آفتاب
ابتکار در نشست دستاوردهای حوزه زنان و خانواده مطرح کرد

۴۹ برابر شدن فدراسیون‌های ورزش بانوان/ رشد بیمه زنان خانه‌دار

۴۹ برابر شدن فدراسیون‌های ورزش بانوان/ رشد بیمه زنان خانه‌دار

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان گفت: در سال ۵۹ یک فدراسیون فعال زنان داشتیم و سال ۹۷ این تعداد به ۴۹ فدراسیون رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده صبح امروز در نشستی که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: دستاوردهای چهل ساله انقلاب در حوزه زنان و دیگر حوزه حاصل فداکاری های شهدا و خانواده های آنان و مسئولین بوده است.

وی با اشاره به گزارش تحولات حوزه زنان و خانواده که درانتهای جلسه بررسی شد، عنوان کرد: در کنار این گزارش، گزارش تحلیلی دیگری از عملکرد تحولات زنان برای مدیران تدوین خواهیم کرد و گزارش فعلی نشان دهنده پیشرفت های زنان در حوزه های مختلف است.

وی ادامه داد: اما این آمارها به معنی عدم وجود مشکل نیست. همچنان مواردی از جمله نقص قانون داریم. در زمینه آموزش پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما همچنان موضوع مدیریت زنان در آموزش و پرورش، دختران بازمانده از تحصیل و مدیریت زنان در آموزش عالی از مواردی است که نیاز به کار بیشتر دارد.

وی افزود: در حوزه بهداشت زنان فعالیت های خوبی داشته ایم اما همچنان مشکلاتی در حوزه آموزش های بهداشتی و بهداشت های باروری داریم و نیاز به کار داریم. در موضوع تامین اجتماعی زنان نیز تحولات خوبی داشته ایم اما کمبود هایی در این زمینه به ویژه بیمه زنان خانوار هنوز وجود دارد.

ابتکار در حوزه ورزش زنان نیز عنوان کرد: در این حوزه نیز تحولات بسیار مطلوبی داشته ایم و پیش بینی می‌شود در مسابقات جهانی آینده بیش از نیمی از شرکت کنندگان را زنان تشکیل دهند. در مشارکت سیاسی نیز زنان از انقلاب ۵۸ تا به امروز بسیار رشد کرده است اما میزان مشارکت زنان در مجلس هنوز جای پیشرفت دارد. در عرصه فرهنگ و هنر نیز زنان فعال در سینما، تلویزیون و موسیقی شاهد رشد زنان بوده ایم هرچند که هنوز کافی نیست.

وی تصریح کرد: هرچند زنان پیشرفت های فراوانی را طی سال‌های اخیر داشته‌اند اما منکر مشکلات و کمبودهای حوزه زنان و خانواده نمی‌شویم.

ابتکار درخصوص لایحه تامین امنیت گفت: طی یک سال گذشته با قضات و کارشناسان بررسی های زیاری روی این لایحه انجام شده است اما انتظار داشتیم که این لایحه در قوه قضاییه به تصویب برسد و از چرخه بررسی خارج نشود. این لایحه قابل اصلاح است و ایراد اصلی که به این وارد شده تشدید مجازات حبس است که به شرطی که مجازات های بازدارنده دیگری بتوان جایگزین حبس کرد، جای اصلاح آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: تعداد زنان سرپرست خانوار حدود ۳.۵ میلیون نفر هستند و برای کمک به آن ها ستادی برای تقسیم کار و کمک به آن ایجاد شده و ساز و کار آن با مشارکت بهزیستی، کمیته امداد و وزارت کار فعالیت خود را در جهت مشارکت ملی برای حمایت از این زنان انجام می دهند. به علاوه برای یارانه و حمایت از این زنان در بودجه ۹۸ نیز دولت بودجه لازم را پیش بینی کرده است.

ابتکار درخصوص طرح افزایش سن ازدواج نیز توضیح داد: این موضوع یک بعد حقوقی دارد که امیدواریم نمایندگان آن را دنبال کنند به علاوه میزان طلاق هم در این ازدواج ها زیاد است و به نتیجه رساندن این طرح برای جامعه زنان لازم است، ما نیز در حال آماده سازی طرحی دیگر و تقدیم به مجلس هستیم و فراکسیون زنان نیز در این‌باره در حال پیگیری است. بعد دیگر نیز بعد فرهنگی است. در این زمینه نشست هایی را با علمای اهل سنت داشته ایم و بر فعالیت بر روی بعد فرهنگی نیز تاکید شده است. یکی از این موارد شامل مسائل آموزشی و دختران بازمانده از تحصیل است که تمرکز خود را بر روی این دختران و کمک به آن ها با طرح افزایش سن ازدواج داشته ایم.

وی عنوان کرد: برای ورود زنان به ورزشگاه نیز بسیاری از مسئولان موافق این موضوع بوده و برخی زمینه های آن ایجاد شده و امیدواریم به زودی شاهد امکان حضور بانوان در ورزشگاه باشیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد: دیدگاه امام خمینی ره به عنوان یک رهبر و فقیه در حوزه فعالیت و پیشرفت زنان موجب تحولی در این روند از دوران پس از انقلاب اسلامی شد. انقلاب اسلامی موجب شد تا نگاه جنسیتی به زنان به عنوان یک کالا از زنان سلب شود این امری است که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد اما در ایران از پس از انقلاب بسیار کم رنگ شده است.

وی افزود: بر اساس الگوی انقلاب اسلامی زنان حق حضور در جامعه را دارند. این تصور که زنان به موجب همسر یا مادر بودن باید در خانه بمانند امری است که در جامعه امروزی دیگر قابل قبول نیست و انقلاب اسلامی موجب تثبیت حضور فعالانه زنان در جامعه در شده است.

ابتکار در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت و وجود مجازات حبس برای جرم هایی که قانون برای آن مجازات لازم را تعیین شده است، تصریح کرد: جامعه امروز نیاز به ضرورت تصویب این لایحه و کلیات آن را قبول دارد. موضوعی که در این لایحه مورد تاکید ما بوده، بازدارندگی و تاثیرگذاری قوانین است و این در حالی است که به نظر می رسد موارد مطرح شده در لایحه تاثیر گذاری لازم را دارد.

وی افزود : موضوع دیگر برای تاکید این لایحه بر مجازات حبس، جنبه فرهنگی آن است چراکه تصویب این طرح می توانست در تثبیت این تفکر که خشونت به زنان باید پایان یابد موثر است.

در ادامه این نشست، به برخی تحولات حوزه زنان از دوران پس از انقلاب نیز اشاره شد.

افزایش نرخ با سوادی زنان، تامین اجتماعی زنان، رفع محرومیت، تامین بیمه و قوانین حمایتی از زنان و مادران از جمله موارد ذکر شده در این خصوص بود.
میزان امید به زندگی زنان موضوع دیگری بود که با مسائل زیر شاخه ای مورد بررسی قرار گرفت.

بحث آمار زنان شاغل نیز موضوع دیگری بود که بر اساس میزان بیمه های تامین اجتماعی در سال ۶۵ برابر ۱۲.۵ درصد بوده و در سال ۸۵ به ۷۷ درصد رسیده است.
در بخش خانواده نیز به تحولات ۴۰ سال گذشته اشاره شد. بر اساس این بررسی و آمار، عمومیت ازدواج در کشور نزدیک به ۹۷ درصد است.

زنان دارای همسر نیز سال ۵۵ برابر با ۵۸.۸ درصد بوده و سال ۹۵ به رقم ۶۴.۴ رسیده است. ضریب نفوذ بیمه تامین اجتماعی نیز میان زنان خانه دار نیز دارای رشد بوده است.

به علاوه از سال ۵۵ تا ۹۵ شاهد رشد ۱۱ درصدی در استفاده از تلفن همراه در خانواده ها و زنان بوده ایم.

در زمینه مشارکت زنان در انتخابات ریاست جمهوری نیز در آخرین دوره انتخابات برابر ۵۰.۵ درصد بوده که رشد داشته است.

در حضور زنان در فعالیت های خیریه و داوطلبانه نیز رشد ۴۹.۵ برابری را داشته است.

شاخص ورزش و تربیت بدنی زنان نیز شاهد رشد زیادی بوده به طوری که در سال ۵۹ یک فدراسیون فعال زنان داشتیم و سال ۹۷ این تعداد به ۴۹ فدراسیون رسیده است.

فعالیت زنان در حوزه فرهنگ و ارتباطات نیزار دیگر شاخص های مورد بررسی در این نشست بود.

کد N2071829

وبگردی