آفتاب

نماینده سازمان ملل از اقدامات یکجانبه صهیونیست ها انتقاد کرد

نماینده سازمان ملل از اقدامات یکجانبه صهیونیست ها انتقاد کرد

نیویورک- ایرنا- نماینده سازمان ملل متحد در امور صلح خاورمیانه چشم انداز صلح پایدار در این منطقه را در حال کم رنگ شدن دانست و گفت: اقدامات و تصمیم های یکجانبه اسرائیلی ها، عوارض سنگینی بر فلسطینی ها و تضعیف پایه های صلح دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نیکلای ملادینف روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع فلسطین برگزار شد، افزود: همچنان با چالش های بشردوستانه، امنیتی و سیاسی در غزه و کرانه غربی از جمله بیت المقدس شرقی مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه چشم انداز صلح پایدار روز به روز در حال کم رنگ شدن است، ادامه داد: روحیه خشونت و رادیکالیسم در حال رشد است.
این مقام سازمان ملل متحد اضافه کرد: امروز تلاش های ما بر روی چالش های فوری همچون جلوگیری از خطر انفجار اقتصادی و بشردوستانه در کرانه غربی و غزه متمرکز خواهد بود و حفظ امید اندکی که اسرائیلی ها و فلسطینی ها بتوانند در کنار یکدیگر با صلح و هر یک در دولت های خود که از سوی جامعه جهانی و منطقه ای شناخته شده اند، زندگی کنند.
ملادینف با تاکید بر لزوم حفظ راه حل دو دولت، اضافه کرد: تداوم اشغالگری این مساله را با مشکل مواجه کرده است. افراط گرایان بار دیگر در حال رشد هستند و خطر درگیری رو به افزایش است.
وی از مقامات دو طرف خواست که به میز مذاکره بازگردند و اظهار کرد: این کار باید از سوی رهبران دو طرف و جامعه بین المللی انجام شود که معتقدند مذاکرات می تواند به صلح منجر شود. جامعه بین المللی متعهد است از طرف ضعیف یعنی مردم فلسطینی که تحت اشغال بیش از 50 ساله زندگی می کنند، بیش از هر زمان دیگری حمایت کند.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه ادامه داد: متاسفانه، اقدامات یکجانبه، ادامه خشونت، فشارهای مالی و عدم پیشرفت در جهت صلح، عوارض سنگینی بر جامعه فلسطینی و تضعیف پایه های صلح دارد.
ملادینف با انتقاد از تصمیم یکجانبه طرف صهیونیسم برای توقیف اموال فلسطینی ها تاکید کرد: این تحولات جدی است که ثبات مالی مقامات فلسطین و در نهایت امنیت هر دو طرف را در معرض خطر قرار می دهد. دبیر کل بارها هشدار داده است که اقدامات یک جانبه، شانس صلح را تضعیف می کند.
وی اضافه کرد: بارها زنگ خطر را درباره درگیری فاجعه بار اسرائیلی-فلسطینی به صدا درآورده ام. اگر شرایطی که سازمان ملل فراهم کرده است، اجرایی شود محیط بازگشت به مذاکرات ایجاد می شود.
نماینده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه با تاکید بر لزوم ارسال کمک های انسان دوستانه به غزه و حمایت از گفت وگوهای آشتی فلسطینی ها، تاکید کرد: برای تغییر، رهبری و اراده سیاسی لازم است. تا زمانی که بتوانیم آن را بیابیم، فلسطینی ها و اسرائیلی ها به حرکت در قلمرو خطرناک درگیری های فزاینده ادامه خواهند داد.
اروپام*1429
کد N2095302

وبگردی