آفتاب

بررسی برخی آسیب‌های سازه ای ۱۳ بنای تاریخی در سفر به ۸ استان کشور

بررسی برخی آسیب‌های سازه ای ۱۳ بنای تاریخی در سفر به ۸ استان کشور

اساتید و صاحبنظران کمیته علمی بررسی، تحقیق و مرمت سازه‌های تاریخی (ایسکارسا) با همراهی متخصصان ایرانی مرمت به منظور بررسی برخی آسیب‌های سازه‌ای ۱۳ بنای تاریخی، به ۸ استان کشور سفر می‌کنند.

به گزارش ایلنا، سید هادی احمدی روئینی (مدیرکل خفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخ)  با اعلام خبر بررسی برخی آسیب های سازه ای ۱۳ بنای تاریخی در سفر به ۸ استان کشور گفت: این سفر پس از کارگاه سه روزه آموزشی بین المللی مرمت و استحکام بخشی بناهای تاریخی که از فردا به مدت سه روز در تهران برگزار می‌شود صورت می‌گیرد.

به گفته احمدی روئینی، اساتید سازه و مرمت شرکت کننده دردر قالب دو گروه و با سفر به استان‌های اصفهان، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، لرستان و همدان  مشکلات سازه‌ای بناهایی همچون مجموعه شیخ علاءالدوله در سمنان، سازه‌های آبی شوشتر، مقبره دانیال نبی در شوش، پل قدیم دزفول و فلعه شوش، آتشکده فیروزآباد، قلعه دختر، میل گور، آتشکده سروستان را از نزدیک بررسی خواهند کرد.

وی بازدید از مجموعه میدان امام، سی و سه پل، مسجد جامع همدان، پل‌های تاریخی گاومیشان، کشکان و قلعه فلک الافلاک در استان لرستان را از دیگر بناهایی برشمرد که از سوی هیات اعزامی مورد بازدید و بررسی قرار خواهد گرفت.

احمدی حضور ۱۳ کارشناس و متخصص مرمت از کشورهای آمریکا، ایتالیا، ترکیه، چک، رومانی، ژاپن، لهستان، مکزیک و یونان کمیته علمی بررسی، تحقیق و مرمت سازه‌های تاریخی (ایسکارسا) نهاد فنی زیرمجموعه ایکوموس به همراه اساتید و متخصصان  مرمت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در کارگاه  آموزشی یاد شده را فرصتی معتنم در انتقال تجربیات جهانی، ارتقاء سطج دانش کارشناسان داخلی و تصمیم گیری‌های اصولی در موضوع نظارت و مرمت بناهای تاریخی عنوان  کرد.

وی گفت: شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی بین المللی مرمت و استحکام بخشی بناهای تاریخی  که به همت اداره کل حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی و با همکاری ایسکارسا و حمایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت حامیان میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران برگزار می‌شود گواهینامه بین المللی آموزش دریافت خواهند کرد.

کد N1987638

وبگردی