آفتاب
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

اولویت دولت در شمال کشور رفع معضل پسماندهاست

اولویت دولت در شمال کشور رفع معضل پسماندهاست

آستارا - ایرنا - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اولویت دولت در شمال کشور رفع معضل پسماند و نجات طبیعت است و این مشکل در صورت همکاری مجلس، با کمک مردم و سرمایه گذاری شهرداری ها، ظرف دو تا سه سال برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا عیسی کلانتری روز جمعه در حاشیه افتتاح ساختمان اکوپارک (مرکز بازدیدکنندگان از طبیعت) بخش لوندویل شهرستان آستارا افزود: استان های شمالی با معضل پسماند مواجه هستند و دولت در سال قبل 1.3 دهم میلیارد دلار در بودجه پیش بینی کرده بود، اما در مجلس تصویب نشد.
وی اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی زیرساخت های گردشگری شمال کشور آماده نشده و دچار پسماند شده و اکنون حل این مشکل، وظیفه دولت و مردم است و تصور رونق گردشگری در خطه شمال در شرایط انباشت زباله، انتظاری نادرست است.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست با هفت هزار نیروی انسانی در کشور، فقط مروج و پایشگر محیط زیست است و مردم را هدایت می کند تا علاوه بر استفاده از طبیعت، پاسبان آن باشند.
کلانتری بیان کرد: متاسفانه در جلب مشارکت مردم برای حفاظت محیط زیست، ضعیف عمل شده و اکنون طبیعت، در حال فرسایش و از بین رفتن است و مردم و دولت از این وضعیت رضایت ندارند.

** سیاست های حفاظت محیط زیست باید دگرگون شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: باید سیاست های صیانت و استفاده از طبیعت خدادادی دگرگون شود و علاوه بر باسداری از آنها، مردم را برای استفاده بهینه از امکانات زیست محیطی کشور، با محیط زیست آشتی دهیم.
کلانتری افزود: نباید با حفاظ کشی به دور جنگل ها، زیستگاه ها و تالاب ها مردم را از آنها محروم کنیم و باید توأم با صیانت از طبیعت، بخش خصوصی دعوت و سرمایه گذاری لازم انجام شود.
وی ادامه داد: باید با ایجاد پیوند صحیح بین مردم و طبیعت، از نعمت های خدادادی لذت ببریم و انسان ها از طبیعت استفاده کنند.

** ضوابط زیست محیطی به موازات کارهای عمرانی لحاظ شود
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه ضوابط زیست محیطی در آخر کارهای عمرانی لحاظ می شود و اگر به موازات مطالعات طرح های عمرانی، مطالعات زیست محیطی نیز اعمال شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.
کلانتری افزود: این روند نادرست در گذشته اعمال شده و اکنون محیط زیست ما را گرفتار کرده که باید اصلاح شود و در صورت تغییر رویه، در 95 درصد طرح های عمرانی مشکلی پیش نخواهد آمد.

** احیای تالاب انزلی از هفته آینده آغاز می شود
کلانتری بیان کرد: تالاب انزلی با دریا ارتباط زیرزمینی و روزمینی داشته و متاسفانه با ورود کود و سم مزارع، پر از لجن شده که از هفته آینده عملیات احیای آن با روش غیرمکانیکی شروع خواهد شد.
وی ادامه داد: احیای این تالاب به وسعت 14 هزار هکتار از برنامه های اولویت دار دولت در حوزه محیط زیست است و ظرف چهار سال آینده تکمیل خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برنامه دولت های مختلف برای لایروبی و وصل تالاب میانکاله به دریا ، نادرست بوده و موجب قربانی شدن آن شده است.
کلانتری گفت: میانکاله بزرگترین تالاب آب شیرین کشور با حدود 100 هزار هکتار وسعت است و باید به جای جستجوی مشکل تالاب ها در دریا، مانع را در خشکی پیدا کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه با ایجاد سد در بالادست، از آب میانکاله برای توسعه کشاورزی استفاده شده و ورودی آب شیرین به آن وصل شده، در حالیکه میانکاله با دریا ارتباط داشته و آب آن با جذر و مد دریا تامین می شده است.
او ادامه داد: از سوی برخی دستگاه ها ، فشار می آورند تا با لایروبی میانکاله و اتصال آن به دریا، امکان انتقال بار صورت گیرد اما در این صورت، آب شیرین تالاب به دریا تخلیه خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب آق آستارا با دریا ارتباطی بیشتر داشته و تحت تاثیر آن بوده و خدا نعمت هایش را در این شهرستان تکمیل کرده و باید قدر این زیبایی ها دانسته شود.
مرکز بازدید کنندگان (اکوپارک) و پاسگاه محیط بانی پناهگاه حیات وحش بخش لوندویل آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان، با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افتتاح شد.
این اکوپارک، چهارمین اکو پارک کشور است؛ بزرگترین اکوپارک ایران در بندر خمیر استان هرمزگان قرار دارد و اکوپارک ها در هر منطقه با توجه به وضعیت جغرافیایی، اقلیم و آب هوا ساخته می شوند.
به گفته قربانعلی محمدپور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان ، برای احداث ساختمان اکوپارک آستارا به وسعت 320 متر مربع، بالغ بر چهار میلیارد و 600 میلیون ریال و برای احداث پاسگاه محیط بانی این شهرستان به وسعت 80 متر مربع، یک میلیارد و 600 میلیون ریال هزینه شده است.
بندر مرزی آستارا با 91 هزار نفر جمعیت و تنوع زیست محیطی قابل توجه در بخش های مرکزی و لوندویل، در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و در پناهگاه حیات وحش این شهرستان با بیش از یک هزار هکتار وسعت، چند راس مرال نگهداری می شود.
7124 / 2007
کد N2089247

وبگردی