آفتاب
معاون وزیر کشور:

«نماد» طرح فوق العاده‌ای در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

«نماد» طرح فوق العاده‌ای در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

معاون وزیر کشور گفت: طرح نماد از مصادیق طرح‌های فوق العاده در حوزه آسیبهای اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار مهر، تقی رستم وندی معاون وزیر کشور بعد از ظهر امروز در مراسم رونمایی از طرح توانمندسازی روانی– اجتماعی دانش آموزان، والدین و کارکنان آموزش و پرورش گفت: طرح نماد که در معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش دنبال می شود یکی از طرح های فوق العاده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کردند که اقدامات در حوزه آسیب های اجتماعی باید ویژگی فوق العاده بودن داشته باشد و از وظایف روزمره دستگاه ها جدا باشد. به نظر می رسد طرح نماد از مصادیق طرح های فوق العاده باشد که طی دو سال گذشته در آموزش و پرورش دنبال می شود.
 
وی ادامه داد: ۵ ویژگی عمده درباره طرح نماد وجود دارد که در وهله اول باید بگویم این طرح راهبردی، بلند مدت و با دوام است. طرح های متعددی در حوزه آسیب ها اجرا می شود ولی استمرار پیدا نمی کند. این طرح باید با دوام باشد و به نظر می رسد دارای چنین ویژگی هست.
وی بیان کرد: فراگیری و پوشش این طرح نکته دوم است. کمتر پروژه ای چنین گستره ای را تحت پوشش دارد که الان ۱۴.۵ میلیون دانش آموز تحت تاثیر این طرح است و برای اجرای طرح نماد نیازمند مشارکت خانواده ها نیز هستیم و اگر جمعیت والدین را به جمعیت دانش آموزی اضافه کنیم نیمی از جمعیت کشور را شامل می شود.
رستم وندی اضافه کرد:  سومین ویژگی این طرح عمق اثربخشی این طرح است. در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی طرح هایی داریم که بخشی مقابله ای و بخشی پیشگیرانه است اما این طرح به خاطر ابعاد پیشگیرانه فوق العاده است و شاخص سلامت اجتماعی در کشور را در وضع مطلوب قرار می دهد.
وی مولفه چهارم این طرح را ترکیبی بودن آن دانست و بیان کرد: این طرح هم ابعاد پیشگیری و هم ابعاد امدادی را پیش بینی کرده است در حالیکه هر دستگاهی در این حوزه معمولا یکی از این حوزه ها را پوشش می دهد.
رستم بندی اظهار کرد: عنصر پنجم که به نظر می رسد بسیار مهم است ایناست که شامل همکاری بین بخشی است و بیش از ۱۰ نهاد و وزارتخانه در آن با هم مشارکت می کنند و امید می رود با دستیابی به اهداف طرح بتوانیم به اهداف بلندی دست پیدا کنیم.
معاون وزیر کشور گفت: ما طی ۶۰ سالی که از عمر نظریه پردازی در توسعه سه تغییر پارادایمی داشته ایم. در پارادایم آخر که مرتبط به بحث امروز هست تاکید بر این نکته شد که رفاه انسانی جایگزین رفته اقتصادی شد. ماهنوز با این پارادایم در توسعه هماهنگ نشده ایم.
کد N2001911

وبگردی