آفتاب

وجود بیش از ۲۰۰ واژه فارسی در زبان اندونزیایی!

وجود بیش از ۲۰۰ واژه فارسی در زبان اندونزیایی!

ایسنا نوشت: معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: وجود بیش از ۲۰۰ واژه فارسی در زبان اندونزیایی نشان از پیوندهای فرهنگی دو کشور ایران و اندونزی دارد.

عباس خامه‌یار در مراسم افتتاح اتاق اندونزی که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروزه کشور اندونزی با جمعیت بیش از ۲۶۸ میلیون نفر، چهارمین کشور پرجمعیت مسلمان جهان است و به واسطه فرهنگ متنوع، منابع طبیعی، جمعیت و موقعیت ژئوپلیتیک به یکی از کشورهای مهم در عرصه بین‌الملل تبدیل شده است.

او با بیان این‌که نزدیکی سیاسی اندونزی و روابط تاریخی با ایران بر اهمیت ارتقای روابط این دو کشور افزوده است، بیان کرد: مورخان با توجه به اسناد معتبر، ایرانیان و خصوصا بازرگانان ایرانی را به عنوان یکی از عوامل اصلی ورود اسلام به مجمع‌الجزایر اندونزی معرفی کرده‌اند.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به این‌که حضور تجار ایرانی در اندونزی به مرور زمان موجب نشر بعضی واژه‌های فارسی در زندگی روزمره مردم اندونزی شده است، تصریح کرد: وجود بیش از ۲۰۰ واژه پارسی در زبان و ادبیات اندونزیایی نشان از پیشینه و پیوندهای فرهنگی میان دو کشور ایران و اندونزی دارد.

او اظهار کرد: موافقت‌نامه فرهنگی میان دولت ایران و اندونزی که مشتمل بر یک مقدمه بر ۱۰ ماده است در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۵۰ برابر با ۲۱ آوریل ۱۹۷۱ در تهران به امضای نمایندگان دو دولت رسیده است و در این موافقت‌نامه به صراحت مواردی مانند تلاش طرفین برای شناساندن کشورهای خود، استفاده از دیدارهای متعاقب هیئت‌های فرهنگی، آموزشی و علمی برای تحکیم مناسبات فی مابین و نیز تسهیل مبادله کتاب و سایر انتشارات مربوط به فرهنگ، آموزش و علوم آمده است.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رابطه ایران و اندونزی موجب شناخت بهتر از ظرفیت‌ها و فرهنگ غنی دو کشور  می‌شود که این ظرفیت‌های گسترده می‌تواند سهم مهمی در بنای تمدن نوین اسلامی داشته باشد.

خامه‌یار اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها و برنامه‌های هنری بین دو کشور، مبادله استادان دانشگاه و سایر موسسات آموزش عالی، مبادله متخصص و تحقیق در امور فرهنگی، آموزشی و علمی، کوشش در ایجاد بورس‌های تحصیلی و تحقیقاتی برای دانش‌پژوهان، تسهیل تاسیس انجمن‌های روابط فرهنگی و دانش‌نامه‌های علمی صادره از طرف دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی بین دو کشور مورد توجه است.

او افزود: اگرچه تاریخ روابط رسمی و غیررسمی فرهنگ میان مردم، دولت ایران و اندونزی مملو از برنامه‌های ارزشمند و موثر فرهنگی میان دو کشور است، اما می‌توان اشاره کرد که در سال ۱۳۹۲ با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اولین و بزرگ‌ترین برنامه فرهنگی اندونزی در برج میلاد تهران و چند فرهنگسرا برگزار شد.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: عنوان این رویداد بزرگ فرهنگی از سوی دولت اندونزی «هزار سال روابط فرهنگی ایران و اندونزی» نامگذاری شد و در این رویداد فرهنگی بیش از ۱۰۰ نفر از هنرمندان اندونزی ایفای نقش کردند که مورد  استقبال مردم فرهنگ‌دوست ایران قرار گرفت.

۲۴۱۲۴۱

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص این‌که مردم ایران هنگام سفر به اندونزی، به وضوح شباهت‌های فرهنگی میان دو کشور را مشاهده می‌کنند، تصریح کرد: علاوه بر اشتراکات فرهنگی میان دو ملت، دو جریان مخرب افراط‌گرایی و غرب‌گرایی خارج از مرزهای دو کشور وجود دارد که عمدتا با بهره‌گیری از ابزار زور و تزویر تلاش می‌کنند تا فرهنگ و امنیت ایران و اندونزی را مورد هجمه قرار دهند.

[p]خامه‌یار بیان کرد: کشور اندونزی با توجه به تنوع گسترده قومی، دینی، مذهبی و فرهنگی یکی از اهداف جریان‌های تروریستی و افراطی برای ایجاد ناامنی و اختلاف بوده که خوشبختانه با تدبیر مردم و مسئولان توانسته در برابر این جریانات ایستادگی کند.

[p]او خاطرنشان کرد: بی‌شک موضوع نفی افراط‌گرایی دینی و ترویج روحیه همزیستی میان ادیان و فرهنگ‌ها می‌تواند یکی از زمینه‌های بسط و گسترش همکاری‌های فرهنگی میان اندیشمندان و فرهیختگان دو کشور باشد.

[p]معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: کشور اندونزی به واسطه جمعیت جوان و روابط گسترده‌ای که با مراکز علمی جهان برقرار کرده، از تعداد و سطح بالای دانشگاه‌های معتبر برخوردار است. این کشور به لحاظ تعداد دانشگاه، جزء ۱۰ کشور برتر جهان است و این مسئله ظرفیت بالایی را برای گسترش روابط علمی و دانشگاهی میان ایران و اندونزی ایجاد می‌کند.

[p]او افزود: راه‌اندازی اتاق اندونزی در تعدادی از دانشگاه‌های ایران که با همکاری و هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت می‌گیرد، فرصت مغتنم و مناسبی برای تبادل و گسترش مبادلات فرهنگی بین دو کشور بزرگ مسلمان خواهد بود.

[p]انتهای پیام

کد N2109606

وبگردی