در این آموزشگاه‌ها یک یا چند حرفه براساس برنامه‌های مصوب هیات وزیران و مطابق با استانداردهای سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود.
اقتصام 9454*1070**1559
کد N2114793

وبگردی