آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

وارد ترسالی شده‌ایم/کمبود نه، هدررفت آب داریم

وارد ترسالی شده‌ایم/کمبود نه، هدررفت آب داریم

آمارها نشان می‌دهد ایران وارد دوره ترسالی شده اما با توجه به این که اقلیم ما همواره دوره‌های ترسالی و خشکسالی پیاپی را تجربه می‌کند باید با استفاده از این فرصت فکری جدی به حال هدررفت آب کرد.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه- مسعود بُربُر: بارندگی‌های بهار و پاییز امسال آرام آرام این تصور که ایران در دوران درازمدت خشکسالی قرار دارد را زیر سؤال برد و برخی از مدیران خبر از ترسالی دادند. دولتمردان گفتند تا ۱۴۰۰ خشکسالی نخواهیم داشت و برخی دیگر حتی اعلام کردند وارد یک دوران بیست ساله ترسالی شده‌ایم. درصد رشد بارندگی در حوضه‌های مختلف نیز مؤید این موضوع است.

آن‌گونه که پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور به خبرنگار مهر اعلام کرده است میانگین بارش کشور از آغار سال زراعی‌ جاری تا دوم دی ماه ۱۳۹۷ به مقدار ۹۱.۶ میلیمتر بوده است در حالی که میانگین دوره مشابه بلندمدت در همین بازه زمانی ۶۲م‌م و سال گذشته ۲۸.۴م‌م بوده یعنی که بارندگی امسال تا کنون نسبت به دوره مشابه بلندمدت و سال گذشته، به ترتیب ۴۷.۶ و ۲۲۲ درصد افزایش داشته است.

اما به راستی آیا ایران وارد ترسالی بیست ساله شده است؟ آیا به جای راه‌های صرفه‌جویی در آب شهری و به ویژه کشاورزی باید به دنبال توسعه و یافتن راهی برای مصرف آب باشیم؟

اسکناس‌هایمان را در شومینه نسوزانیم

رهبر معظم انقلاب: آب پشت سدها را ما اگر چنانچه جمع کنیم،

کد N2052523

وبگردی