آفتاب
معصومه ابتکار:

لزوم معرفی الگوهای دینی به نسل جوان مناسب باروحیات و نیازهای آنها

لزوم معرفی الگوهای دینی به نسل جوان مناسب باروحیات و نیازهای آنها

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بر لزوم معرفی الگوهای دین اسلام و شخصیت هایی چون حضرت فاطمه زهرا (س) با زبان مناسب جوان امروز و روحیات و نیازهای آنها تاکید و آنها را برشمرد.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده عصر امروز در مراسم گرامیداشت هفته تربیت اسلامی، روز امور تربیتی و روز میلاد فاطمه زهرا(س) که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، ضمن گرامیداشت این ایام گفت: وقتی صحبت از الگوسازی و سرمشق که متعلق به آموزش و پرورش است می کنیم، ابزاری نیاز دارد خصوصا وقتی به مسائل دینی باز گردد.

وی ادامه داد: امروز در دولت گزارش جامعی از تحولات ۴۰ ساله گذشته در حوزه زنان ارائه کردیم و در نوع خودش بی نظیر است. در برخی شاخص ها مانند شاخص سواد رشد چشمگیر داشتیم. امروز بیش از ۸۵ درصد زنان ایرانی و در موقعیت شهری بالای ۹۵ درصد زنان باسواد هستند.

وی ادامه داد: در پیش از انقلاب شاید ۳ درصد زنان ایرانی سواد دانشگاهی داشتند و امروز ۲۷ درصد زنان این شاخص را دارند. البته اینها دلیل بر این نیست که به همه آرمانهایمان رسیده ایم.

ابتکار بیان کرد: به دلیل رویکرد دینی و نظام مردمسالاری که پس از جمهوری اسلامی در کشورمان پایه ریزی شد، رسالت معرفی رویکردهای دینداران و رویکردهای دین مدارانه و تبیین آن برای کودکان و نوجوانان بر عهده آموزش و پرورش است. سیره بزرگوارانی چون فاطمه زهرا (س) نشان می دهد که فاصله فکر و اندیشه و عملشان کم است. باید این را نشان جوان ها دهیم و برایشان به صورت ملموس بازگو کنیم.

وی اظهار کرد:  یک رویکرد برای معرفی الگوها، رویکرد تاریخی است اما جوان امروزی این را نمی پسندد چون او دنبال این است که دردش دوا شود. پس باید این الگوهای ماورایی را تبدیل به الگوهای عینی کنیم چون این اشخاص الگوهای بی مکان و بی زمان هستند. باید بتوانیم برای جوان عصر تکنولوژی و قرن ۲۱ این موارد را بیان کنیم. به طور مثال ساده زیستی الگویی است که خصوصا در زمانه امروز باید مورد توجه قرار بگیرد و وقتی این مسایل را بیان کنیم دانش آموز ما می تواند آن را با موضوع تخریب محیط زیست و مصرف گرایی ارتباط دهد و برای جوان امروزی این الگوها اینگونه تبیین شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه در الگوی زن مسلمان در بخش‌هایی موفق بودیم، گفت: وارد پنجمین دهه انقلاب اسلامی شده ایم و مقام معظم رهبری بیانیه‌ای صادر کردند که نقشه راه را نشان داده اند. در تاکیدات ایشان به همگرایی هم توجه شده است و برای دستیابی به این مهم باید گذشته را تحلیل کنیم.

ابتکار گفت: حقوق شهروندی، گفتگوی بین نسلی، ازدواج صحیح و آسیب‌های دسترسی به فناوری اطلاعات با توجه به انقلاب دیجیتال نه تنها حرف ما بلکه در دنیا مطرح است. اگر خواهان دستاورد در حوزه پرورشی و تربیتی هستیم باید گذشته را بازنگری کنیم.

ابتکار به موضوع حجاب هم اشاره و بیان کرد: موضوع حجاب نه تنها برای زنان بلکه برای مردان و همه افراد جامعه مورد توجه است تا بهره کشی از افراد جامعه پیش نیاید.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ساماندهی مدارس مبتنی بر نیازها برای دوره ابتدایی است، گفت: باید تلاش کنیم تا بتوانیم جامعه متعالی را با الگوهای رفتاری شخصیت‌های بزرگ هدایت کنیم و دین خود را به شهدا ادا کنیم.

کد N2101943

وبگردی