آفتاب

نکات کلیدی در خرید لاستیک خودرو

نکات کلیدی در خرید لاستیک خودرو

لاستیک مناسب می تواند سلامت سرنشینان را تضمین کند بنابراین خوب است در زمان خرید به تمامی نکات مهم دقت کنیم و همچنین در نگهداری از آن کوشا باشیم.

شاید به نظر نیاید اما لاستیک از مهمترین اجزای خودرو می باشد زیرا ایمنی سرنشینان کاملا به آن وابسته است. لاستیک مناسب می تواند سلامت سرنشینان را تضمین کند بنابراین خوب است در زمان خرید به تمامی نکات مهم دقت کنیم و همچنین در نگهداری از آن کوشا باشیم.
سایز مناسب تایر خودرو
معمولا اولین چیزی که در لاستیک ها نظر مالکان خودروها و خصوصا رانندگان جوان را جلب می کند ظاهر و سایز آنهاست اما باید در نظر داشت که هر لاستیکی که در نظرمان زیبا جلوه می کند لزوما مناسب خودروی ما نیست. پس انتخابی که صرفا بر اساس زیبایی ظاهری لاستیک باشد به هیچ روی منطقی نیست و در واقع اشتباه بزرگی به حساب می آید. برای انتخاب درست باید همیشه از سایز لاستیک مناسب خودروی خود آگاه باشیم و با انتخاب درست، استاندارد خودرو را حفظ نماییم. سایز مناسب لاستیک در دفترچه  ی خودرو درج شده است. تغییر اندازه لاستیک نیازمند محاسبه تغییر در هندسه فرمان شامل زوایای چرخ ها می باشد. بعضی سازندگان به این منظور جداولی مربوط به نسبت اندازه چرخ و هندسه فرمان ارائه داده اند که تنها متخصصان می توانند بر اساس این جداول تغییرات مورد نیاز را اعمال نمایند.

انتخاب لاستیک متناسب با شرایط آب و هوایی
نکته دیگری که طراحی لاستیک بر اساس آن صورت می گیرد توجه به موقعیت آب و هوایی است. پس بهتر است لاستیکی انتخاب کنید که با منطقه سکونت شما سازگاری داشته باشد. اگر در مناطقی ساکن هستید که زمستان های پر برفی دارد، توصیه می شود از لاستیک های زمستانه استفاده کنید. این نوع لاستیک ها دارای شیارهای کوچک بسیار و همچنین رویه ای از ترکیب سیلیکون و لاستیک طبیعی هستند که باعث می شود نسبت به انواع دیگر نرم تر باشند. این شیارها در کنار نرم تر بودن لاستیک های زمستانه به افزایش چسبندگی آنها با سطح جاده و خیابان کمک کرده و درنتیجه باعث کارآمدی بیشتر آنها در دماهای پایین محیط می شود.
درصورتی که در مناطق جنوبی کشور زندگی می کنید و تابستان های داغ و سوزانی را تجربه می نمایید باید اطمینان پیدا کنید که جنس و آج  لاستیک های خودرو شما مناسب تابستان طراحی شده باشد. توصیه می شود توجه به موقعیت جغرافیایی در انتخاب نوع لاستیک در اولویت قرار گیرد زیرا عامل تعیین کننده ای در طراحی لاستیک ها به شمار می آید.
دقت کنید که اگر در مناطق مرطوب و پر باران زندگی می کنید چسبندگی لاستیک ها عامل بسیار مهمی در توانایی متوقف شدن خودرو به هنگام ترمز گرفتن در جاده های بارانی و خیس است. هرچقدر تایر از چسبندگی بالاتری برخوردار باشد برای متوقف شدن مسافت کوتاهتری را طی خواهد کرد و در نتیجه زودتر می‌ایستد.
سرعت و فشار باد مجاز لاستیک خودرو
به علاوه توجه به سرعت مجاز رانندگی با انواع لاستیک ها از موارد مهم دیگری است که کمتر به آن توجه می شود. سرعت مجاز لاستیک حداکثر سرعتی است که لاستیک در ده دقیقه آن را تحمل می-کند. برای تشخیص این سرعت مجاز شاخص هایی بر اساس الفبای لاتین در نظر گرفته شده که معمولا روی جداره لاستیک درج می شود و در لاستیک‌های مختلف متفاوت است. به طور مثال سرعت مجاز که روی سایزی از لاستیک میشلن درج شده با لاستیک بارز متفاوت است. قابل توجه است که تنها درصورتی می توان از حداکثر مجاز سرعت لاستیک ها بهره گرفت که فشار باد آنها متناسب و همچنین بار وارد بر لاستیک ها نیز در محدوده مجاز قرار داشته باشد. پس توصیه می شود برای حفظ ایمنی سرنشینان خودرو، مصرف سوخت کمتر و افزایش بازدهی، همچنین طولانی تر کردن عمر لاستیک ها، دست کم ماهی یک یا دو بار فشار باد لاستیک ها اندازه گیری شود. به یاد داشته باشید که لاستیک ها هنگام اندازه گیری میزان فشار باد، سرد باشند و در صورت گرم بودن آنها باد اضافی را خارج نکنید. درست است که پایین تر بودن میزان فشار باد باعث بالا رفتن ضریب اصطکاک چرخ و درنتیجه تعادل بهتر خودرو خواهد شد اما نباید بیش از اندازه فشار را کم کرد. کم باد بودن افراطی لاستیک ها باعث گرم شدن بیشتر آنها و بالا رفتن فشار درونی لاستیک ها می شود و درنتیجه شاهد فرسودگی سریع و کاهش عمر آنها خواهیم بود.
نگهداری و افزایش طول عمر
همیشه به یاد داشته باشید که با بررسی دقیق و به موقع لاستیک ها هم سلامتی سرنشینان را تضمین می کنید و هم کارکرد خودروی خود را بهبود می بخشید. در این راستا از استفاده از لاستیک-هایی که صاف شده و آج آنها از بین رفته است بپرهیزید.
به طور کلی توصیه می شود که تمامی لاستیک های خودرو را از یک نوع انتخاب کنید زیرا دارای ویژگی‌های یکسانی است که آنها را به هنگام حرکت خودرو در هماهنگی با یکدیگر قرار می دهد. به علاوه برای اینکه لاستیک های خود را همیشه با هم هماهنگ و هم سطح نگه دارید می توانید جای چرخ‌ها را بعد از هر هشت هزار تا ده هزار کیلومتر عوض کنید تا استهلاکی همسان داشته باشند. البته قابل توجه است که این جابه جایی از الگویی خاص پیروی می کند و باید انجام آن را به فرد متخصص بسپارید. علاوه بر این همیشه از بالانس بودن چرخ های خود مطمئن شوید زیرا درصورت بالانس نبودن آنها فرمان پایداری خود را از دست داده و به هنگام رانندگی لرزش هایی را به طور مداوم احساس خواهید کرد. همچنین لاستیک ها به طور ناحیه ای دچار فرسایش شده و مهمتر از آن رانندگی در سرعت های بالاتر را بسیار خطرناک می کند.

تیوب لاستیک
در آخر توصیه می شود که تیوب لاستیک ها را نیز به هنگام تعویض خود لاستیک ها عوض نمایید تا عمر آنها و کیفیت رانندگی خود را به طرز چشم گیری افزایش دهید. همچنین به هنگام خرید لاستیک چه از نوع لاستیک دولتی و چه از نوع آزاد، به یاد داشته باشید که لاستیک های غیر استاندارد موجود به سیستم تعلیق و انتقال قدرت صدمات زیادی وارد آورده و درنتیجه هزینه های دو چندانی را به شما تحمیل خواهد کرد. بنابراین با انتخاب لاستیک استاندارد و مناسب برای خودروی خود از داشته هایتان بهتر و با لذت و اطمینان بیشتر استفاده نمایید.


کد N2087878

وبگردی