آفتاب
در دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛

پژوهشگران ایرانی وسیله‌ای جدید برای درمان شکستگی لگن ساختند

پژوهشگران ایرانی وسیله‌ای جدید برای درمان شکستگی لگن ساختند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت محصولی به منظور کاهش چشمگیر مرگ و میرهای ناشی از شکستگی لگن در سالمندان و درمان آن شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر علی مرادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر افزود: این محصول به نام «اکسترنال فیکساتور دینامیک هیپ» به منظور کاهش چشمگیر مرگ و میرهای ناشی از شکستگی لگن در سالمندان و درمان آن طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: «اکسترنال فیکساتور دینامیک هیپ» وسیله ای با طراحی منحصر به فرد است که جهت برخی از شکستگی ها در ناحیه لگن کاربرد دارد و در سالمندان و افراد با خطر بالای بیهوشی برای پیشگیری از عمل جراحی استفاده می شود.

مرادی گفت: شکستگی های ناحیه لگن به ویژه ناحیه «اینترتروکانتریک» بیشتر در سالمندان ایجاد می شود و وجود بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی، ریوی و فشار خون تحمل عمل جراحی را به منظور درمان برای آنها سخت می کند.

وی گفت: وسیله اختراع شده دارای یک قسمت دینامیک است که ناحیه شکسته استخوان لگن را کمپرس فشرده می کند و باعث جوش خورگی سریعتر محل شکستگی می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: «اکسترنال فیکساتور دینامیک هیپ» بدون خونریزی و تنها با بیهوشی کوتاه و سبک در خارج از بدن بیمار قرار می گیرد و بعد از جوش خوردن ناحیه شکستگی، خارج می شود و در عین حداکثر پایداری حداقل مزاحمت را برای بیمار دارد.

وی در خصوص قابلیت تجاری سازی این محصول جدید نیز گفت: یک شرکت ایرانی بعد از طراحی و تحقیقات بالینی گسترده موفق به ثبت داخلی و ثبت آمریکا و تجاری سازی «اکسترنال فیکساتور دینامیک هیپ» شده است. 

مرادی افزود: وسیله اختراع شده مجوزهای تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را هم کسب کرده و به تولید انبوه رسیده است.

«اکسترنال فیکساتور دینامیک» با همکاری دکتر علی مرادی، دکتر احسان واحدی، دکتر محمدحسین ابراهیم زاده. مهندس سعید کرمانی و مهندس ناهید مجاور از اعضای هیئت علمی و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و ساخته شده است.

کد N2100694

وبگردی