آفتاب

هنر امام این بود که سقف امر به معروف و نهی از منکر را شکست/ قدرت بسیج کنندگی امام در تاریخ ایران بی‌نظیر بود

هنر امام این بود که سقف امر به معروف و نهی از منکر را شکست/ قدرت بسیج کنندگی امام در تاریخ ایران بی‌نظیر بود

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هنر امام این بود که این سقف امر به معروف و نهی از منکر را شکاند و گفت برای امر به معروف و نهی از منکر سقفی را نمی‌شناسیم. هنرش این بود که معروف را به ما معرفی کرد یکی از معروف‌های بزرگ ساختن نظم صحیح عادلانه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی پس از تجدید میثاق اعضای دولت با آرمان‌های امام گفت: در کنار مضجع امام راحل، عید چهلمین سالگرد انقلاب اسلام را به آن روح بلند و مردم ایران و عاشقان ایران تبریک می‌گوییم.

وی افزود: آنچه ۴۰ سال پیش در این سرمین رخ داد، یک حادثه استثنایی و کم‌نظیر تاریخی بود عالم و فقیه و مجاهدی که از حوزه علمیه برخاسته بود و در مسند استاد حوزه و مرجعیت مردم ایران بود، اسلام، هویت دینی و هویت ملی ما را در خطر دید، همان که فرمود چون امروز اسلام در خطر است و اساس دین در خطر است تقیه حرام است، این اجتهاد امام بود که سرآغاز نهضت عظیم اسلامی در این سرزمین شد، این اجتهاد او بود که هشدار داد اساس اسلام و فرهنگ دینی مردم در خطر است و در این راه به همه پیروان خود و همه علاقمندان به نجات کشور گفت تقیه حرام است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: آن ایمانی که باعث حرکت انقلابی شد در میان مردم از قرن‌ها پیش بود مردم این سرزمین، مسلمان، معتقد به قرآن و پیرو راه امام و پیامبر بودند، پس دین بود و حوزه و علمای دین هم بودند. چه حادثه‌ای رخ داد که سال ۴۱ و سپس در سال ۴۲ شاهد حرکت بزرگ مردمی شدیم؟ این فقط اجتهاد امام و جهاد مردم بود. آن گاه که او با اجتهاد دقیق با تشخیص دقیق راه را پیش پای مردم بگذارد و مردم به صداقت و ایمان او مومن باشند این حرکت عظیم آفریده می‌شود ایمان بود اجتهاد هم بود و امام توانست غبار از چهره اسلام بزداید و دین را زنده کند و بخش‌هایی که کمتر درباره آن سخن گفته می‌شد امام برای مردم تفسیر کرد.

وی گفت: این فهم امام از شرایط زمان بود که در جامعه امید را بوجود آورد. امید به آینده بهتر و سرزمین مستقل و جامعه‌ای که مردم در آن حاکم باشند و شرایطی که موازین اسلامی و دین در جامعه حاکم باشد. امام این امید را در مردم ایجاد کرد و همین مایه پیوستی و بسیج مردم شد. قدرت امام و ایجاد امید در مردم و بسیج جامعه میلیونی مردم بود.

روحانی با بیان اینکه قدرت بسیج کنندگی امام در تاریخ ایران بی‌نظیر بود، یادآور شد: فتوایش، کلامش، اعلامیه‌اش و مصاحبه‌اش می‌توانست سراسر ایران را به حرکت درآورد، نفس گرم امام بود که شرایط جدید را برای ایران عزیز ما فراهم کرد. آن هم در زمانی که کسی فکر نمی‌کرد دین بتواند این حرکت عظیم را ایجاد کند. فکر می‌کردند دوران دین به سر آمده است گاهی هم اگر حرکتی بود ناسیونالیسیتی یا مارکسیسیتی بود اینکه مردم فکر کنند انقلاب اسلامی ایجاد می‌شود باورش سخت بود، همه معتقد به امر به معروف و نهی از منکر بودند اما فکر می‌کردند سطر امر به معروف و نهی از منکر را ذیل حکومت خودکامه می‌توان تعریف کرد و امر به معروف و نهی از منکر ذیل قدرت ابرقدرت‌هاست فکر نمی‌کردند این سقف را می‌توان شکست و مخاطب امر به معروف و نهی از منکر دیکتاتور زمان باشد و مخاطب آن می‌تواند قدرت‌های استبدادی و استعماری جهانی باشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هنر امام این بود که این سقف امر به معروف و نهی از منکر را شکاند و گفت برای امر به معروف و نهی از منکر سقفی را نمی‌شناسیم. هنرش این بود که معروف را به ما معرفی کرد یکی از معروف‌های بزرگ ساختن نظم صحیح عادلانه اسلامی است. امام منکر را برای ما تبیین کرد که فقط دروغ و شراب و فاصله گرفتن از دین به تنهایی نیست، استبداد بزرگترین منکر می‌تواند در جامعه باشد امام دین را احیا کرد و ابعاد آن را بیان کرد و احیاگر بزرگ دین در زمان بود.

ادامه دارد...

کد N2075200

وبگردی