آفتاب

بندر چابهار کم هزینه‌ترین مسیر دسترسی به بازار یک میلیار و 400 میلیون نفری منطقه است

بندر چابهار کم هزینه‌ترین مسیر دسترسی به بازار یک میلیار و 400 میلیون نفری منطقه است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: بندر چابهار نزدیک‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر دسترسی به بازار یک میلیار و چهارصد میلیون نفری کشورهای منطقه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد در همایش بین‌المللی توسعه چابهار تصریح کرد: امیدوارم این همایش بتواند به دستاوردهای مثبت و مورد انتظار در کمک به تبدیل منطقه استراتژیک چابهار به پیشران توسعه سواحل مکران و نقش‌آفرینی موثر آن در تقویت پایه‌های نظام توسعه ملی کمک کند.

وی گفت: امروز پیوندهای تمدنی و منافع مشترک در ژئو اکونومیک و ژئوپولوتیک منطقه‌ای پایه‌های محکم و ظرفیت‌های حائز اهمیت برای تقویت بیش از پیش همکاری‌ها و ایجاد اتحاد اقتصادی مزیت‌آفرین بین ایران، هند و افغانستان و دیگر کشورهای منطقه است.

مشاور عالی رئیس جمهور ادامه داد: کمتر از دو سال پیش بود که با امضای تفاهم نامه بین روسای سه کشور ایران، هند و افغانستان تلاش برای بهره‌گیری مطلوب از این فرصت‌ها در تحرک جدی در روابط به صورت نهادینه آغاز شد و اراده محکم سیاسی بین سه کشور برای توسعه روابط اقتصادی را جانی دوباره بخشید.

وی گفت: امروز بنده از دیگر کشورهای منطقه به ویژه کشورهای آسیای میانه و دریای عمان هم دعوت می‌کنم با پیوستن به این توافقنامه ملت‌های خود را در فرصت‌های فراوان اقتصادی و فرهنگی سهیم کنم.

بانک با بیان اینکه چابهار به عنوان یکی از قطب‌های مهم منطقه‌ای، حمل و نقلی و مرکز اصلی کریدور بین المللی بین سه کشور و آسیای میانه است، گفت: چابهار منطقه‌ای ایده‌آل برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات محصولات مورد نیاز بازارهای مصرف منطقه‌ای به ویژه بازار بزرگ یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری هند، افغانستان و آسیای میانه است که می‌تواند به مرکز منطقه‌ای ترانزیت، انرژی و تجارت تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد دریامحور و صنایع مختلف مزیت گیرنده از جغرافیا و موقعیت منطقه و صنایع بزرگ آب‌بر فرصت‌های بی‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ایجاد کرده است، گفت: قطعاً برنامه‌های توسعه‌ای بندر چابهار  و ظرفیت‌های جدید و تجهیزات به روز این سرمایه‌گذاری‌ها را جذاب‌ترو آسان‌تر خواهاد کرد.

بانک ادامه داد: بندر شهید بهشتی چابهار، بهترین، نزدیک‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر دسترسی کشورهای اقیانوس هند به بازارهای اروپایی و جهانی است که موجبات تسهیل تجارت بین المللی بین کشورهای مختلف حاشیه‌ای اقیانوس آرام با آسیای میانه را فراهم می کند.

کد N2100362

وبگردی