آفتاب
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

اجرای طرح ها بدون پیوست زیست محیطی خیانت به مردم است

اجرای طرح ها بدون پیوست زیست محیطی خیانت به مردم است

قزوین - ایرنا - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی بدون پیوست زیست محیطی را باید خیانت به مردم قلمداد کرد.

به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری روز پنجشنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان قزوین افزود: باید در حوزه محیط زیست شاهد یک بازنگری باشیم چرا که توسعه بدون توجه به این حوزه یک توسعه پایدار و صحیح نیست.
وی گفت: توسعه پایدار موضوعی است که با داشتن چهار مولفه از جمله محیط زیست سالها در کشورهای توسعه یافته اجرایی شده و ما نیز باید بازنگری به این مفاهیم داشته باشیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اجرای برخی طرح های راهسازی از گذشته بدون داشتن پیوست محیط زیستی، گفت: بدون مطالعات زیست محیطی نمی توان دستور راهسازی داد و این خیانت به مردم است.
معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: اجرای جاده های قزوین-الموت-کلاچای و قزوین-الموت-تنکابن که پیوست زیست محیطی نداشته اند، بدون انجام مطالعات زیست محیطی ممکن است خسارت‌های فراوانی به محیط زیست و منابع طبیعی وارد کند.
وی ادامه داد: ضرورت احداث جاده ها باید بررسی شود و وظیفه داریم در کنار تلاش برای رشد و پیشرفت کشور از توسعه غلط در جامعه جلوگیری کنیم.
کلانتری با اشاره به عواقب بی توجهی به محیط زیست،گفت: در عسلویه به قدری بوی گاز و نفت ایجاد شده که زندگی کردن را دشوار کرده و نباید اجازه دهیم توسعه به ضرر مردم باشد و سلامت و حیات آنها را به خطر بیاندازد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه فشار زیادی به محیط زیست وارد کرده و آب و خاک کلان شهر دچار تخریب شده، تالاب ها را خشک کرده و باعث ایجاد ریزگرد شده ایم،اظهار داشت: به دلیل همین مسایل و تخریب منابع ، حاضر به دفاع از عملکرد حوزه زیست محیطی نشدم.
وی اظهار داشت: در طول سالیان گذشته هرجا که دلمان خواسته سد زده ایم و به خاطر همین شاهد ایجاد مشکلات زیست محیطی و ایجاد محدودیت در حق آبه کشاورزان بوده ایم.
کلانتری با بیان اینکه قانون اذعان دارد هیچ طرحی بدون پیوست محیط زیستی اجرا نشود که به این موضوع توجه نکرده ایم،گفت: علاوه بر 256 پروژه زمین مانده، 26 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و 68 هزار میلیارد تومان بودجه ملی در نظر گرفته شده اما به دلیل نبود مطالعات زیست محیطی بلاتکلیف مانده اند که اگر راه اندازی شوند 108 هزار شغل ایجاد می کند
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به کنترل سوخت نیروگاه ها، گفت: در فصل زمستان که پدیده وارونگی هوا داریم نباید از سوخت مازوت استفاده کنیم و امسال نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین تنها 3 روز از این سوخت استفاده کرده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: درحال حاضر راندمان تولید سوخت مازوت در کشور بسیار پایین است.
وی خاطرنشان کرد: محیط زیست برای نسل های آتی هم هست و باید نگاه ما به این حوزه بر اساس سیاست های فرا دولتی و مجلسی باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سرانه مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست، گفت: در ایران برای تولید یک میلیارد دلار سرمایه 500 میلیون تن صرف انرژی می شود و این درحالی است که طبق قانون باید 230 میلیون تن انرژی صرف می کردیم.
وی با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی مصرف،گفت: در هدررفت انرژی جایگاه ایران بعد از کشور روسیه است و نبود تکنولوژی به روز در صنعت فولاد و حتی کشاورزی باعث شده انرژی های کشور هدر برود.
وی با بیان اینکه در طول ادوار گذشته همواره اضافه برداشت منابع آبی از سفره های زیرزمینی داشتیم و این حق ملت ایران نیست،اظهار داشت: ما مخالف توسعه نیستیم اما طرح ها باید دارای پیوست زیست محیطی باشند تا محیط زیست کشور برای آیندگان باقی بماند و نسل های آتی از ما گله مند نباشند.
9925*3013
کد N2088612

وبگردی