آفتاب

برنامه زیرنظام راهبری و مدیریت تعلیم و تربیت ابلاغ شد

برنامه زیرنظام راهبری و مدیریت تعلیم و تربیت ابلاغ شد

تهران- ایرنا- برنامه زیرنظام راهبری و مدیریت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران مصوبه نهصد و چهل و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به امضای رئیس‌جمهوری رسید و برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، نظام راهبری و مدیریت آموزش و پرورش در افق 1404، کارآمد، اثربخش، مشارکت‌جو، یادگیرنده و آینده‌نگر در چارچوب نظام معیار اسلامی است و با استفاده بهینه از امکانات و منابع و به حداکثر رساندن بهره‌وری، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل را افزایش می‌دهد و با بهره‌گیری از فرایندها و تاکید بر پیامدها و تنظیم تعاملات بیرونی و بهره‌مندی از عوامل محیطی؛ اهداف آموزش و پرورش را در سطوح مختلف مدیریتی با پاسخگویی به نیازهای ذی نفعان درون و برون سازمانی خود در محیط‌ های محلی، ملی و بین‌المللی محقق می‌سازد.
هدف کلی این زیر نظام بهبود مستمر راهبری و مدیریت نظام تعلیم و تربیت در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ارتقای جایگاه و نقش آموزش و پرورش به عنوان محور رشد، پیشرفت و تعالی جامعه است.
از اهداف جزئی آن می توان به توسعه مشارکت و تنظیم روابط ارکان و عوامل سهیم و موثر با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، ساماندهی و بهینه‌سازی عوامل و عناصر نظام مدیریتی آموزش و پرورش در سطوح خرد و کلان، تامین و بسط عدالت آموزشی در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت، زمینه‌سازی برای دستیابی به مدرسه صالح، بازنگری و بازمهندسی ساختارها و رویه‌ها و روش‌ها، استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی عمومی و افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های مدیریتی خانواده در ایفای نقش تربیتی خود متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی اشاره کرد.
بر اساس این گزارش، سیاست‌های اجرایی زیرنظام راهبری و مدیریت نظام تعلیم و تربیت نیز کاهش تمرکز و افزایش تفویض اختیار و برخورداری از ساختار نظام تشکیلاتی منعطف و چابک، مشارکت‌پذیری و تقویت نقش ارکان سهیم و موثر و بخش غیردولتی در فرایند سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرا، مدرسه‌محوری و ارتقای مدیریت آموزشگاهی، انسجام‌بخشی به عوامل موثر در فرایند تعلیم و تربیت با رویکرد سیستمی، تحول‌آفرینی و نوآوری با تاکید بر رفتار خلاق و نوآورانه در عرصه مدیریت، بهسازی منابع انسانی با تاکید بر تربیت و توانمندسازی مدیران و جذب استعدادهای برتر، افزایش بهره‌وری با تأکید بر استفاده بهینه و هوشمندانه از فناوری‌های نوین، حاکمیت رویکرد فرهنگی - تربیتی با تاکید بر نظام تربیت اخلاقی، تاکید بر نظام شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران و برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگر برای دستیابی به سازمان یادگیرنده است.
از مجموع 131 راهکار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تعداد 37 راهکار به صورت مستقیم با زیرنظام راهبری و مدیریت مرتبط است که برای تحقق این راهکارها، 131 برنامه پیش‌بینی شده است و در طول برنامه ششم و هفتم توسعه کشور باید عملیاتی شوند.
همچنین مجموعه احکام ناظر به تحقق زیرنظام در تداوم سیاست‌های اجرایی آن قادر است از ظرفیت‌های قانونی، مدیریتی و نظارتی بهره گرفته و موجبات کارآمدی و اثربخشی هر چه بهتر زیرنظام راهبری و مدیریت را فراهم سازد که این اقدامات در سه محور اصلی به شرح ذیل است:
1- ساختار و تشکیلات
وزارت آموزش و پرورش موظف است:
- نسبت به چابک‌سازی ساختار اداری و تشکیلاتی از سطح ستاد تا مناطق با هماهنگی مراجع ذی‌ربط به گونه‌ای اقدام کند که تعداد ادارات آموزش و پرورش مناطق کشور تا پایان برنامه هفتم متناسب با ساختار تقسیمات کشوری شود.
- در راستای رویکرد کاهش تمرکز، مشارکت‌پذیری و ارتقای جایگاه مدرسه به مثابه کانون تربیتی محله با رعایت اصل حاکمیتی بودن آموزش و پرورش، نسبت به واگذاری حداکثر اختیارات آموزشی و تربیتی به مدارس اقدام نماید.
- تا پایان برنامه ششم توسعه، به منظور توسعه عدالت آموزشی، تقویت انسجام اجتماعی و همبستگی ملی، تنوع مدارس را کاهش دهد.

2- فرایندهای مدیریت و راهبری آموزشی و تربیتی
وزارت آموزش و پرورش موظف است:
- برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی طرح‌ها و برنامه‌های اثربخش را طراحی و با تامین منابع مناسب، اجرا کند.
- سازوکارهای لازم را برای تقسیم کار ملی و استفاده حداکثری از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و نهادهای سهیم و موثر به ویژه رسانه ملی در ارتقای کیفیت مدارس با هماهنگی مراجع ذیربط طراحی و اجرا کند.
- با هماهنگی سایر دستگاه‌های مرتبط نسبت به توسعه فناوری اطلاعات و یکپارچه‌سازی تمامی سامانه‌های موجود آموزش و پرورش در سطوح اداری، آموزشی و تربیتی اهتمام ورزد، به طوری که تا پایان برنامه ششم توسعه تمام ذی‌نفعان از خدمات آموزشی، تربیتی و اداری یکپارچه و با کیفیت و ارزان بهره‌مند شوند.
- شرایط احراز، انتصاب، ساماندهی و به کارگیری مدیران آموزش و پرورش با تاکید بر رویکرد شایسته‌محوری و ثبات مدیریت در سطوح مختلف حداکثر تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند.
- در ساماندهی نیروی انسانی به گونه‌ای عمل کند که از ظرفیت معلمان کارآمد در همه مدارس منطقه با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته استفاده لازم به عمل آید.
- نسبت به طراحی و استقرار نظام بهره‌وری در آموزش و پرورش تا پایان سال سوم برنامه ششم توسعه اقدام کند.
- تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه نسبت به طراحی و اجرای الگوی استفاده از ظرفیت عوامل سهیم و موثر برای عملیاتی کردن برنامه‌های زیرنظام‌های سند تحول بنیادین اقدام کند.
- نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین را براساس برنامه‌های زیرنظام‌های شش‌گانه بازنگری و به روزآوری کرده و حداکثر تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند.
- قوانین مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های تحول‌آفرین مندرج در زیرنظام راهبری و مدیریت تدوین و حداکثر ظرف مدت یک سال به تصویب مراجع ذی‌صلاح برساند.
- سازوکارهای لازم را برای ارتقای حق خانواده در تربیت فرزندان، انتخاب مدرسه، نظارت بر کارکرد مدرسه، مشارکت در فعالیت‌های مدرسه‌ای و حضور در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش حداکثر تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه پیش‌بینی و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند.

3- پایش و ارزشیابی
وزارت آموزش و پرورش موظف است:
تا پایان سال دوم برنامه ششم نسبت به طرحی و استقرار نظام جامع ارزشیابی و تضمین کیفیت اقدام کند.
بر اساس این زیر نظام وزارت آموزش و پرورش موظف است تمامی برنامه‌های سالانه معاونت‌ها، سازمان‌ها، ادارات کل و مراکز خود را براساس مفاد این زیرنظام تنظیم و اجرا کند.
وزارت آموزش و پرورش موظف است برای تحقق اهداف و برنامه‌های زیرنظام راهبری و مدیریت، استلزامات حقوقی، قانونی و پشتیبانی آن را با مشارکت سایر دستگاه‌ها و مراجع ذیربط حداکثر تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه فراهم آورد.
اعتبار مورد نیاز برای اجرای مفاد این برنامه از سرجمع اعتبارات برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط در وزارت آموزش و پرورش تامین خواهد شد. در موارد اصلاحی و نوآورانه، با هماهنگی مراجع ذیربط، منابع مورد نیاز در بودجه‌های سنواتی وزارت آموزش و پرورش پیش‌بینی می‌شود.
وزارت آموزش و پرورش همچنین موظف است گزارش عملکرد این زیرنظام را دو سالانه به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند و با توجه به مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، هرگونه تغییر در برنامه این زیرنظام پس از بررسی در کمیسیون ذیربط به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.
علمی**1883**1440
کد N2068971

وبگردی