آفتاب
وزیر آموزش و پرورش:

در مسیر آموزش و پرورش شکافی ایجاد شده است

در مسیر آموزش و پرورش شکافی ایجاد شده است

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مدرسه همه افراد باید هدفشان این باشد که بچه ها را به سمت تربیت متعالی هدایت کنند اما یک شکافی در این میان ایجاد شده و در این مسیر خطاهایی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش عصر امروز در مراسم گرامیداشت هفته تربیت اسلامی، روز امور تربیتی و روز میلاد فاطمه زهرا(س) که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، ضمن گرامیداشت این ایام گفت: این برنامه قاعدتا باید در دو بخش برگزار می شد اما تلفیق این دو برنامه در صرفه جویی برنامه ها اثرگذار است و تبریک می گم بر این ابتکار عمل. 

وی ادامه داد: سیاست جدید آموزش و پرورش در دولت دوازدهم توجه به حوزه امور تربیتی است. 

بطحایی گفت: ماموریت اصلی ما تربیت است. یعنی برنامه هایی که بچه های ما را به صفات خداوند تبارک و تعالی دارد وصل می کند. ما باید بچه ها را در مسیری هدایت کنیم که متصف بشوند به صفات باری تعالی. خروجی های آموزش و پرورش باید افرادی با ایمان و صبور باشند که افتخار کنند در کشور ایران زندگی می کنند. باید بچه ها به مرحله ای یادگیری برسند که بعد از فراغت از تحصیل این ویژگی ها را داشته باشند. بنابراین اگر ما آموزش و پرورشی داشته باشیم که منتج به تربیت نشود، آن را نباید آموزش و پرورش نامید.

وی ادامه داد: اگر دانش آموز در کارنامه رتبه اول داشته باشد اما حضور وی در مدرسه منتج به تربیت نشود یعنی عمرمان را به بطالت گذرانده ایم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مدرسه همه افراد باید هدفشان این باشد که بچه ها را به سمت تربیت متعالی هدایت کنند اما یک شکافی در این میان ایجاد شده و در این مسیر خطاهایی وجود دارد. در سند تحول بنیادین بابد خروجی‌های آموزش و پرورش افراد صبور و متعهد باشند که محبت کردن را یاد بگیرند و بعد از فارغ التحصیلی این ویژگی را داشته باشند.

بطحایی گفت: باید این خطاها به تدریج تصحیح شود و در مسیر اصلی قرار گیرد اما متاسفانه نقص دارد و مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش امروز همین موضوع است.

وی افزود: همه آن‌هایی که مدال بر گردن آن‌ها می‌اندازیم برای ما قابل احترام هستند، اما یادمان نرود این مدال ها معلوم نیست ناظر بر تربیت باشد. اگر کسی مهربانی کرد، صادقانه برخورد کرد و ... مدال بر گردنش نمی‌اندازیم. این ضعف بزرگ ماست.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه مراسم بیان کرد: کارهایی را به کمک شما برای رسیدن به این اهداف آغاز کرده ایم. تلاش می کنیم رقابت های فردی جای خود را به رقابت های جمعی بدهد و سهم کنکور در فرایند تعلیم و تربیت کم شود و حرکت هایی نیز در این راستا صورت گرفته است.

وی افزود: حتی فعالیت های فرهنگی و هنری ما که ذاتش فردی است را به سمت فعالیت های فردی سوق بدهند. اگر ما به سمت اقداماتی حرکت می کنیم با این رویکرد است. تکالیفی که تا پیش از این داشتیم باید مهارت محور شود. آزمون ها را باید حذف یا کم کنیم. باید دایه های مهربان تر از مادر را از این خانه بیرون کنیم. به سمت تکالیف مهارت محور حرکت کردیم. برنامه ویژه مدرسه را آغاز کردیم و می دانم به سختی جلو می رود. باید بخشی از برنامه رسمی مدرسه در اختیار مربی تربیتی و معلم مدرسه باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما هیچ نیتی برای کوچک کردن فضای تربیتی و پرورشی نداریم بلکه تصمیم بر گسترش آن به کل فضای مدرسه داریم. کاش ما می توانستیم اجازه دهم ۱۲ ساعت در هفته را به هنر یا فعالیت های پرورشی اختصاص دهیم. بخش کوچکی را به مفاهیم شناختی اختصاص دهیم. 

بطحایی در پایان گفت: باید به سمتی برویم که تمام فضای مدرسه در اختیار تربیت باشد و آموزش منتج به پرورش شود که اگر این موضوع عملی نشود، آموزش و پرورش فعالیت خود را انجام نداده است.

کد N2102473

وبگردی