آفتاب
سعادتمند در نشست خبری:

المپیاد استعدادهای برتر از سال آینده بین المللی می‌شود

المپیاد استعدادهای برتر از سال آینده بین المللی می‌شود

به گفته دبیر ستاد المپیاد استعدادهای برتر، این رقابت‌ها سال آینده با حضور ۸ کشور در سطح بین المللی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد سعادتمند مدیرکل اداره استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش که دبیر ستاد المپیاد استعدادهای برتر کشور نیز است امروز در نشستی خبری پیرامون برگزاری این دوره از المپیاد توضیح داد.

سعادتمند با بیان اینکه طرح برگزاری المپیاد استعدادهای برتر از اردیبهشت ماه امسال و با همکاری دفتر آموزش پایه و استعدادهای برتر و با کمک کارشناسان و مدیران طرح و پایش شد، خاطرنشان کرد: اساسنامه این المپیاد به تصویب رسید و بر اساس آن بنا به ضرورت هایی که در نظر داشتیم، برگزاری مسابقات را در دستور کار قرار دادیم.

وی به یکی از مهمترین دلایل برای برگزاری المپیاد استعدادهای برتر اشاره کرد و گفت: در ورزش کشور خیلی از استعدادها دیده نمی شوند، چرا که برخی از استان ها در مسابقات باشگاهی برای رشته های مختلف فعالیتی ندارند، ضمن اینکه بیش از نیمی از فدراسیون ها هم در رده های سنی پایه مسابقات کشوری برگزار نمی کنند، به همین دلیل بود که با کمک شخص داورزنی و با پشتیبانی وزارت ورزش، طرح برگزاری المپیاد را ارائه کردیم.

سعادتمند با یادآوری تصویب طرح برگزاری المپیاد استعدادهای برتر در دو نشست شورای معاونان، تصریح کرد: بعد از آن موضوع را به تمام استان ها و فدراسیون ها ابلاغ کردیم، بر این اساس فدراسیون ها به سه دسته المپیکی، ملی و محبوب تقسیم شدند.  البته ابتدا هدفمان این بود که مسابقات در فدراسیون های المپیک برگزار شود اما با استقبال سایر فدراسیون ها مواجه شدیم و به همین دلیل آنها را هم به طرح پیش بینی شده اضافه کردیم. هدف اصلی ما هم المپیک جوانان است و به همین دلیل رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال را برای مسابقاتمان پیش بینی کرده ایم.

وی با اشاره به برگزاری المپیاد استعدادهای برتر در ۷۸ رشته ورزشی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان دهنده گستردگی سطح مسابقات است، در کل ۴۶۰ هزار نفر در مسابقات انتخابی سراسر کشور از دو و نیم ماه پیش رقابت های خود را آغاز کرده اند، در اولین مرحله این تعداد به ۲۴ هزار نفر ریزش پیدا می کند.

دبیر ستاد المپیاد استعدادهای برتر با یادآوری اینکه این رقابت ها از ۲۹ آبان تا ۹ آذر در ۳۱ استان برگزار می شود، گفت: در هر استان حداقل رقابت های مربوط به یک رشته برگزار می شود، البته در تهران مسابقات در ۱۲ رشته پیگیری می شود، به تمام استان ها ابلاغ کرده ایم که شرکت کنندگان را در حد قهرمان ببینند و برای آنها بهترین امکانات را آماده کنند.

این مقام مسئول همچنین یادآوری وحدت اقوام در ایران را یکی دیگر از دلایل این مسابقات عنوان کرد و گفت: در نهایت ۲ هزار و ۵۰۰ ورزشکار به عنوان عصاره ورزش کشور از المپیاد استعدادهای برتر شناسایی می شوند. این تعداد ورزشکار تا المپیک ۲۰۲۰ جوانان سنگال تحت پوشش وزارت ورزش و اداره کل استان های خود خواهند بود. برای آنها پرونده تحصیلی، پزشکی و حقوقی و ... در نظر می گیریم، ضمن اینکه هر سه ماه یک بار هم پایش می شوند.

وی با بیان اینکه سال آینده با همکاری وزارت آموزش و پرورش، مسابقات تابستان برگزار می شود، خاطرنشان کرد: برای دوره آتی مسابقات از ۸ کشور نیز دعوت خواهیم کرد تا آن را در سطح بین المللی برگزار کنیم، ضمن اینکه با کمک معاون مالی وزارت ورزش بودجه سال ۹۸ نیز برای این فعالیت پیش بینی شده است. ضمن اینکه در نهایت و در ایام دهه فجر از مدیران برتر در برگزاری المپیاد استعدادهای برتر نیز تقدیر خواهد شد.

مدیرکل دفتر استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر بودجه پیش بینی شده برای المپیاد استعدادهای برتر و اینکه چرا برگزاری این رقابت ها به خود فدراسیون ها موکول نشده است، گفت: مسابقات باشگاهی برخی رشته ها در خیلی از استان ها برگزار نمی شود و فدراسیون ها هم همگی در مسابقات باشگاهی رده پایه فعالیت ندارند، به همین دلیل وزارت ورزش برگزاری این طرح را برعهده گرفته است، البته اینکه ما نظارت عالیه خواهیم داشت اما در اجرا هیچ دخالتی نمی کنیم.

وی در این رابطه ادامه داد: نزدیک به ۱۰ میلیارد بودجه برای میزبانی های المپیاد استعدادهای برتر پیش بینی شده است و ۶ میلیارد هم هزینه اعزام ها خواهد شد.  علاوه بر این ۱۶ میلیارد، رقمی برای پوشش نخبگان برتر که از این مسابقات شناسایی می شوند نیز لحاظ شده است. میزان این رقم ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

کد N2010324

وبگردی