آفتاب
کوتاه از کانون

کودکان کتاب‌خوان «خانه‌ها» را خلق ‌می‌کنند

کودکان کتاب‌خوان «خانه‌ها» را خلق ‌می‌کنند

تهران-ایرنا-کتاب تصویری «خانه‌ها» اثر طراوت جلالی‌فراهانی منتشر شد.این کتاب به کودکان فرصت می‌دهد تا خود به خلق داستان‌هایی بر اساس تصاویر کتاب بپردازند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، جلالی‌فراهانی عضو پیوسته‌ انجمن تصویرگران، خبر از انتشار کتاب تازه‌ خود داد و گفت: به عنوان مولف- تصویرگر کتابی را با تکیه بر پرورش تمرکز، قضاوت و تفکر انتقادی، تفکر خلاق تصویر کردم. در این کتاب بی متن این فرصت فراهم آمده تا کودک در هر صفحه تخیل خود را به کار بگیرد و به خلق داستان بپردازد.
وی درباره‌ شیوه‌ استفاده از این کتاب گفت: در هر صفحه، تصویری از خانه، افراد و اتفاق‌های آن وجود دارد. گاهی این تصاویر نمای درونی خانه‌ها هستند و گاهی نمای بیرونی. تصاویر در زوایای مختلف خلق شده و هر یک از شخصیت‌ها ویژگی‌های فیزیکی و رفتاری متفاوتی دارند. این فضا به کودک فرصت می‌دهد تا خود با درکی که از آدم‌ها پیدا کرده و با تکیه بر دانسته‌هایش داستانی را در ذهن بسازد.
این تصویرگر تصریح کرد: یکی از هدف‌های این کتاب ایجاد ارتباط بین والدین و کودک است. آن‌ها کتاب را با هم ‌می‌خوانند و اتفاق‌های کتاب هم در خانه رخ ‌می‌دهد. به این ترتیب این افراد با یکدیگر وارد تعامل و گفت‌وگو می‌شوند.»
وی افزود: روایت وقایع، گفت‌وگو بین شخصیت‌ها و پیش‌بینی رخدادها به عهده خود کودک است و با هر بار دیدن کتاب قصه‌ تازه‌ای ساخته خواهد شد.
گفتنی است این کتاب در قالب «قصه‌های مرغک» در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود. قصه‌های مرغک مجموعه‌ای از کتاب‌هاست که بازی، سرگرمی، و تصویر را با متن همراه می‌کند تا به بالا رفتن توانایی‌های متنوع کودکان کمک کند.

**«می‌شود مثل او بود» در نخستین جشنواره تئاتر محیطی به روی صحنه می رود
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون، با راهیابی نمایش «می‌شود مثل او بود» به نخستین جشنواره تئاتر محیطی موزه‌ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مربیان کانون داستانی از جنگ تحمیلی را روایت می‌کنند.
«می‌شود مثل او بود» اثری به نویسندگی کارگردانی صادق کیانی مقدم است که به روایت رشادت «فرنگیس حیدرپور» زنی کرد در شهر گیلانغرب می‌پردازد. او در رویایی با بعثی‌های عراق شجاعانه می‌جنگد. در عین حال مخاطبان نمایش به موازات داستان اصلی، روایت رشادت‌های حضرت زینب(س) در رویارویی با یزید را نیز به تماشا می‌نشینند.
بر اساس این گزارش مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان تهران به عنوان بازیگر، این اثر را همراهی می‌کنند.
این اثر روز سه‌شنبه 16 بهمن 1397 در دو نوبت ساعت‌های 11 و 16:30 اجرا خواهد شد.
داستان «فرنگیس حیدرپور» در قالب کتابی به نام فرنگیس و با قلم مهناز فتاحی منتشر شده است.
رهبر معظم انقلاب چندی پیش با نوشتن یادداشتی بر این کتاب از این زن شجاع و نویسنده کتاب قدردانی کردند.
گفتنی است نمایش «می‌شود مثل او بود» با نگاهی به داستان واقعی فرنگیس از سوی اداره کل آفرینش‌های فرهنگی و با همکاری مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این جشنواره شرکت کرده است.
نخستین جشنواره تئاتر محیطی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از 13 تا 18 بهمن در تالارهای هفت‌گانه باغ موزه ملی دفاع مقدس اجرا می‌شود

**«بازی با کش» باز تولید می‌شود
سرگرمی «بازی با کش» به سفارش اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای و به همت مدیریت بازرگانی کانون پرورش فکری در شمارگان 10هزار تایی بار دیگر به دست کودکان خواهد رسید.
این بازی با هدف رشد و افزایش توانایی‌های مختلف، دقت و بردباری و با تاکید بر کار گروهی نخستین بار در سال 1373 تولید شده بود و سیاوش حیدرخانی این سرگرمی را برای گروه سنی 5 سال به بالا طراحی کرده است.
این سرگرمی متشکل از یک صفحه‌ی سینی مستطیل شکل است و بازی با تعدادی میخ‌ پلاستیکی و کش‌ رنگارنگ شکل می‌گیرد. بر همین اساس، کودکان برای استفاده از این سرگرمی باید میخ‌ها را در محل‌های خاص که در صفحه تعبیه شده‌ است، قرار دهند و سپس با کش‌های رنگی، تصاویر سنتی و یا طرح‌های دلخواه خود را بسازند. این شیوه از بازی قدرت خلاقیت کودکان را نیز افزایش می‌دهد.
گفتنی است با چسباندن هولوگرام به این بازی، مخاطبان با خریداری محصول، امکان دسترسی به شناسنامه و اطلاعات جامع‌تر درباره این سرگرمی‌ را خواهند یافت.
این اثر همچنین پس از تولید به تمامی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور ارسال می‌شود.

**معرفی انیمیشن‌های کانون در بازار فیلم کوتاه «کلرمون فران» فرانسه
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن حضور در بازار بین‌المللی فیلم کوتاه «کلرمون فران» فرانسه به معرفی هشت عنوان از جدیدترین تولیدات انیمیشن خود می‌پردازد.
معرفی هشت فیلم انیمیشن کوتاه از تازه‌ترین تولیدات امورسینمایی به توزیع کنندگان، خریداران، دست‌اندرکاران حوزه‌ی انیمیشن و معرفی این آثار به مدیران و برگزارکنندگان جشنواره‌ها برخی از فعالیت‌های غرفه‌ی کانون در این بازار است.
بر این اساس سی‌وچهارمین بازار بین‌المللی فیلم کوتاه کلرمون فران امسال پذیرای 41 غرفه از 32 کشور است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان تنها نماینده از ایران از 13 تا 17 بهمن 1397 در این رویداد هنری حضور دارد. دیدارهای رسمی این غرفه از 15 بهمن آغاز شده است .
فیلم‌های «باد دوچرخه سوار» اثر جدید نازنین سبحان‌سربندی، «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی امیر هوشنگ معین، «ای کاش یک برادر داشتم» به کارگردانی ناهید شمس‌دوست، «سگی که مرض داشت» تازه‌ترین اثر پروین تجوید، «ماهیگیر و بهار» به کارگردانی حسن سلطانی، «قهرمان» اولین اثر کیانوش عابدی در کانون، «شب ترسناک لومو» ساخته ساره شفیعی‌پور و نخستین نسخه‌ی «زری زری کاکل زری» ساخته مهین جواهریان در این بازار عرضه و معرفی می‌شود.
گفتنی است محل برگزاری بازار فیلم کوتاه کلرمون فران در نزدیکی محل اصلی برگزاری جشنواره در بولوار فرانسوا میتران این شهر قرار دارد
علمی*9294*1440
کد N2080056

وبگردی