آفتاب
سخنگوی پیشین وزارت خارجه:

آمریکا با برگزاری نشست لهستان به دنبال خروج از انزوای سیاسی است

آمریکا با برگزاری نشست لهستان به دنبال خروج از انزوای سیاسی است

تهران - ایرنا – سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: تلاش برای خروج از انزوای سیاسی- بین المللی بی سابقه این کشور با تمرکز بر ایران هراسی و وارد کردن اتهامات بی اساس و فرسوده و تکراری، از جمله اهداف نشست ضد ایرانی در لهستان است.

به گزارش ایرنا، شبکه فاکس نیوز روز جمعه به نقل از مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گزارش داد: واشنگتن ماه آینده میلادی (فوریه) نشستی با شرکت سران کشورها درباره ایران در لهستان برگزار می کند.
پمپئو با اعلام این که این نشست 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در لهستان برگزار می شود، گفت: ما ده ها کشور را از سراسر دنیا گرد هم می آوریم. این کشورها بر ثبات در خاورمیانه و صلح و آزادی و امنیت در این منطقه تمرکز خواهند کرد و یکی از عناصر مهم آن، این است که اطمینان حاصل کنیم که ایران نفوذ بی ثبات کننده ای ندارد.
«سید محمد علی حسینی» در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در این خصوص اظهار داشت: هرچند هیچ عقلانیت سیاسی را نمی توان برای این اقدام آمریکا تصور کرد، اما بنظر می رسد این کشور توهم وار و بطور همزمان چند هدف را از برگزاری این نشست دنبال می کند.
وی افزود: تلاش برای خروج از انزوای سیاسی- بین المللی بی سابقه این کشور با تمرکز بر ایران هراسی و وارد کردن اتهامات بی اساس و فرسوده و تکراری از جمله این اهداف است که با اعمال فشار و نیز تطمیع کشورها در مناطق مختلف دنیا در حال پیگیری است.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه اعمال فشار حداکثری بر ملت ایران و ادامه تلاش ها برای تقابل مردم و حاکمیت را از اهداف دیگر این اقدام عنوان و تاکید کرد: برگزاری این نشست در حقیقت به دنبال شکست در ابتکارات گذشته رژیم آمریکا علیه ایران و ناکامی در وعده هایی از جمله «تابستان داغ»، «چهل سالگی انقلاب» یا «شورش و اغتشاش در سراسر کشور» و «مجبور شدن جمهوری اسلامی به درخواست و بازگشت به مذاکره با واشنگتن» و مشابه این توهمات مضحک و عوامفریبانه صورت می گیرد.
حسینی بازسازی و تقویت روحیه نیروهای آمریکایی و نیز هم پیمانان حقیر منطقه ای در پی ناکامی ها و شکستهای ائتلاف آنان در سوریه، عراق، یمن و فلسطین را هدف سوم آمریکا از این نشست بیان کرد و یادآور شد: تلاش برای ایجاد اختلاف در میان اروپائیان و اعمال فشار بر برخی از اعضای اتحادیه اروپا در همراهی بیشتر با اقدامات ضد ایرانی از دیگر این اهداف است.
وی به فرافکنی، فرار از فشارها و مشکلات سرسام آور داخلی دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز از جمله همین سیاست ها است که آقای ترامپ در این مقطع زمانی دنبال می کند.
سفیر پیشین ایران در ایتالیا درباره علت انتخاب لهستان به عنوان میزبانی این نشست اظهار داشت: روابط بسیار نزدیک دو کشور آمریکا و لهستان، تلاش ورشو برای دوری از روسیه، بستر سازی برای حضور گسترده تر نظامی آمریکا در خاک لهستان، چشم دوختن این کشور به منافع احتمالی مالی و اقتصادی که در اثر نزدیکی روابط حاصل می شود و همراهی بیشتر با سیاست های آمریکا از جمله دلایل این انتخاب است.
حسینی تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی اتحادیه اروپا و اختلافات متعددی که میان این اتحادیه و آمریکا وجود دارد، کمتر کشوری حاضر به پذیرش چنین خفت و حقارتی باشد.
وی درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی در این خصوص گفت: استفاده از ابزارهای مختلف دیپلماتیک اعم از رسمی، غیر رسمی و دیپلماسی عمومی برای ناکام گذاردن این نمایش سخیف ضد ایرانی از جمله اقداماتی است که دستگاه دیپلماسی کشور می تواند دنبال کند.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تصریح کرد: البته این نمایش جدید هم مانند نمایش های گذشته این کشورهای ناکام و سرافکنده در مقابل اقتدار و نفوذ سیاسی - معنوی ملت ایران راه به جایی نخواهد برد؛ بویژه آن که دو بازیگر اصلی این نشست یعنی ترامپ و نتانیاهو، از جمله افرادی هستند که حرکات و سخنان آنان، همواره مایه تمسخر و زنگ تفریح نمایندگان کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی است.
حسینی درباره اجماع سازی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران با برگزاری این چنین نشست هایی، اظهار داشت: ایجاد چنین اجماعی از عهده و توان رژیم منزوی آمریکا و همچنین هم پیمان ضعیف تر و منزوی تر آن یعنی رژیم تروریستی- صهیونیستی اسرائیل خارج است.
وی تاکید کرد: اجماع و ائتلاف های ظاهری که تا کنون به سرکردگی رژیم آمریکا، علیه ملت ایران و با هدف شکستن عزم و اراده آنان در طول چهل سال گذشته ایجاد شده، عمدتا به ناکامی، شکست و عقب نشینی آنها منجر شده و نتوانسته ملت ایران و نظام مردمسالار دینی ما را از دنبال کردن اهداف خود منصرف کند.
سیام**9314**1535
کد N2060489

وبگردی