آفتاب

سایه تیره بحران سیاسی قطر و عربستان در مستطیل سبز

سایه تیره بحران سیاسی قطر و عربستان در مستطیل سبز

تهران – ایرنا – در تب وتاب بحران سیاسی میان دوحه و ریاض، بازی فوتبال بین تیم های ملی قطر و عربستان در رقابت های دور نخست جام ملت های آسیا 2019 پنجشنبه شب برگزار شد و با برتری دو در مقابل صفر قطر پایان یافت،اما این بازی با حواشی زیادی همراه بود و سایه سرد روابط سیاسی میان دو کشور کاملا در داخل ورزشگاه و حتی در فضای مجازی سایه افکنده بود.

به گزارش ایرنا، ورزشگاه زاید شهر ابوظبی پنجشنبه شب میزبان یکی از سیاسی ترین بازی های فوتبال جام ملت های آسیا 2019 بود، جایی که دو تیم ملی فوتبال قطر و عربستان در چارچوب این رقابت ها به مصاف هم رفتند. از همان ابتدای بازی و با پخش سرود ملی دو تیم می شد، سایه بحران سیاسی میان دو کشور را که در این ورزشگاه خیمه زده حدس زد.
برخی از تماشاچیان سعودی درست همزمان با پخش سرود ملی قطر، با ایجاد سرو صدا به نوعی مخالفت خود را پخش سرود ملی این کشور ابراز کردند که پس از بازی، این حرکت تماشاچیان سعودی با پاسخ تند کاربران قطری و عربی در شبکه های مجازی مواجه شد که در نکوهش این اقدام پیام هایی نوشتند.
یکی از مواردی که بیش از همه با آغاز بازی به چشم می خورد و مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، جای خالی تماشاچیان قطری بود که به خاطر محاصره این کشور توسط عربستان سعودی و متحدانش اجازه سفر به امارات متحده عربی و تشویق و حمایت از تیم ملی کشورشان را پیدا نکرده بودند.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: «با تشویق یک تماشاچی زن کره ای و یک دانشجوی چینی و گروهی از تماشاچیان عمانی تیم ملی قطر برابر عربستان سعودی در ابوظبی پیروز شد».
این روزنامه در ادامه نوشته است: طرفداران قطر تنها به یک زن کرد، یک دانشجوی چینی و گروهی از عمانی هایی که در نیمه دوم بازی پس از اینکه توانستند به صورت رایگان وارد ورزشگاه شوند محدود می شد و هیچ تماشاگر قطری به خاطر محاصره ای که از سوی کشورهای همسایه قطر اعمال شده، برای دیدن این بازی به امارات متحده عربی سفر نکرده است.
شبکه خبری سی.ان.ان نیز در پایان این بازی موضوع محاصره قطر توسط عربستان و متحدانش را در تیتر خبر مربوط به نتیجه بازی این دو تیم پررنگ کرد و نوشت: «قطر در دربی حصر در بازی های آسیایی بر عربستان پیروز شد».
موضوع دیگری که مورد توجه قرار گرفت پایان بازی بود. زمانی که بازیکنان تیم ملی فوتبال قطر می خواستند در وسط زمین به شادی پس از بُردشان بپردازند که با مخالفت بازیکنان سعودی مواجه و برای دقایقی فضا به تنش کشیده شد، اما بازیکنان قطری به گوشه زمین به سمت تماشاچیان عمانی رفتند و برای آن ها دست زدند و با تشویق این گروه از تماشاگران مواجه شدند.
اما پس از پایان بازی نیز برخی از مقام ها و مسئولان قطری در شبکه های مجازی وارد عمل شدند و برد تیم ملی کشورشان را به بازیکنان تبریک گفتند. 'محمدبن عبدالرحمن آل ثانی' در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:« تبریک به تیم ملی قطر به خاطر بردش در مقابل سعودی و صعود به مرحله بعدی جام ملت های آسیا».
وی در پایان خطاب به عنابی پوشان قطری نوشت: «عنابی! تو می توانی».
جابر الحرمی فعال رسانه ای قطری نیز در توئیتی با تبریک پیروزی تیم ملی کشور مقابل عربستان نوشت: کشور کوچک ما درس واقعا بزرگی به سعودی داد. کاربران قطری زیادی نیز در فضای مجازی نیز برد تیم ملی کشورشان را تبریک گفتند و معتقدند بود که تیم ملی قطر شایسته به ثمر رساندن گل های بیشتری نیز بوده است.
در مقابل نیز طرفداران تیم ملی فوتبال عربستان در شبکه های مجازی بیشتر با هشتک هایی مانند: «منتخب الامم المتحده» به موضوع بازیکنان خارجی تیم ملی قطر که از ملیت های مختلف هستند، واکنش نشان دادند. این گروه از کاربران با کنایه پیروزی قطر را به کشورهای اصلی این بازیکنان تبریک می گفتند. برای مثال کاربری با اشاره به اینکه «المعز علی» زننده دو گل تیم ملی قطر سودانی است، نوشت: «تبریک به سودان».
اما در این میان بودند کاربرانی که در شبکه های اجتماعی به دوستی میان دو کشور تاکید داشتند و سعی می کردند تا با وجود اختلافات سیاسی حاکم میان دو کشور، از در دوستی وارد شوند. تصویر دست دادن 'عبدالکریم حسن' مدافع قطری و 'فهد مساعد المولد' مهاجم عربستانی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد یکی از این موارد بود که توجه کاربران در شبکه های مجازی به خود جلب کرد و گروهی با هشتک «زیباترین چیزی که در بازی قطر و عربستان دیدم» از این حرکت استقبال و آن را تمجید کردند.
عربستان، امارات، بحرین و مصر تابستان سال گذشته پس از متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، مرزهای زمینی و دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.
شبک**9365**1392
کد N2064280

وبگردی