آفتاب

استراتولانچ در برابر یک سرنوشت مبهم

استراتولانچ در برابر یک سرنوشت مبهم

تهران- ایرنا- شرکت هواپیماسازی استراتولانچ به تازگی اعلام کرد که دیگر قصد ساختن موشک های فضایی و موتورهای لازم برای این موشک ها را ندارد. تصمیمی که احتمالا در نتیجه مرگ پل آلن رخ داده است و نشان از تغییر راهبرد یکی از مهمترین شرکت های فعال در صنعت فضایی خصوصی دنیا دارد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار علمی ایرنا، چند ماه پیش وقتی خبر مرگ پول آلن میلیاردر مشهور و از بنیانگذاران مایکروسافت منتشر شد، همه منتظر بودند ببینند چه بر سر پروژه های بلندپروازانه او خواهد آمد. پروژه هایی که برخی از آن ها از پر سروصدا ترین های این روزهای دنیای تکنولوژی شمرده می شوند و یکی از مهمترین آنها برنامه استراتولانچ بود.
استراتولانچ رسما یکی از جنجالی ترین شرکت های فضایی خصوصی این روزهاست که مترصد سفر به فضا و پرتاب ارزان قیمت ماهواره ها بوده است؛. طرح هایی که این شرکت حالا پس از مرگ پل آلن می گوید خیال ندارد بخش قابل توجهی از آن ها را دنبال کند.
طرح کلی شرکت استراتولانچ در اصل بر ساخت بزرگترین هواپیمای دنیا (دستکم از منظر پهنای بال) به همین نام استوار بود. هواپیمای غول آسایی که از بدنه و موتورهای دو هواپیمای بویینگ 747 ساخته شده و قرار بود بتواند تا ارتفاعات بالای جو پرواز کند و در آن نقطه محموله همراه خود را شامل موشک حامل ماهواره یا یک فضاپیمای کوچک رها کند و به این ترتیب بدون دردسر و پیچیدگی های پرتاب های فضایی از روی زمین، ماهواره بر یا فضای پیما باقی مسیر خود را تا رسیدن به مدار طی کند.
با این حال، استراتولانچ بیانیه ای منتشر و اعلام کرده استکه دیگر قصد توسعه موشک یا فضاپیمایی را برای پرتاب به فضا ندارد. بر اساس این اطلاعیه، شرکت از زیرساخت کنونی خود که شامل همان هواپیمای غول پیکری است که قرار بود موشک ها را به سوی فضا حمل کند، برای حمل و پرتاب موشک های پگاسوس اکس ال شرکت نورث روپ گرومن استفاده خواهد کرد.

***رقابت میلیاردرها بدون پل آلن
این اطلاعیه اگرچه اشاره مستقیمی به این موضوع نکرده بود که دقیقا چه بر سر سایر پروژه های کنونی این شرکت خواهد آمد، اما آن طور که بر می آید، مهندسان و کارگران زیادی در این شرکت شغل خود را به زودی از دست خواهند داد. به عبارت دیگر، اگر شرایط به همین ترتیب پیش برود یکی از مهمترین شرکت های خصوصی جهان از دنیای رقابت با سایرین عقب خواهد کشید. چیزی که تا پیش از این اختصارا به آن رقابت فضایی میلیاردرها می گفتند. همان رقابت دامنه داری که میان میلیاردرهایی مثل ریچارد برنسون با ویرجین گلکتیک، ایلان ماسک با اسپیس ایکس، پل آلن با ولکان ارواسپیس (مالک استراتولانچ) و جف بزوس صاحب بلو اورجین درگرفته و همچنان نیز در جریان است.
سرنوشت استارتولانچ و ولکان پس از پل آلن هنوز مشخص نیست، با این حال مهمترین طرح اجرا شده این شرکت یعنی هواپیمای غول پیکر استراتولانچ این روزها همچنان در حال طی کردن آزمایش زمینی خود در صحرای موهاوی در شمال کشور امریکا است. آزمایشاتی که اگر خوب پیش برود شاید بتوان امسال منتظر پرواز آن نیز بود.
علمی*م.ج*2017
کد N2071439

وبگردی