آفتاب
در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی مطرح شد

آموزش پرورش و مشارکت عمومی در عرصه تعلیم و تربیت

آموزش پرورش و مشارکت عمومی در عرصه تعلیم و تربیت

تهران - ایرنا - مشارکت عمومی در عرصه تعلیم و تربیت عنوان به عنوان یکی از پنل های دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی بود که به مسائلی چون نبود خلاقیت در مدارس به دلیل ترس از قوانین و خط قرمزهای آموزش و پرورش پرداخت .

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، این کنفرانس دو روزه در محل سالن همایش های سازمان صداوسیما با برگزاری پنل های متعدد تخصصی عصر امروز (یکشنبه ) به کار خود پایان داد .
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این پنل به طرح موضوع مشارکت عمومی پرداخت و گفت: راه برون رفت از مسئله آموزش و پرورش به حداکثر رساندن مشارکت مردمی است.
مهدی نوید ادهم ادامه داد: آموزش و پرورش امری حاکمیتی بوده که با مشارکت حداکثری نهادهای مردمی، خود مردم و تجربه های بین الملل قابل اداره است.

**آموزش و پرورش مسیر و هدف توسعه است
در ادامه رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش سرمایه گذاری روی افراد است. موفقیت در این مسیر، موفقیت در هدف است. منابع انسانی آموزشی به عنوان پایه های اصلی کشور محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: منابع انسانی ازعوامل اصلی تولید ثروت در جامعه هستند . نیروی انسانی مشخصه همه دارایی های کشور است.
مجتبی زینی وند گفت: شکوفا کردن استعدادها باعث توسعه می‌شود. آموزش و پرورش مسیر و هدف توسعه است. باید بفهمیم نقش دولت ها در ارائه مدل آموزش کجاست.
به گفته این مقام مسئول علیرغم افزایش بودجه آموزش و پرورش بودجه دولتی نمی‌تواند کفاف آموزش و پرورش را بدهد و اهدافش را مرتفع کند ، بنابراین راهی جز تمسک به سرمایه های مادی و معنوی مردم وجود ندارد. در دنیا بر اساس واقع گرایی این موضوع محاسبه شده و زمینه مشارکت مردم در آموزش و پرورش فراهم شده است.
وی تصریح کرد: ما هیچ گاه آموزش و پرورش کاملا دولتی نداشته‌ایم و مردم و خیرین همیشه همراه دولت بوده اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: مدارس غیردولتی اهدافی همچون رضایتمندی آموزشی، موفقیت در زمینه های علمی و المپیادها را در کارنامه خود دارند و دانش آموزان برای استفاده از امکانات در رقابت سالم هستند.
زینی وند اظهار کرد: مدارس غیر دولتی می توانند افراد را دور هم جمع کرده وهم افزایی ایجاد کنند. برخی نگاه‌های سیاسی باعث شده موضع گیری هایی در خصوص افزایش این مشارکت و توجه بیشتر به مدارس غیردولتی بدون توجه به شاخص های آنها شود.
وی با بیان اینکه اگر مدارس غیردولتی برچیده شود، آموزش و پرورش باید 11 هزار مدرسه بسازد، گفت: طبق مواد حمایتی که به تصویب مجلس رسیده موسسین مدارس غیر انتفاعی خواهان حمایت بیشتر از مواد تصویبی مجلس هستند.
معاون وزیر با اشاره به آماری گفت: در سال 97-98 میانگین سرانه هر نفر دانش آموز در بخش دولتی 35 میلیون ریال است و 53 هزار میلیارد ریال مشارکت مردم را در این بخش داریم. مدارس غیر دولتی صرفه‌جویی نیروی انسانی را تا حدود 127 هزار نفر داشته اند.
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش ادامه داد: مشکل در اینجاد فرهنگ عمومی و عدم همراهی سیاست‌گذاران برای افزایش مشارکت عمومی است که اگر اصلاح نشود، مشکلاتی به همراه خواهد داشت.
وی عنوان کرد: مردم در هر طرح و برنامه که مشارکت لازم را داشته باشند آن مدل موفق می‌شود. نیاز است قوانین با چارچوب حکمرانی مدرسه و اعمال حاکمیت در آموزش و پرورش طرحی با مشارکت متناسب با ارزش های کشور داشته باشند.

** در مدارس نسل سوم حاکمیت مشخص نیست
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع ) عنوان کرد: در حکمرانی مدرسه به سه سوال پاسخ داده می شود چه کسانی و چگونه می توانند در این مسئله درگیر شوند و در عرصه جدید چه نوع اقداماتی، در چه قلمرویی باید اعمال شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به شکل گیری حکمرانی مدرسه گفت: در حکمرانی مدرسه مدرن، الگوی مدارس سنتی در ایران و مدارس یکسان و تحت اداره متمرکز، تعیین محتوای درسی، روش تدریس پایه معلم و استانداردهای چندگانه از شاخصه های آن است.
وی ادامه داد: در حکمرانی مدارس نسل سوم ایجاد گونه های متنوع مدارس و از بین رفتن هم شکلی، تأکید بر مشارکت در سیاست گذاری بسیاری از امور به نهادهای بین‌المللی و شهروندان جهانی مبتنی بوده و بر مشارکت در تمام ابعاد، تمرکز زدایی و و پررنگ شدن مفهوم پاسخگویی استوار است.

علیرضا چیت سازیان گفت: تغییر اساسی مهمترین تغییر ایجاد شده در نسل سوم و شکل‌گیری نوع جدیدی از مشارکت است که سازماندهی، اداره محتوا را از قدرت حاکمیت های ملی و محلی خارج می نماید و مشخص نیست که حاکمیت به دست چه کسی می افتد.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه گفت: انگیزه های مدرسه نسل سوم تحولات فکری و سیاسی در صفحه کلان بین المللی، محدودیت‌های اقتصادی، حاکم شدن نگاه بازاری تعلیم و تربیت، تأکید بر کارایی و حل مشکلات در سطح محلی، عدم پاسخگویی مدرسه متمرکز به نیازهای متنوع و عدم توانایی در انعطاف پذیری است. بنابراین در افزایش مشارکت عمومی و مدارس غیر دولتی تمرکز حکمرانی مدرسه توسط حاکمیت و اعمال اقتدار مطرح می شود.

** قوانین برای مدارس دولتی دست و پاگیر است
مدیر مدرسه سراج در ادامه گفت: تعلیم و تربیت حساسیت بسیار زیادی دارد، زمانی که از مشارکت حرف می زنیم منظور مشارکت اقتصادی مردم نیست. یا دولت پول نمی دهد بلکه همکاری و مشارکت معنوی مدنظر است.
وی ادامه داد: ممکن است مدارس غیردولتی مشکلاتی مثل ایجاد اختلافات طبقاتی را داشته باشند اما موفقیت مدارس غیردولتی بسیار است که به دلیل پولی بودن نیست.
محمد آذین اظهار کرد: در مدارس غیردولتی تحول های زیادی ایجاد شده است زیرا در این مدارس محدودیت‌های قوانینی کمتر با وسعت عملکرد بیشتر دیده می شود.
به گفته وی ، مدیران مدارس از قوانین دست و پاگیر و محدود کننده آموزش و پرورش هراس دارند که این محدودیت ها در مدارس غیر دولتی کمتر دیده می‌شود. بنابراین موجب خلاقیت می‌شود.
آذین ادامه داد: برخی به دلیل نگاه سیاسی خود با مدارس غیردولتی در جنگ هستند در حالی که نوآوری و خدمات در این مدارس شکل گرفته است. معلم در این مدارس از نظام آموزش و پرورش ترسی ندارد بنابراین خلاقیت ایجاد می کند.
مدیر مدرسه سراج گفت: بیشتر خط قرمزهای آموزش و پرورش غیر ضرور است. مدیران و معلمان نمی توانند به دلیل این خط قرمزها کار جدیدی انجام دهند. زمانی که به معلم دستورها دیکته می شود با چه انگیزه ای می تواند خلاقیت ایجاد کند و باید فقط اضطراب این موضوع را داشته باشند که به آموزش و پرورش پاسخ دهند.
وی تصریح کرد: مدارس غیردولتی پاسخگویی کمتر و آزادی عمل بیشتری وجود دارند. باید پیچ کنترل و ترس در مدارس دولتی کمتر شود تا نوآوری و خلاقیت ایجاد شود.
آذین عنوان کرد: نیاز است مدلی مناسب به عنوان الگو باشد و در مدارس دولتی نیز استفاده شود.
وی با بیان اینکه مشارکت شعار و دستورالعمل نیست، اظهار کرد: در حال حاضر نیاز است از تمرکزگرایی کاسته شود و معماری ساختاری سیستم تغییر کند زیرا با انسان ها سرو کار داریم نه با ماشین ها که بخواهیم سیستم طراحی کنیم.
**9465**1601**
کد N2079194

وبگردی