آفتاب
در کمیسیون علمی و فناوری تاکید شد؛

مشارکت حوزه و دانشگاه در به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور

مشارکت حوزه و دانشگاه در به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور

تعامل و هم اندیشی حوزه و دانشگاه در مسیر به روز رسانی نقشه جامع علمی کشوردر کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۲۷۶ کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه که به بحث و بررسی پیرامون «روز آمدسازی نقشه جامع علمی کشور» اختصاص داشت؛ گزارش معاونت سیاستگذاری و برنامه ریزی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در این گزارش تأکید شد بررسی میزان تحقق اهداف و سیاست‌های نقشه جامع علمی کشور در دستور کار این معاونت قرار دارد و در این راستا شناسایی آسیب‌ها و مشکلات پیاده سازی نقشه جامع علمی کشور و نیز انجام مطالعات تطبیقی از روند تحولات کشورهای همتراز و پیشرو همراه با بررسی اسناد بالادستی داخلی و بین المللی و استخراج الزامات مورد توجه است.

همچنین در این گزارش تاکید شد که در این راستا تعاملات در بروز رسانی نقشه جامع علمی کشور توسط کارگروه‌های تخصصی ستاد باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن می توان به، هم اندیشی و تعامل حوزه و دانشگاه در مسیر به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور، تمرکز بر روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور، چارچوب بخشی رسالت‌های دانشگاهی ذیل اهداف نقشه و نظارت بر آن، پرهیز از موازی کاری، ظرفیت سنجی قابلیت‌های اجرایی سازی سند، استفاده از نقاط قوت وتجربیات تدوین سند نقشه جامع علمی کشور، و استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌های علمی اشاره کرد.  

همچنین، تمرکز بر ارزیابی و ارزشیابی عملکردها، مشارکت بخشی عمومی در دستیابی به اهداف نقشه جامع علمی کشور به عنوان اهداف ملی، اطلاع رسانی مناسب و بهنگام اقدامات و فعالیت‌های نقشه به جامعه علمی کشور، ایجاد سازوکار برای مشارکت بیشتر دانشگاهیان در فرایند به روز رسانی نقشه، و ساماندهی وضعیت بودجه حوزه علم و فناوری و تدوین اولویت‌های حوزه‌های مختلف علم و فناوری از دیگر پیشنهاداتی بود که توسط اعضا مطرح شد.

کد N2036833

وبگردی