آفتاب

سرنوشت بازار آهن در زمستان 97 چگونه خواهد بود؟

سرنوشت بازار آهن در زمستان 97 چگونه خواهد بود؟

اگر در دنیای آهن و فولاد فعالیت داشته باشید، حتما به یاد دارید که زمستان 96 چقدر کم رونق بود و حتی شاهد تعطیلی بازار فولاد و آهن بودید.

اگر در دنیای آهن و فولاد فعالیت داشته باشید، حتما به یاد دارید که زمستان 96 چقدر کم رونق بود و حتی شاهد تعطیلی بازار فولاد و آهن بودید. ولی سوال اصلی که کارشناسان شهر آهن به دنبال پاسخ آن هستند این است که آیا این روند در زمستان امسال هم تکرار خواهد شد؟
این سوال در حالی است که همه ما می دانیم که مشکلات مربوط به  بازار آهن در امسال بسیار شدید تر و غیر قابل پیش بینی تر از سال قبل است و به سادگی می توانیم بگوییم که مشکلات سال 97 اصلا با مشکلاتی که سال های گذشته پشت سر گذاشتیم قابل مقایسه نیستند. در ادامه این خبر قصد داریم که شرایط فعلی را تحلیل کنیم تا بتوانیم شرایط و اتفاقات پیش رو را پیش بینی کنیم و در نتیجه بفهمیم که بهترین اقدام در شرایط فعلی چیست.
در حال حاضر شاهد این هستیم که افراد فعال در زمینه پخش فولاد و انبارداران نسبت به گذشته بی انگیزه تر شده اند، طوری که روز به روز انبارها خالی تر می شود و هیچ  اقدامی هم برای تامین آهن و فولاد انجام نمی گیرد. همچنین می بینیم که خبر های خوبی که به ما بگوید بازار آهن رو به بهبود است روز به روز در حال کم شدن هستند، طوری که یک خبر خوب بیشتر شبیه به یک جوک شده است و هیچ کسی به آن اهمیتی نمی دهد. از طرفی دولت با آمار و ارقامی که ارائه می دهد همه چیز را خوب و رو به بهبودی پیش بینی می کند، اما چیزی که افراد فعال در زمینه خرید و فروش آهن و فولاد می بینند این است که اوضاع و شرایط نه تنها رو به  بهبودی نیست، بلکه در حال بدتر شدن است. البته در چنین شرایطی، نباید از حرف ما به  صورت احساساتی برداشت کنید، چون بررسی های کارشناسان ما در شهر آهن نشان می دهد که: "شرایط فعلی نه خوب است و نه بد!"

ولی دلیل این اختلاف نظر بین دولت و مردم چیست؟ در سال 97 ما شاهد افزایش تولید، نسبت به  سال های گذشته بودیم، ولی از طرفی هیچ  فکری به حال بازار مصرف داخل کشور نشده است و همین باعث شده است که دولت آمار تولید را ببیند و مردم هم آمار توزیع داخلی را ! ولی نکته ای که پیش بینی وضعیت بازار آهن را برای ما بسیار سخت می کند، تفاوت بسیار زیاد در آمار سال های قبل و سال 97 است. از طرفی کلاه برداری هایی که در زمینه های مختلف در این سال انجام شده است باعث افزایش بی اعتمادی بین معامله گران شده است و همچنین سیاست هایی که دولت و بانک ها در پیش گرفته اند باعث شده است که افراد سابقه دار و با تجربه در زمینه آهن و فولاد نتوانند هیچ پیش بینی ای در خصوص اینکه امسال بازار قبل از عید رونق خواهد گرفت یا نه داشته باشند. دلیل این سردرگمی این است که امسال نسبت به سال های گذشته فاکتور های تاثیر گذار بیشتری روی بازار و قیمت وجود دارد و این قدرت پیش بینی را از کارشناسان گرفته است.
مورد بعدی که باید به آن توجه داشت نرخ تورم است که دولت قصد دارد آن را تا حد ممکن ثابت نگه دارد و همین باعث شده است که احتمال بهبود وضعیت بازار آهن و فولاد پایین بیاید، اخباری هم که از گوشه و کنار به  گوش می رسد به این صورت است که امسال نرخ های مالیاتی ثابت می مانند. تا قبل از سال 95 اوضاع به این صورت بود که بازار تا اواسط اسفند ماه تقریبا رونق داشت و در نیمه دوم اسفند افراد فعال در زمینه فولاد به دنبال طلب های خود می رفتند، ولی امسال شاید برخی از فروشنده ها و انباردارها از همین الان هیچ  امیدی به  رونق نداشته باشند. این نا امیدی در صورتی است که همه می دانند که قبل از عید نوروز عیدی، سنوات و سایر امتیاز ها به حساب مردم واریز می شود و به قول معروف بازار جانی دوباره می گیرد، اما ناامیدی از وضعیت سیاسی و مشاهده وضعیت زندگی مردم باعث شده که همه بدانند که این پول واریز شده به حدی نیست که بتواند افراد را برای خرید آهن ترغیب کند و از طرفی بی ثبات بودن بازار سرمایه گذاری روی بحث فولاد، آهن، میلگرد و سایر فرآورده های آهنی را تا حد زیادی پایین آورده است.

تنها امید باقی مانده این است که دولت در این دو ماه پایانی فعالیت های ویژه و شگفت انگیزی مد نظر داشته باشد که البته به آن هم نمی توان تکیه کرد. تمامی مواردی که تا الان گفتیم باعث شده است که همه افراد فعال در زمینه خرید و فروش میلگرد، تیرآهن، نبشی و سایر محصولات صنایع فولاد و آهن سرمایه خود را از بازار بیرون بکشند و آنرا به  بانک ها بسپارند تا در این شرایط به کمی سود دست پیدا کنند.
پیش بینی کارشناسان شهرآهن این است که بازار آهن در زمستان 97 تغییر آنچنانی نکند و به  روزمرگی خود ادامه دهد، در چنین شرایطی بهترین کار این است که فعالین در بازار فولاد و آهن،  بازار را به حال خود بگذارند تا این مدت رکود به پایان برسد و بتوانند در زمان بهتری تصمیمات بهتری بگیرند که باعث ضرر دیدن و از بین رفت سرمایه آنها نشود.

کد N2059625

وبگردی