آفتاب

آغاز رسمی ششمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک از فردا

آغاز رسمی ششمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک از فردا

ششمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک فردا (دوم آبان)، به همت انجمن رباتیک ایران و با حمایت فرهنگستان علوم در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می‌شود.

محرم حبیب‌نژاد کورایم، دبیر این کنفرانس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی این کنفرانس از امروز با عناوین "برنامه‌نویسی ربات‌های خودمختار" و "ربات‌های نرم" آغاز شده است، گفت: آغاز رسمی این کنفرانس، فردا 8 صبح در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت خواهد بود.

وی همچنین ازبرگزاری نمایشگاه‌های صنعتی در کنار این کنفرانس خبر داد و با بیان اینکه ربات‌های ساخته شده در کشور از جمله ربات‌های صنعتی و ربات‌های آموزشی مورد استفاده در مدارس و مراکز تحقیقاتی دراین نمایشگاه‌ به نمایش درمی‌آیند، افزود: نمایشگاه فوق به مدت 3 روز دایر خواهد بود.

دبیر ششمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک با اعلام اینکه کارگاه آموزشی "شبیه‌سازی پایه‌های متحرک در صنایع خودرو" در روز پنج‌شنبه سوم آبان ماه برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این کنفرانس به مباحث تخصصی رباتیک از جمله "کنترل ربات‌ها"، "ربات‌های پزشکی"، "ربات‌های سیار یا متحرک"، "ربات‌های اجتماعی یا حسی"، "ربات‌های موازی" در چهار نشست تخصصی، به صورت موازی پرداخته خواهد شد.

حبیب‌نژاد در همین زمینه اظهار کرد: در نشست‌های فوق، آخرین یافته‌های محققان داخلی و خارجی به صورت شفاهی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه مقالات این افراد روز پنج‌شنبه به صورت پوستر و با حضور خود آن‌ها ارائه خواهد شد، از رقابت "ایده‌ها و خلاقیت‌های دانش‌آموزی و دانشجویی" در مجاورت این همایش خبر داد و گفت: این رویداد از فردا 10 صبح به مدت 2 روز برگزار خواهد شد که شامل رقابت حدود 25 تیم از جمله 17 تیم دانش‌آموزی و 8 تیم دانشجویی می‌شود.

دبیر ششمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک اضافه کرد: ایده‌ها و طرح‌هایی که در این رویداد به رقابت می‌پردازند، دارای جنبه نوآوری و خلاقیت بوده و دانش‌آموزان و دانشجویان به موجب آن در یک فضای سازنده و رقابت سالم علمی، به رقابت خواهند پرداخت.

حبیب‌نژاد همچنین زمان برگزاری اختتامیه این کنفرانس را پنج‌شنبه 6 بعد از ظهر اعلام کرد و توضیح داد: تیم‌ها، ایده‌ها و مقالات برتر در این مراسم تجلیل خواهند شد.

وی سخنرانان کلیدی این همایش را دکتر امیرحسین دوایی از دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر سعید بهزادی‌پور از دانشگاه صنعتی شریف و دکتر مهدی طالع ماسوله از دانشگاه تهران برشمرد.

مروری بر برخی کاربردهای علم رباتیک

دبیر ششمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک درباره رباتیک پزشکی توضیح داد: امروزه مباحث جراحی از دور و نیز رباتیک بودن برخی ادوات پزشکی، موضوع جایگزینی پزشک با ربات را به میان آورده است.

حبیب‌نژاد با اشاره به اینکه علوم مکانیک، برق، کامپیوتر، ساخت و تولید، مهندسی پزشکی و ... تجمیع شده و علم فرارشته‌ای رباتیک را به وجود آورده‌اند، یکی از برآیندهای این علم را کنترل ربات عنوان و تأکید کرد: زمانی که ربات ساخته می‌شود، باید بتواند مسیرهایی را که برای او از پیش تعیین شده، دنبال کند.

وی اضافه کرد: به خاطر خطاهایی که در سیستم ربات وجود دارد، این مسیریابی به خوبی انجام نمی‌شود؛ اما سعی شده به کمک روش‌های نوین، این خطاها برطرف شود.

دبیر ششمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک ضمن اشاره به ربات‌های اجتماعی، توضیح داد: در این ربات‌ها سعی شده تعامل بین ربات و انسان برقرار شود و به عنوان مثال در افراد دارای فلج مغزی یا اوتیسم، بازخورد بیمار از طریق ربات دیده شده و سعی می‌شود ربات به نوعی کنترل شود که بیماری آن‌ها را به تأخیر اندازد یا آن‌ها را مداوا کند.

حبیب‌نژاد همچنین به کاربرد ربات‌های سریال در صنایع خودرو اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از انواع ربات‌های صنعتی، ربات‌های موازی از جمله ربات‌های کابلی هستند که در مواردی از جمله دوربین‌های زمین فوتبال، دیش‌های ماهواره‌ای، صنایع دفاعی و ... به کار برده می‌شوند که محققان ایرانی نیز در این زمینه دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌اند.

وی سپس به تشریح دستاوردهای این همایش پرداخت و توضیح داد: در این همایش دستاوردهای صنعت رباتیک کشور به شکل کاربردی مطرح شده، همچنین تحقیقاتی که در زمینه علم رباتیک در مراکز مختلف انجام شده، مطرح خواهد شد.

دبیر ششمین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک در پایان خاطرنشان کرد: این دستاوردها به شکل بین‌المللی و نمایه‌دار ارائه شده و نیز به سبب فرارشته‌ای بودن علم رباتیک، رقابتی پویا را بین دانش‌آموزان و دانشجویان ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1991768

وبگردی