آفتاب

هیوندای اکسنت یا کیا سراتو سایپا ؟ نبرد کامپکت‌های کره‌ای

هیوندای اکسنت یا کیا سراتو سایپا ؟ نبرد کامپکت‌های کره‌ای

سدان‌های جمع و جور یا کامپکت، با وجود تمایل جهانی به شاسی‌بلند سواری، هنوز از محبوبیت بالایی برخوردارند و به خصوص در کشورهایی با درآمد سرانه کم، به گزینه خرید بسیاری از خانواده‌ها تبدیل می‌شوند که دوست دارند تا خودرویی ایمن در سبک و سیاق جهانی سوار شوند.

سدان‌های جمع و جور یا کامپکت، با وجود تمایل جهانی به شاسی‌بلند سواری، هنوز از محبوبیت بالایی برخوردارند و به خصوص در کشورهایی با درآمد سرانه کم، به گزینه خرید بسیاری از خانواده‌ها تبدیل می‌شوند که دوست دارند تا خودرویی ایمن در سبک و سیاق جهانی سوار شوند.
رقیب اول در مقایسه هیوندای اکسنت و کیا سراتو ، سال‌ها پیش با نام ورنا و به صورت مونتاژی به بازار خودرو کشورمان عرضه می‌گردید که رقیبی مستقیم برای خودروی پر فروش ایران خودرو یعنی سمند به حساب می‌آمد. در آن دوران و به واسطه چهره نه‌چندان جذاب و کمبود برخی امکانات رفاهی، و همینطور بازاریابی ضعیف عرضه‌کننده، هیوندای اکسنت یا ورنا نتوانست آنطور که باید به موفقیت دست پیدا کند، گرچه چندین سال بعد و با تجربه‌ای که مالکان این خودرو بدست آوردند، مشخص شد هیوندای ورنا یک خودروی اقتصادی، کم دردسر و کم خرج است. کرمان موتور پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی، در جریان همکاری با هیوندای کره، توانست امتیاز مونتاژ سه خودروی i10، i20 و اکسنت را بدست آورد، گرچه عمر هیوندای اکسنت در خطوط تولید کرمان موتور بسیار اندک بود. نسل جدید این خودرو هم اکنون در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و در بسیاری از بازارها همچون هند، با نام ورنا حضور دارد.

دومین خودرو یعنی کیا سراتو، چند سال بعد و به صورت واردتی پا به جاده‌های ایران گذاشت و از همان ابتدا به واسطه چهره جذاب، قوای فنی مطلوب و قیمت نسبتاً مناسب در آن دوران، به یکی از شناخته شده‌ترین خودروهای روز بازار تبدیل شد. دیگر رقبای این دو خودرو را می‌توان محصولات ژاپنی نظیر مزدا 3 ، میتسوبیشی لنسر و تویوتا کرولا عنوان کرد. محبوببیت این خودرو آنقدر بالا بود که سایپا ترغیب شود تا نسل قدیمی‌تر این خودرو را به خط تولید خود بیاورد و با وجود حذف بسیاری از آپشن‌ها و امکانات و کیفیت پایین‌تر نسبت به نمونه وارداتی، باز هم کیا سراتو مونتاژی در بازار پر طرفدار بود و اگر تحریم ها اجازه می‌دادند، می‌توانست به رکوردهای فروش بالایی دست پیدا کند.
این دو خودرو که در روزگاری نه چندان دور در محدوده قیمت 100 میلیون تومان فرمانروایی می‌کردند، اکنون با افزایش دو برابری قیمت به محدوده دویست میلیون تومان رسیده‌اند. به واسطه استفاده گسترده از قطعات اصلی و دخالت کمتر در ساخت هیوندای اکسنت، داشبورد این خودرو نسبت به رقیب جنس با کیفیت‌تری دارد، گرچه باید بدانید با یک خودرو ارزان قیمت در کلاس جهانی مواجه هستید و نباید توقع چندانی از آن داشته باشید. افت کیفیت داشبورد سراتو مونتاژی نسبت به رقیب بیشتر است و به راحتی متوجه تفاوت آن با نمونه‌های وارداتی خواهید شد. از آن جایی که کیا سراتو یک رده نسبت به هیوندای اکسنت بالاتر طبقه بندی می‌شود، کابین بزرگ‌تری دارد و خانوادگی‌تر است.
کیا سراتو مونتاژی با حذف بسیاری از امکانات رفاهی و ایمنی به مشتریان عرضه می‌شود تا جایی که امکانات استاندارد آن، مشابه با هیوندای اکسنت مونتاژی می‌شود که تنها مواردی همچون صندلی‌های چرمی از روی آن حذف گردیده است. اما اگر به دنبال خودرویی هستید که واقعاً در سبک جهانی باشد و ایمنی لازم را برای شما فراهم سازد، بدون شک انتخاب شما هیوندای اکسنت خواهد بود که با داشتن تجهیزاتی همچون سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سامانه مدیریت پایداری VSM، پکیج کامل‌تر کیسه هوا، ایمن‌تر از کیا سراتو مونتاژی به نظر می‌رسد.

برای افرادی که سبک رانندگی آرام و دور از هیجانی را دارند، هیوندای اکسنت آرام و سر به زیر با موتور 1.6 لیتری و شتاب معمولی که ارایه می‌دهد، یک گزینه ایده‌آل خواهد بود. مصرف سوخت پایین‌تر، تولید آلایندگی کمتر و دوام در بلند مدت مزایایی است که خریدار با تهیه یک هیوندای اکسنت بدست می‌آورد. اما افرادی که نیاز به هیجان و شتاب بیشتری دارند، باید کیا سراتو را انتخاب کنند که با پیشرانه دو لیتری قدرتمندتر و گیربکس شش سرعته، نیازهای مشتاقان شتاب را برآورده می‌کند. برای افرادی که به دنبال ویژگی‌هایی همچون عملکرد اقتصادی هستند و با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند، گزینه 1.6 لیتری سراتو وجود دارد که مجهز به گیربکس دستی بوده و بسیار اقتصادی‌تر از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک می‌شود با آن رانندگی کرد.

در نگاه کلی، هیوندای اکسنت خودرویی کامل است که از هر قابلیتی که مدنظر مخاطب باشد، نظیر ایمنی، مصرف سوخت، قوای فنی و امکانات رفاهی میزان مشخصی را ارایه می‌دهد. در شرایط فعلی کشور و با روند صعودی قیمت خودرو ، نمی‌توان اطمینان داشت که مشتری از وجه پرداختی برای هیوندای اکسنت و آن چیزی که بدست می آورد، رضایت کامل داشته باشد. در نقطه مقابل، کیا سراتو مونتاژی سایپا با قیمت فعلی به جز کابین بزرگ‌تر و قوای فنی قدرتمندتر، مزیت دیگری ندارد و به راحتی در مقابل هیوندای اکسنت و رقبای چینی از نظر ایمنی ضعیف‌تر ظاهر می‌شود. یکی از رقبای عمده کیا سراتو که به صورت مونتاژی و با قیمت پایین‌تر و امکانات ایمنی بهتر هم اکنون قابل خرید است، چری آریزو 5 توربو اکسلنت می‌باشد.
برای مطالعه تست و بررسی دیگر خودروهای این رده قیمتی و یا مشاهده عکس‌های کامل این تست می‌توانید به وبسایت خودروبانک مراجعه کنید.
کد N2047657

وبگردی