آفتاب
با رسیدن به مرز تولید80 هزار مگاوات برق در سال 97؛

ظرفیت تولید برق نیروگاه ها پس از انقلاب 11 برابر شده است

ظرفیت تولید برق نیروگاه ها پس از انقلاب 11 برابر شده است

تهران – ایرنا- وزیر نیرو اعلام کرد، با رشد یازده برابری ظرفیت تولید برق نیروگاه های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروگاه های نصب شده با ظرفیت حدود هفت هزار مگاوات تولید برق در سال 1357 به 80 هزار مگاوات در زمان حاضر رسیده و 99.5درصد جمعیت کشور به شبکه برق دسترسی دارند.

به گزارش ایرنا «رضا اردکانیان» که یکشنبه شب در سیما سخن می گفت، تصریح کرد، که تعداد قابل توجهی از روستاها پس از انقلاب به شبکه برق دسترسی پیدا کردند به طوری که در زمان حاضر تمام روستاهای بالای 10خانوار از این نعمت برخوردار هستند.
وی افزود: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی 4هزارو 367روستا دارای برق بودند و در سال جاری این رقم به بیش از 57هزار روستا رسیده است.
وزیر نیرو گفت، که پس از انقلاب نیروگاه هایی با فناوری جدید انرژی پاک وارد عرصه تولید شده که از جمله آن می توان به نیروگاه اتمی بوشهر با یک هزارمگاوات انرژی، نیروگاه های تجدید پذیر خورشیدی و بادی با بیش از 700مگاوات ظرفیت اشاره کرد.
اردکانیان اظهار کرد: قرار است در پایان این دولت حدود چهار هزار مگاوات خورشیدی و بادی تولید شود که این رقم در پایان برنامه ششم به 5هزار مگاوات خواهد رسید.
وی با بیان اینکه توانمندی و تجهیزات فراهم شده در بخش انرژی ما را قادر می سازد که نه تنها به کشورهای هسایه برق صادر کنیم بلکه در توسعه آنها در این زمینه مشارکت کنیم، گفت، که در دوره دولت تدبیر و امید بیش از 150هزار میلیارد تومان در صنعت برق کشور سرمایه گذاری شده است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه تعداد شرکت های مهدسین مشاور و پیمانکا در صنعت برق بالغ بر سه هزارو 450 شرکت است ،گفت: این تعداد در 40سال پیش 25 شرکت بود.
وی افزود، که تعداد شرکت های سازنده تجهیزات برقی از 65شرکت در پیش از انقلاب به 875 شرکت در زمان حاضر رسیده است.
اردکانی گفت: امروزه امکان تبادل صادرات و واردات انرژی با کشورهای همسایه وجود دارد و بیش از 65درصد ظرفیت نیروگاهی کشور توسط بخش خصوصی احداث و بهرداری می شود.
وی در ادامه به احتمال کمبود برق در تابستان آینده اشاره کرد و افزود، برا ساس پیش بینی صورت گرفته حدود 8هزار مگاوات برق در تابستان 98 کمبود خواهیم داشت که سعی شده با برنامه ریزی این کمبود برطرف شود.
وزیر نیرو تصریح کرد، 27نیروگاه جدید در دست ساخت است که حدود 5 هزار مگاوات برق از این طریق تامین می شود. برای جبران 3هزار مگاوات نیز 11برنامه مدیریت مصرف طراحی و به هیات دولت ارائه شده است.

**آب و فاضلاب
وی در ادامه به موضوع آب پرداخت و گفت: تا سال 1357، هفتادو چهار و شش دهم درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه آبرسانی بوده است. یعنی حدود 25درصد جمعیت شهری دست رسی به آب با کیفیت و شبکه آبرسانی نداشتند و امروز 99.5درصد جمعیت شهری از این نعمت برخوردارند.
اردکانیان خاطر نشان کرد، در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 27تصفیه خانه آب شهری وجود داشت که این رقم در زمان حاضر به حدود 140تصفیه خانه رسیده است.
وی افزود، در پیش از پیروزی انقلاب چهار تصفیه خانه فاضلاب فعال بود که در شهرهای دارای این شبکه، بخشی از مناطق را پوشش می داد نه همه مناطق را. امروزه با 217تصفیه خانه فاضلاب حدود 50درصد جمعیت تحت پوشش این شبکه قرار دارند.
وزیر نیرو گفت، در 40سال پییش 12درصد جمعیت روستایی از آب آشامیدنی شبکه ای برخوردار بودند که این رقم در زمان حاضر به 75درصد رسیده است.
اردکانیان اظهار کرد، در دوره دولت تدبیرو امید و با پشیبانیی مقام معظم رهبری و اجازه معظم اله در استفاده از صندوق توسعه ملی در این خصوص، 6میلیون نفر جمعیت روستای از این امکان بهره مند شدند.
وی در ادامه افزود، در آغاز انقلاب 19 سد ملی و بزرگ با حجم 13میلیارد متر مکعب ذخیره آب در کشور وجود داشت که در زمان حاضر 172 سد بزرگ با ظرفیت 52 میلیارد مترمکعب ذخیره در دست بهره برداری است.
وزیر نیرو میزان تولید برق آبی در پیش از انقلاب را حدود یکهزارو 800مگاوات بیان کرد و گفت، این میزان در زمان حاضر به 12هزار مگاوات رسیده است.
اردکانیان اظهار کرد، شبکه های آبیاری و زهکشی در 40 سال پیش حدود 552هزار هکتار بود که در سال 97 به بیش از 2 میلیون و 350هزار هکتار افزایش یافته است.
وی خاطر نشان کرد، تعداد کارخانجات تولید تجهیزات آب و فاضلاب در چهار دهه پیش حدود 200واحد بود که این رقم در زمان حاضر به بیش از یکهزارو 200واحد رسیده و تعداد شرکت های پیمانکاری در بخش آب و فاضلاب از 50 شرکت به 500 شرکت افزایش یافته است.
شبس**1613**1859
کد N2085210

وبگردی