آفتاب

ضرورت توسعه همکاری‌های علمی ایران و جمهوری چک

ضرورت توسعه همکاری‌های علمی ایران و جمهوری چک

در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان با وزیر آموزش، ورزش و جوانان جمهوری چک در حاشیه اجلاس پانزدهمین اجلاس علم و فناوری در شهر کیوتوی ژاپن بر توسعه همکاری‌های همه‌جانبه علمی دو کشور تاکید شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سفارت کشورمان در توکیو، دکتر غلامی عصر روز یکشنبه، ۱۵ مهرماه در حاشیه اجلاس علم و فناوری در جامعه که در شهر کیوتوی ژاپن در حال برگزاری است، با دکتر "رابرت پلاگا" (Robert plaga)، وزیر آموزش، ورزش و جوانان جمهوری چک ملاقات کرد و ضمن معرفی ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه دانشجویی، پژوهشی و فناوری، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد آمادگی ایران را برای توسعه همکاری همه‌جانبه علمی با جمهوری چک از جمله تبادل استاد دانشجو و دوره‌های مشترک دکتری و ... اعلام کرد.

دکتر پلاگا، وزیر آموزش، ورزش و جوانان جمهوری چک هم آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌ها، سفر به ایران و انعقاد سند همکاری اعلام کرد.

در این دیدار زمینه‌هایی از جمله فیزیک، نانو تکنولوزی، بیو مدیسن، ژنتیک و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، زبان و ادبیات فارسی، هنرهای اسلامی و... مطرح شد.

دکتر غلامی همچنین امروز در ادامه نشست‌های پانزدهمین اجلاس علم و فناوری در شهر کیوتو در ژاپن در نشست تغییرات آب و هوایی به برخی مصادیق تغییرات آب و هوایی از جمله غبار ناشی از فعالیت‌های انسانی و کشاورزی، کاهش و تغییر زمان بارش‌ها، گرمای هوا و کاهش آب اشاره کرد.

وی در ادامه بر راه‌های مقابله با آنها از جمله همکاری علمی بین‌المللی در سطح منطقه‌ای و جهانی، تبادل تجارب در این زمینه، استفاده از راهکارهای دوستدار طبیعت از جمله مالچ پاشی با منشا غیر نفتی تاکید کرد.

بر اساس این گزارش،‌ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان در راس هیاتی در پانزدهمین اجلاس علم و فناوری در جامعه که امروز توسط شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در شهر کیوتو افتتاح شد، حضور یافت.

انتهای پیام

کد N1977534

وبگردی