آفتاب
نوبخت:

باید در کنار رشد اقتصادی به توزیع ثروت هم توجه شود

باید در کنار رشد اقتصادی به توزیع ثروت هم توجه شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: توسعه‌یافتگی با افزایش تولید ملی حاصل نمی‌شود و در کنار رشد اقتصادی و در کنار تولید ثروت باید به توزیع ثروت نیز توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه  و بودجه کشور در مراسم رونمایی از اسناد توسعه‌ای استان تهران گفت:‌ توسعه یکی از محورهایی است که سرفصل مشترک همه کشورها است. اگرچه حتماً باید به نقاط ضعف‌مان توجه کنیم، اما بی‌شک لازم است که بدانیم در هر منطقه‌ای چه ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی برای توسعه وجود دارد و سند آمایش چنین کاری را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اسناد توسعه‌ای استان تهران گفت: براساس این اسناد مشخص می‌شود که هریک از بخش‌ها و جغرافیای استان آمادگی چه کاری را دارند و در توسعه ملی باید چه نقشی را ایفا کنند و قطعاً بعد از مشخص شدن سند آمایش برای استفاده از ظرفیت‌ها باید سند برنامه هم داشته باشیم تا وضع موجود را به وضع مطلوب تبدیل کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: مسئولان استان تهران برای اینکه بتوانند وضعیت استان تهران را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسانند این اسناد را آماده کرده‌اند اما غیر از اینکه ما به دنبال توسعه از طریق برنامه‌ها هستیم این واقعیت را باید بپذیریم که دارای آسیب‌های اجتماعی نیز هستیم.

نوبخت ادامه داد: توسعه باعث بالا رفتن درآمد افراد نادار می‌شود اما باید بدانیم که در رهگذار توسعه‌ای که می‌خواهد درآمد منطقه‌ای را بالا ببرد و عده‌ای را که به هر دلیلی محروم مانده‌اند به وضعیت مطلوب برساند، زمان مهم‌ترین نکته است و در چنین واقعیتی حتی اگر توسعه اتفاق بیفتد و افراد نادار، دارا شوند، اما همچنان فاصله‌ای بین آنها و طبقه ثروتمند جامعه باقی می‌ماند، چرا که ثروتمندان در کنار توسعه داراتر می‌شوند. بنابراین ما در کنار توسعه باید به دنبال مولفه دیگری به عنوان عدالت اجتماعی نیز باشیم. توسعه‌یافتگی با افزایش تولید ملی حاصل نمی‌شود و در کنار رشد اقتصادی و در کنار تولید ثروت باید به توزیع ثروت نیز توجه شود، از همین رو مسئولان استان تهران نیز در کنار تدوین سند آمایش توسعه‌ای سند آسیب‌های اجتماعی را نیز آماده کرده‌اند که تهران یک رونمایی دارد که ما آن را می‌بینیم، اما واقعیت‌هایی نیز در زیر پوست شهر و جود دارد که دیده نمی‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی واقعیت تلخی است که در همه کشورها وجود دارد و نباید خودمان را قانع کنیم که این یک پدیده اجتماعی است.

ادامه دارد...

کد N2080573

وبگردی