آفتاب
مهر بررسی کرد؛

پایان عصر نولیبرالها در مکزیک/ آغاز رقص دشوار با ترامپ

پایان عصر نولیبرالها در مکزیک/ آغاز رقص دشوار با ترامپ

آغاز ماه دسامبر در مکزیک را به دلیل شروع به کار رئیس جمهور جدید و رویکرد سیاسی وی می توان به عنوان پایان کار «نولیبرال» ها در این کشور دانست.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-عبدالحمید بیاتی: با آغاز ماه دسامبر «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور جدید مکزیک، نیز کار خود را آغاز کرد. وی کار خود را با وعده برقراری بیشتر برابری برای مردم مکزیک و همچنین مبارزه جدی تر با فساد و خشونت آغاز کرده است.

رئیس‌جمهوری جدید ۶۵ ساله مکزیک در روز اول دسامبر در کنگره سوگند یاد کرد و به تولد دوباره و فوری مکزیک برای مقابله با آنچه میراث فاجعه‌بار چندین دهه دولت‌های نولیبرال توصیف کرد، متعهد شد.

در خصوص پایان عصر نولیبرال ها در مکزیک، در مراسم تحلیف او ۱۶ بار به سیاست‌های نو لیبرال اشاره کرد و گفت رژیمی که ایجاد شده بود، از بین می‌برد.

چپ گرایی و نزدیک شدن به مردم

رئیس جمهور جدید مکزیک برای آنکه خود را به مردم این کشور نزدیک کند عنوان کرده که از جت مخصوص ریاست جمهوری استفاده نکرده و این هواپیمای اختصاصی را به فروش گذاشته است.

بسیاری از شهروندان مکزیک، انتخابات اخیر را فرصتی برای تغییر دولت این کشور می‌دانند که مکزیک را به عرصه فساد گسترده، آمار بالای جرم و جنایت و اقتصاد راکد تبدیل کرده است. بیش از ۴۰ درصد جمعیت مکزیک در فقر زندگی می‌کنند. میزان بالای فساد و جرم و جنایت در این کشور، باعث شده که بسیاری از شرکت‌های تجاری از مناطق آسیب‌دیده خارج شوند.

 اوبرادور، در کنار وعده فروش هواپیمای ریاست جمهوری، قول داده است که کاخ ریاست جمهوری را به یک مرکز فرهنگی تبدیل کند و در یک خانه کوچکتر زندگی کند، حقوق و دستمزد ریاست جمهوری را کاهش دهد و با فساد مبارزه کند.

علاوه بر این موارد رئیس‌جمهور جدید مکزیک که وعده تغییرات رادیکال داده است، هیچ کجا بادیگارد نمی‌خواهد و اجازه می‌دهد طرفدارانش در کنار او حضور داشته باشند. همین مساله باعث وحشت و انتقاد کارشناسان امنیتی شده است.

لوپز اوبرادور اعلام کرده است: بگذارید این مساله کاملا روشن شود. من بادیگارد نمی‌خواهم. این بدین معناست که شهروندان کشورم از من محافظت خواهند کرد.

مبارزه با فساد و خشونت

رئیس جمهور جدید مکزیک وعده مبارزه با فساد و خشونت گسترده موجود در این کشور را نیز داده است.

این خشونت، بیش از هرچیز نتیجه اقدامات باندها و کارتل های قدرتمند مواد مخدر است که در بخش هایی از مکزیک از دولت مرکزی قوی تر هستند و با تهدید یا تطمیع، ماموران دولتی را وادار به همکاری می‌کنند.

مطابق طرح پیشنهادی رئیس جمهور منتخب، مشخصا در مناطقی از کشور که بیش از همه در معرض خشونت هستند، شهروندان و صاحب‌نظران برای مقابله با این مشکل مورد مشورت فعالانه دولت قرار می‌گیرند.

در همین چارچوب، گروه های حقوق بشری داخلی و بین المللی، نهادهای مذهبی و اعضای جامعه مدنی در تدوین طرح های ملی مقابله با جنایت مشارکت خواهند کرد. این طرح، شامل مقابله گسترده با فساد و اعلام عفو برای آن گروه از خلافکاران جوان، زنان و کارگران شهری می‌شود که وادار به همکاری با باندهای مواد مخدر شده اند.

همچنین، ایجاد یک کمیته حقیقت یاب برای رسیدگی به جنایات انجام شده علیه قربانیان باندهای جنایتکار پیش بینی شده است.

آغاز رقص دشوار با ترامپ

مجله تایم با اشاره به سیاست های آندرس مانوئل لوپز اوبرادور و اینکه مکزیک با کشورهایی همسایه است که هر یک از این کشورها مشکلاتی را برای مکزیک بوجود آورده اند رویکرد «اوبرادور» در برابر آمریکا و رئیس جمهور این کشور را به رقص دشوار با ترامپ تشبیه کرده است.

بر اساس این گزارش، مکزیک و آمریکا در خصوص دو موضوع با یکدیگر تنش اساسی دارند؛ یکی ورود غیر قانونی مهاجران و دیگری تجارت آزاد.

در خصوص مهاجران با توجه به آنکه اغلب این افراد از کشورهای همسایه مکزیک وارد این کشور شده و سپس خود را به مرز آمریکا می رسانند، اوبرادور قصد دارد تا با مشارکت کشورهای همسایه و دادن تسهیلاتی ویژه به آنها روند ورود مهاجران غیرقانونی به مکزیک و عزیمت آنها به سمت آمریکا را کاهش دهد.

در خصوص تجارت آزاد نیز هر چند رئیس جمهور سابق مکزیک در جریان کنفرانس جی بیست در آرژانتین قرارداد تجاری جدیدی را با روسای جمهور آمریکا و کانادا به امضا رساند اما با این وجود روند اختلافات میان مکزیک و ایالات متحده به گونه ای است که امکان عدم موفقیت این پیمان جدید نیز وجود دارد.

کد N2029416

وبگردی