آفتاب

زیست شبانه نیازمند برنامه ریزی صحیح

زیست شبانه نیازمند برنامه ریزی صحیح

در هفتمین نشست شهرداران مناطق 22گانه که موضوعات اجتماعی و فرهنگی شهر تهران بررسی شد؛ شاپور رستمی راه اندازی مکان هایی برای زیست شبانه را تحسین کرد اما این حرکت اجتماعی را نیازمند برنامه ریزی صحیح و درست دانست.

به گزارش آفتاب، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری، شاپور رستمی معاون هماهنگی و امور مناطق، رمضان امینی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران، قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران و جمعی از مدیران و کارشناسان شهرداری پایتخت گردهم آمدند تا در هم اندیشی مشترک، مسائل و موضوعات طرح زیست شبانه تهران را بررسی کنند.
شاپور رستمی معاون شهردار تهران در این نشست از مناطق 22گانه و معاونت های مرتبط با طرح زیست شبانه خواست تا زمان روشن شدن مسائل نظارتی، بهداشتی و اجتماعی این طرح از دایرکردن یا توسعه آن در خیابان ها و محلات تهران خودداری کنند.
معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با تاکید بر اینکه زیست شبانه کاری گروهی که نیازمند همکاری و همیاری همه دستگاه‌های مرتبط است، افزود: می‌بایست نقاط ضعف و آثار قوت طرح زیست شبانه از زمان راه اندازی تا کنون بررسی و مطالعه شود و نتایج آن در کمیته‌ای با حضور نمایندگان معاونت‌های هماهنگی و امور مناطق، اجتماعی و فرهنگی، شهرسازی و معماری، خدمات شهری و محیط زیست و سازمان بازرسی شهرداری تهران به طور کامل تبیین شود.
عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در این هم اندیشی از مطالعات و تحقیقاتی که درگذشته درباره این موضوع شده است یاد کرد و آنها را مهم خواند و گفت: با رفتن متولیان قبلی مطالعات رها و موجب ساختن عمارتی نو شده است.
گلپایگانی با اشاره به نگاه های مختلف درباره زیست شبانه گفت: برای زیست شبانه نیازمند کار فرهنگی هستیم. یک نگاه زیست شبانه را کار و و فعالیت می نامد. نگاهی دیگر زیست شبانه را برای ایجاد اوقات فراغت برای شهروندان در نظر می‌گیرد و  یک نگاه بخشی از فعالیت فرهنگی در شب را دنبال می‌کند و اینکه تعریف مشخصی وجود ندارد و از نظر فرهنگی و اجتماعی چارچوب‌های مشخصی داشته باشیم و مسائل شهرسازی را نیز بررسی و شناسایی کنیم و بحث امنیت آن و مسائل ریشه دار فرهنگی در جامعه دیده شود.
وی گفت: به صورت سنتی زیست شبانه در ماه های رمضان فاصله افطار تا سحر در برخی از فضاها و برخی از فعالیت ها مشاهده می شود که کار و زندگی در آن جریان دارد و در صورت تثبیت پدیده زیست شبانه باید همه جوانب آن در نظر گرفته شود.
معاون شهرسازی و معماری با اشاره به اینکه زیست شبانه نباید آسایش شهروندان را مختل کند گفت: ساماندهی مشاغل این بخش مهم است و اهمیت آسایش شهروندان تا اندازه ایست که با می بایست با نظرسنجی ذینفعان شهر دیدگاهها و نظرات شان کسب شود.
مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، نیز در این هم اندیشی با بیان اینکه تا کنون معاونت خدمات شهری نقشی در زیست شبانه نداشته است، گفت: وجود چند مورد مرتبط با غذا و خوراک در این راسته ها، زیست شبانه به شمار نمی رود و همچنین قیمت گذاری های غرفه ها و این راسته ها باید براساس مصوبه شورای شهر باشد.
وی از مکاتبات وزارت بهداشت و اصناف تهران با معاونت خدمات شهری درباره غرفه های زیست شبانه خبر داد و اعتراض آنان را نسبت به فقدان بهداشت غرفه های راسته زیست شبانه صحیح خواند و گفت: نگرش همه ما درباره زیست شبانه یکسان نیست و باید با تشکیل کارگروهی مرکب از حوزه های اجتماعی و فرهنگی، شهرسازی، امور مناطق و خدمات شهری برای موضوع زیست شبانه به چارچوبی برسیم.
معاون خدمات شهری ادامه داد: پس از جمع بندی در این کار گروه لایحه ای برای تصویب به شورای شهر تهیه و تنظیم شود.
رمضان امینی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران نیز با انتقاد از راه اندازی زیست شبانه بدون رعایت مسائل بهداشتی آنها گفت: پیش بینی سرویس های بهداشتی در این طرح و مشکلات دفع فاضلاب های آن و همچنین نظارت بر آنها از موضوعاتی است که بسیاری از شهروندان از آن گلایه مندند.
قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران نیز درباره طرح زیست شبانه از مدیران و متولیان این طرح خواست: حوزه اصناف در این طرح در نظر گرفته شوند و با تهیه و تدوین آیین نامه ها و قوانین دقیق برای کنترل و نظارت بر فعالیت های طرح زیست شبانه مانع از نگرانی و دلخوری اصناف تهران بر این طرح شویم.
وی زیست شبانه را برای دراز مدت کاری مثبت ارزیابی کرد و گفت: این کاریست که سایر کشورها نیز با پیش بینی ساعت کار برای اصناف و مشاغل حاضر در زیست شبانه انجام داده اند. بازارهای شبانه در آنجا به محض تعطیلی کسبه برپا می شوند و تا پاسی از شب فعالیت دارند.
کد N2054878

وبگردی