آفتاب
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور:

فضای وحدت و همدلی را در جامعه ایجاد کنیم

فضای وحدت و همدلی را در جامعه ایجاد کنیم

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور گفت: اگر در فضای جامعه احساس مسئولیت بیشتری داشته باشیم و فضای وحدت و همدلی را در جامعه ایجاد کنیم، می توانیم در همه عرصه ها گام های بلندی برداریم.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، عضو مجلس خبرگان رهبری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در خصوص الزامات دهه پنجم انقلاب، افزود: انقلاب ما دارای آرمانهای بلندی بوده و به خیلی از اهداف مورد نظر رسیده ایم. کشور ما در مقولاتی چون استقلال، خودکفایی، مباحث علمی، فناوری ها، علوم پزشکی و دیگرابعاد زندگی توسعه یافته و در منطقه و جهان جایگاه قابل قبولی داریم.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور در پاسخ به این پرسش که اولویت مغفول مانده انقلاب از نظر شما چیست؟ اضافه کرد: نکته ای بسیار مهمی وجود دارد که در کلام رهبری نیز به آن اشاره شده «عدالت اجتماعی» است، گرچه رویکرده ها و جهت گیری های ما خوشبختانه دقیقا منطبق با اهداف و آرمانهای نظام اسلامی است.
حسینی بوشهری خاطر نشان کرد: استکبار ستیزی، ظلم ستیزی و حمایت از محرومان و مستضعفان جهان در برنامه کاری ما بوده و این مسیر همچنان ادامه دارد. یکی از دلایل دشمنی جبهه استکبار با ما، همین حمایت از مستضعفان و مظلومان جهان و استکبار ستیزی است.
وی با اشاره به اولویت مهم امروز کشور، تاکید کرد: هر چند در موضوعاتی چون مقابله با استکبار و ظلم ستیزی عملکرد خوبی داشتیم ولی به نظرم مهمترین موضوعی که به طور جدی باید به آن پرداخته شود عدالت اجتماعی است، جهت گیری نظام بر محور عدالت است ولی اگر این مسئله را در دهه پنجم انقلاب دنبال کنیم به یک اصل مهم و مغفول مانده توجه کرده ایم، مشکلات زیادی از مردم کشور حل می شود و به یکی از اهداف مهم اسلامی می رسیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: شعار «ما می توانیم» از شعارهای برجسته ای است که امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب همیشه بر آن تاکید داشته اند، ما ثابت کرده ایم در هر عرصه ای که ورود کنیم با عنایات الهی به خوبی پیش رفته و توفیق حاصل کرده ایم، لذا اگر به طور جدی به مقوله عدالت هم ورود کنیم کارنامه موفقی خواهیم داشت.
وی با اشاره به این نکته که نظام از مقوله عدالت غافل نبوده، افزود: می توان گفت به هدف مطلوب در حوزه عدالت اجتماعی نرسیده ایم و راه برای نیل به این هدف همچنان برای ما باز است.
حسینی بوشهری در پاسخ به این سوال که سه چالش اصلی حوزه مسئولیت خود را چه موضوعاتی می دانید، گفت: با توجه به اینکه مسئولیت امامت جمعه شهرستان قم را به عهده دارم فکر می کنم سه موضوع «وحدت و همدلی در کشور»، «عدم حضور و مشارکت جوانان در فرایض دینی» و «فضای مجازی» چالش هایی هستند که باید به شکل معقول و عالمانه آن ها را حل کنیم.
وی اضافه کرد: برای جذب نسل جوان به نماز جمعه و شرکت در فرایض دینی باید بعد تبلیغی و جاذبه موضوع را بالا ببریم، حضور نسل جوان در مناسک و مناسبت های دینی و مذهبی باید خیلی بیشتر از آنچه امروز هست، باشد. در طول جنگ تحمیلی نقطه قوت ما حضور پررنگ نسل جوان بود که به صحنه آمدند و در مقابل دشمن ایستادند.
امام جمعه قم با اشاره به چالش فضای مجازی خاطرنشان کرد: فضای مجازی از نظر من فرصت و در عین حال تهدید است. اگر همه ما از فضای مجازی استفاده درست و محتوای مناسب تولید کنیم چالش تهدید را به فرصت تبدیل می کنیم، چالش اصلی فضای مجازی را در عدم تولید محتوای مناسب از ناحیه بخش فرهنگی کشور می دانم.
وی گفت: معتقدم نه تنها من که همه مسئولین نظام فرصت هایی را از دست داده ایم، ما به حضور توده هایی که پای منابر و خطبه ها می آیند بسنده کرده ایم و چون همیشه جمعیتی مخاطب داشتیم کمتر به توجیه دیگر اقشار مردم پرداخته ایم.
حسینی بوشهری افزود: نسبت به نسل جوانی که انقلاب را درک نکرده اند و با ایده ها و اهداف انقلاب آشنا نیستند کمتر توجه کرده ایم. من و افرادی مثل من که در جایگاه فرهنگی و تبلیغی حضور داریم، باید نگاه تبلیغی و فرهنگی خود را به نسل جوان معطوف کرده و از شیوه ها و روش های نوین برای اقناع آنها استفاده کنیم.
نماینده استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد: با تولید محتوایی که با فطرت انسان سازگاری دارد مانند استفاده از داشته های غنی اسلام، دین و معنویات، جوانان را در مسیر انقلاب قرار داده و جذب کنیم. نباید غافل بود به طوری که جوان ما در باطلاقی که دشمن طراحی کرده قرار گیرد.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور افزود: عملا باید در جامعه طوری رفتار کنیم که مردم هیچ نوع تفاوتی را بین ما و خودشان احساس نکنند و با نگاه دلسوزانه در غم و شادی مردم شریک شویم. معتقدم به این موضوعات باید غنای بیشتری بدهیم، یعنی حال و هوا و شرایط صدر انقلاب را زنده و اجرا کنیم، رفتار های ما به عنوان مسئولین در اول انقلاب باعث شد مردم احساس دوگانگی نکنند.
سیام*ا.ع*1535
کد N2085043

وبگردی